Tygblöjor

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

Fjorddressyr

En liten fråga från en som inte är så insatt i ämnet... Hur fungerar tygblöjor? Tvättar man dem i maskin, eller hur får man dem annars rena när man byter blöja? Hur länge kan man ha en och samma tygblöja (många av er skriver att ni fått begagnade)?

Om jag fattat en tidigare tråd rätt så kan man spara ganska mycket pengar på att använda tygblöjor istället för vanliga, och det låter förstås lockande när man inte har så bra ekonomi. ;)
 
Sv: Tygblöjor

Jag har använt tygblöjor med ullbyxor till två av mina tre barn och tyckt att det varit alldeles perfekt.
Köpte 30 st och har kastat ett par stycken av dessa för att de gått sönder.
Sparade dem i en plasthink med lock, torkade av bajset och sköljde av innan jag stoppade dem i hinken, tvättade sen på 90 grader med förtvätt när jag sparat ihop en maskin. Använd inte sköljmedel!Tumlade inte eftersom de då krymper och nöts sönder.
Jag använde inte tygblöja på natten när de började sova helnätter eftersom det började läcka.
Tyckte att ullbyxorna var bäst hittade inga andra som var lika bra, men det kanske finns bättre byxor nu min yngste har hunnit bli 9 år.
 
Senast ändrad:
Sv: Tygblöjor

Jag har tygblöjor till Nathalie, inte jämnt, men som "förbillning" av blöjkostnaden. Är det bara kiss i dem så sköljer jag upp och hänger på tork tills det är dax för tvätt (har inte egen tvättmaskin), man har rispapper i så det är lätt att få bort bajset, och så samma procedur som med kissblöjor. Tvätta i maskin upp till 90 grader, EJ SKÖLJMEDEL och men torktumla gärna så blir de mjuka.
 
Sv: Tygblöjor

V hade tygblöjor (vikblöjor) på dagtid på Selma när hon var liten. Fick en laddning begagnade av min kusin. (Sen kan man faktiskt göra egna av vanligt flanelltyg, förmodligen ännu billigare än att köpa dem... :p)
Men tyvärr tålde Selma inte att ha dessa blöjor, för hon sov så gott att de satt på blöta för länge mellan bytena (kanske 3-4 timmar). Hon fick utslag i hela underredet av fukten. För det kan inte ha varit tvättmedlet eller nåt sånt hon reagerade på, jag provade att tvätta dem dubbelt, dvs en vända med tvättmedel och sen ett program till utan... Men detta är tydligen väldigt ovanligt.

Torktumla tygblöjorna sliter väldigt mycket på dem, så det rekommenderas inte.
 
Sv: Tygblöjor

Hej hej!

Tipsar om den här tygblöjsiten: http://www.pavlov.nu/luna/tygblojor/tygblojor/

Snygg, lättsurfad och informativ.

Det var meningen att vi skulle haft tygisar till Vktor, men vi hann aldig köpa innan han föddes, efteråt var vi för chockade för att ens tänka tanken och sen har det inte blivit av. Nu har han slutat växa så förbaskat fort, så nu kan det nog vara dags dock. Får se om jag kan ramla över ett begagnat parti.
 
Sv: Tygblöjor

mimmipigg skrev:
Sparade dem i en plasthink med lock, torkade av bajset och sköljde av innan jag stoppade dem i hinken, tvättade sen på 90 grader med förtvätt när jag sparat ihop en maskin. Använd inte sköljmedel!Tumlade inte eftersom de då krymper och nöts sönder.

Jag var under en höst barnflicka åt min systerson som dagtid använde tygblöjor. Om jag inte minns fel tvättades blöjorna i 60 grader och torktumlades inte. Torktumling kostar pengar och är dåligt ur miljösynpunkt. Råd&Rön hade undersökt tygblöjor den hösten -97 och kommit fram till att tygblöjor var billigare än andra blöjor om man köpte beganat och inte torktumlade. Köpte man nytt var första året lika dyrt oavsett vilken slags blöja man använde, men år 2 blev nästan gratis med tygblöjor. Om man torktumlar tygblöjorna gick det åt lika mycket energi som med vanliga slängblöjor.

Använder man rispapper, ska detta inte spolas ned i toastolen då detta ställer till problem i reningsverket. Bajsfläckar på blöjorna tvättade vi bort med en speciell lavendeltvål innan tvätt.

/Soapbubble
 
Sv: Tygblöjor

Har bara torktumlat en gång, ska aldrig mer göra det, tack för infon :bow:
 
Sv: Tygblöjor

Vi har tygblöjor till vår ettåriga son och det fungerar utmärkt! Jag har köpt mina vikblöjor på Nöstebarn (norskt företag) med bomullsbyxor (för att hålla blöjan på plats) och stickat egna yllebyxor. Enligt beräkningar på Nöstebarn sparar man flera tusen kronor under de år som barnet har blöjor, och det är dessutom jättebra för huden att få andas och slippa plast osv i vanliga blöjor. Vi har en vanlig blöja på natten för att han ska slippa vakna tidigt och vara våt.
Vi har ett rispapper i blöjan som man kastar i toaletten då det kommit bajs. På så sätt slipper man skölja blöjan och lägger den bara i blöjhinken. Rispappret funkar inte så bra i början då de bara har löst bajs, men så fort de börjat med fast mat blir bajset fastare och det blir lätt att kasta det i toaletten. Ingen torktumling hos oss heller, och vi tvättar på 90 grader (det går bra att tvätta på 60 också, men om det blir fläckar går de bort i 90 grader). En fördel med att tvätta i 90 grader är att det går åt mycket mindre tvättmedel, det verkar löddra mycket mer i 90 grader. Jag tror att tygblöjorna håller för flera barn, våra är ett år gamla och inga skavanker på.
Jag ska köpa några till inför nästa barn, det blir nog ganska mycket att tvätta till två barn.
Jag rekommenderar Nöstebarn, de har en hemsida där man kan läsa om blöjorna, hur man viker dem, hur många som behövs osv. Lycka till!
 
Sv: Tygblöjor

Använde vikblöjor och plastsnibb till tjejerna. hade ett 30 tal som lever än idag trots att jag har tvättat dem i 90 grader och sedan torktumlat dem (läste så sent som i går om torktumling i en artikel att det är INTE skadligt för tvätten att torktumlas i dagens nya torktumlare då det som blir ludd är sådant som redan lossats från tyget i tvättmaskinen och i vanlig användning) har dock inte använt till Tobias mer än någon gång då det inte funkade lika bra på honom som på tjejerna, fel i killarnas kroppskonstruktion kanske???? Vi har dessutom eget vatten här och måste vara rädda om det då vi har risk för att få iin saltvatten om man använder vattnet för mkt så vi har nu valt att använda köpeblöjor.
 
Sv: Tygblöjor

Vidar hade bara tygblöjor så länge han helammades. (7½ månad) Det var bökigt och många byten, men han var ändå vaken dygnet runt... Vi hade ärvda tygblöjor som hållt för ett antal barn. Både vikmodeller och imse-modellen. Utanpå ullbyxor som knäpptes med tryckknapp eller kardborre.

Så länge det bara var bröstmjölksbajs funkade det utmärkt att inte ha rispapper, bara att lägga blöjorna i tvätten bajsiga. Tvättade i 60 grader en blöjmaskin full varannan dag, hängtorkade över en natt.

Men så fort det kom mat i bebin blev det äckligare :crazy: Det i kombination med att han skulle sova hela nätterna (behövdes minst tre byten på natten med tygblöjor) gjorde att vi successivt gick över till "vanliga" blöjor.

Med nästa är jag lite mer tveksam. Det blir krångligare med tygblöjor om man inte har egen tvättmaskin. Nu har vi iofs en fin tvättstuga, men en bit bort (kan inte lämna bebin och passa på att tvätta när han sover tex) och det är svårt att få tvättider så ofta. Att bunkra en hel veckas bajsblöjor i lägenheten verkar inte så lockande :o

Jag är dock övertygad om att ifall man härdar ut med tygblöjor så blir barnen blöjfria mycket fortare och det finns stora ekonomiska och miljövinster.

Vidar är tre år nu och vill INTE bli av med blöjan - den är ju torr och skön även när man kissat, hur smidigt som helst för en liten kille i farten :smirk:
 
Sv: Tygblöjor

Vi hade tygblöjor till första, första året. Det funkade bra. Som många skriver så torkar tygisarna otroligt fort eftersom de är så tunna så har man bara en kvm över att hänga dem på så var det inget stort problem. Och bäst funkade ullbyxor, vi hittade inga andra som funkade bra. Men efter 1 års ålder ung. äter barnen mer vuxenmat och därmed vuxenkaraktär på avföringen om man säger så, och då känns det mycket bättre att slänga bort hela blöjan :)

Med nummer två var det ren lättja att bara använda vanliga blöjor men jag undrar om det resulterade i fördröjd byxtorrhet?! Han blir 4 i november och går inte att lita på alls, medan storebror var ordentligt torr vid 3.
 
Sv: Tygblöjor

Silverkedjan skrev:
Vidar är tre år nu och vill INTE bli av med blöjan - den är ju torr och skön även när man kissat, hur smidigt som helst för en liten kille i farten :smirk:
Skönt att höra att det finns fler som inte stressar. Mina slutade med dagblöja då de var 2,3,3,3 och 4 år.
 
Sv: Tygblöjor

Ofta brukar vi kunna tajma in att Julian bajsar efter frukostvällingen och då har han nattblöjan=vanliga blöjan på så man kan slänga alltihop, det är väldigt bra. Men jag tycker att det funkar jättebra med rispapper, det blir bara en klump som man tar bort och slänger i toan och man behöver inte ta i den med händerna, rispappret räcker runt alltihopa. Det var något mer jag skulle tillägga, men det har jag glömt bort...förvirrad...
 
Sv: Tygblöjor

Cillavan skrev:
Ofta brukar vi kunna tajma in att Julian bajsar efter frukostvällingen och då har han nattblöjan=vanliga blöjan på så man kan slänga alltihop, det är väldigt bra. Men jag tycker att det funkar jättebra med rispapper, det blir bara en klump som man tar bort och slänger i toan och man behöver inte ta i den med händerna, rispappret räcker runt alltihopa. Det var något mer jag skulle tillägga, men det har jag glömt bort...förvirrad...

Har du provat tvätta rispappren nån gång? Har läst att det ska gå bra några gånger, men har ingen erfarenhet av det själv.
 
Sv: Tygblöjor

Jag har faktiskt tänkt tanken! Men jag har inte provat, förutom då något rispapper råkat åka med. Men det känns faktiskt väldigt miljövänligt ändå, även om man slänger papprena han kissat i.
Jag skulle skriva något om det som stod i Nöstebarns katalog om fördelarna med tygblöjor, hur mycket man tjänade, men nu vet jag inte riktigt var den är. Ska leta fram den. Har man vikblöjor som jag och egenstickade ullbyxor sparar man väldigt mycket i alla fall!!
 
Sv: Tygblöjor

Ha! Nu hittade jag den! Det står att en barn kostar 12-14.000 i blöjor om man har engångsmaterial. Tygblöjor kostar ca 1.100 och kan användas av flera barn. Tvättkostnaderna är beräknade till ca 1005:- (förbrukarrådet) och räknat på tvätt varannan dag, men de flesta tvättar var tredje. Siffrorna är tagna från tal från FR 1992 (?? vet ej vad FR är, men antagligen något norskt).
 
Sv: Tygblöjor

I Sverige kan blöjor aldrig kosta så mkt... Ett paket = ca 100:-, räcker i 14 dagar ungefär. Det gör 2600:- per år, ca 7500:- per blöjbarn alltså. Men klart billigare med tygblöjor!

Har tänkt prova med min nr 2 nu, men har bara kommit till tanken än...
 
Sv: Tygblöjor

Har en annan fråga. Är det någon som har erfarenhet av att ha två tygblöjbarn samtidigt? Hinner man tvätta? Om det inte funkar så får man väl ha lite vanliga blöjor också antar jag. Tänkte köpa till lite fler blöjor och byxor så att det räcker och sticka någon mer ullbyxa.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tillhör en generation som växte upp med engångsbindor och tamponger som mensskydd. Alla miljövänliga flergångsalternativ som finns...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 227
Senast: Rosett
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 789
Senast: ako
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 081
Senast: Wille
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 990
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp