Tygelfråga!

alice

Trådstartare
Jag har inte ett "fräscht" TR att tillgå eftersom jag inte tävlar...ännu. Måste ha häst först. :D
Men jag kollade runt lite på träns och dyl och hittade ett jättefint sådant med tillhörande tyglar. Det var vävribbtyglar m invävt gummi. Är dessa tillåtna på dressyrtävling? Vet att regelrätta gummityglar inte är tillåtna, men dessa är ju tyglar som rör sig i gränslandet. Finns det någon som vet?

//Alice
 
Jag vet inte om det ändrats..Men mig veterligen är bara Läder och textiltyglar tillåtet i dressyren.

På kandar enbart läder.

Så här står det i min upplaga.
Huvudlag,nosgrimma och tyglar ska vara enbart tillverkade i läder.Textil tygel är tillåten vid ridning på träns.
 
Via av egen erfarenhet, läs TR allt som inte står angivet som godkänt är INTE GODKÄNT!

Exempelvis gummityglar eller tyglar med invävt gummi.

Det hjälper inte att du fått godkänt på en tävling av en domare för en tvetydlig tolkning, stöter du nästa tävling på en domare som kan sitt TR blir du obönhörligen utesluten.
 
Via av egen erfarenhet, läs TR allt som inte står angivet som godkänt är INTE GODKÄNT!

:bow: Tänkte inte på det. *dum-varning*

Det är ju en mycket bra regel att gå efter. Så fort jag börjar närma mig tävlingsbanorna kommer jag givetvis att beställa TR. De varianterna jag har nu är från 1 jan 2001. Och iaf hoppningens TR har ju en del uppdateringar...

//Alice
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 434
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 454
Senast: Görel
·
Övr. Hund Igen och igen händer det. Vad kan man göra? Började morgonen med en promenad på vår vackra skogskyrkogård här i området( hundar...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 104
Senast: vallhund
·
Hästmänniskan Hej! Jag har ett litet dilemma och vet inte riktigt vart jag ska vända mig så provar helt enkelt att skriva av mig här så får vi se om...
Svar
13
· Visningar
2 871
Senast: Gelina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp