Tygelfattning på tävling?

psychogrrl

Trådstartare
Med kandar. Måste man ha 2+2, eller kan man ha 3+1 eller tom alla 4 i vänsterhanden under hela programmet? Eller är det bara i kür man får variera sig?
 
Jag är inte 100%, men det måste väl nästan vara så att det är 2+2 som gäller? Utom i kür då.
 
2+2 och 3+1 går bra i programridning (även om den GP domare jag tränade för var väldigt konfunderad över HUUUR kunde det fungera att rida 3+1 det var ju så svårt.. MEn eftersom KK höll så på Amiral så var det ju godkänt..)
Enhandsfattning ger ju bonuspoäng i küren, men jag vet inte hur det skulle räknas i ett vanligt program.
 
Jag har hört att man måste ha 2+2 i vanliga fall och bara får ha 3+1 küren då man också får pluspoäng för det.

Om man får lov att ha 3+1 i vanliga fall blir i alla fall jag väldigt glad!
 
Ur mitt TR.. visseligen in te senaste utgåvan..Men så här står det.

Tygelhållningen skall vara med två händer utom vid utridning efter avslutad uppvisning,då tygelhållningen är fri samt i de fall då annat särskilt angives i programmet.
Ridning på en hand är tillåtet i Kur och för ryttaren med handikapp när handikappet inte medger tygelfattning med två händer.

Det var det enda som stod.
 
Här uppe i norr har jag aldrig set ngn som rider med 3+1 eller enhands...hade vart kul och se någon gång..eller prova då man blir så duktig..

Men jag får nog fortsätta med mina skolor, vändningar och skänkelvikningar på träningsnivå några deccennier till :)
 
Men som flera redan skrivit så kan ju det tolkas som 3+1 också för man har ju tyglar i båda händerna.

Ropar efter Ylva!! så hon kan komma och reda ut det för oss.

Som sagt om man får ha 3+1 blir jag glad. :D
 
Jag må vara lite tappad bakom en vagn..Men varför vill man rida på 3+1 :confused:har man bara stången i ena handen då?Eller bara bridongen?Känns för mig onödigt :confused:
 
Du har stången i en hand och bridongen i båda.

Stången är från början gjord för att man ska rida på en hand. Och har man en gång lärt sig det så är det mer än överlägset att rida så (för den som lärt sig alltså!).

Skulle aldrig kunna gå tillbaka till att rida på två händer på stång.

Man blir mycket lättare på handen på en hand, händerna går inte isär och tyglarna påverkar halsen på ett bra sätt. T.ex. om man vill göra en öppna så vrider man in axlar och mage och handen tar man med framför magen och då kommer yttertygel att trycka på yttersidan av halsen m.m.

Man kan också bara rida på små hjälper om man vill försöka påverka endast ena sidan.

Okej man kan lyckas rida vårdslöst där också, men det syns bra mycket mer.
 
Oki!Det låter ändå krångligt :D
Jag har svårt att förstå ändå..Jag menar om du då vill inverka på ena stång sidan hur blir det då :confused:Blir man inte till att använda båda stångsidorna för att man har båda sidors tygel i en hand?Blir det inte att använda mer hjälper än man behöver?Eller :o
Finns det nån film eller nått där man kan få se någon rida så?Hadde varit intressant att se :)
 
Om jag skulle komma in med bomlös sadel på en vit 145 cm-häst så lär jag ju bli utesluten ändå, så då kan jag ju lika gärna prova och se vad de säger om en tygelfattning på 3+1 :p :D

Skulle vara kul att prova iaf, om man nu får rida programmet när de ser att man inte har "standardutrustning"? Skulle kanske kunna få igång en diskussion åtminstone.
 
Tanken med det är att du har stången i en hand och med mycket små rörelser kan påverka ena sidan. Sen är ju en stång en stång och det som händer på ena sidan händer också på andra sidan även om det blir lite mindre.

Tänk dig att du bara har en stång och använder vänster hand sen har du höger stångtygel mellan lill och ringfinger och höger mellan ring och långfinger. Då kan du vrida handen så du har handflatan uppåt och du kan vrida den så att du har naglarna uppåt, vilket kommer att påverkar oliak sidor.

Jag upplever det som att det blir mindre hjälper.

Om jag sätter mig och rider på två händer på stången upplever jag det som att det är mycket lättare att börja missbruka den än med en hand för där måste jag vara finkänsligare för att kunna påverka bara en sida.

Pm:a över lite filmer till dig. ;)
 
Tja du kan ju alltid prova.

Ska se om jag kan få ta i svenska ridsprortsförbunder och fråga dem om 3+1 fattningen.
 
Ska bli kul att höra om du fattade mer av filmerna än min förklaring för jag kan snurra till det rätt bra.

Skickade med lite ögongodis också. ;)
 

Liknande trådar

Hoppning I natt börjar det! Någon mer som planerar att titta? SVT sänder: Torsdag 6 april 02.05 – 04.30 SVT1/Play. Hoppning 1:a rundan (natt...
Svar
7
· Visningar
1 135
Senast: Badtz Maru
·
Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
Svar
15
· Visningar
1 527
Senast: Palermo
·
Kropp & Själ Jag har problem. Det finns fyra saker jag avskyr när det gäller dasspapper 1. Papper som slutar existera när det blir blött så man...
2
Svar
34
· Visningar
1 698
Gravid - 1år Jag behöver hjälp för håller på att bli galen. Min 3 månaders bebis sover så dåligt på nätterna. 1 natt på en 14 veckors period är...
2
Svar
23
· Visningar
1 428
Senast: G-uldlock
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp