Tygelproblem!!

• Western
  • Trådstartare Trådstartare Alyssa
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 31
  • Visningar Visningar 2 779
Sv: Tygelproblem!!

F´låt ! Det var inte meningen att du skulle uppfatta det som om jag "hyvlade av" dej eller nån annan. Kanske uttrycker mej lite rakt, men sån är jag. No hard feelings! Jag ville bara sprida kunskap om romaltyglar o de kedjor som skall användas tillsammans med dom.
En lågbudgetversion är ju om man går till hundaffären o köper två kedjestrypkopplel o till järnaffären o köper två "S-krokar" som man sedan nyper ihop för att fästa kedjan till bettet. Kedjor kan man använda till vanliga w-tyglar o de gör en fantastisk skillnad i tygelhjälperna, minsta rörelse i en slak tygel överförs på ett helt fantastiskt sätt o eftergifterna blir mycket tydligare än med en "naken" tygel. redan när du tar ur slacket i tygeln har kedjan börjat signalera till bettet! Prova får du se!

( Sen, för att inte göra sej skyldig till nåt stilbrott så hör det ju till ren anständighet att man har ett "California bett" o en wadesadel till sin romal!) ;)

Senast ändrad av en moderator:

Ahh, du citerade mig, därför trodde jag det var till mig, precis som om jag vore en pucko!
No hard feelings, jag tror jag börjar fatta att du är lite rakt på...

Håll ordning på torpet, jag sticker till Hjo och "hästar mig" ett par dagar..

mvh Eva

Företaget börjat på W..... vi får vänta och se vad shopparna tycker när de får hem dem:angel: men jag tycker själv att de ser bra ut på bild för de småkronorna.

Skulle gärna vilja ha förslag på strl på kedjestryphalsbanden. Eller menade du verkligen koppel? :confused:
Var alltså kvaliten usel på de billiga? Eller vad var det som inte var bra?

Tänkte om jag testar de billiga för att se om man trivs med det, så kan jag kolla på High Ch. sedan efter bättre kvalitet!! :idea:

Skulle gärna vilja ha förslag på strl på kedjestryphalsbanden. Eller menade du verkligen koppel? :confused:
Var alltså kvaliten usel på de billiga? Eller vad var det som inte var bra?

Tänkte om jag testar de billiga för att se om man trivs med det, så kan jag kolla på High Ch. sedan efter bättre kvalitet!! :idea:

Hej. De tyglar jag sett ( lågpris) kom från Highridge o det var inte mycket att komma till Gud med. Kedjorna ska vara c:a 30 cm långa. Sedan knipsar du bort den ena ringen o ersätter den med en S-formad hake ( finns på järnhandeln) som du nyper ihop i kedjen o bettet. Tygeln fäster du i den runda ringen. Det blir en helt anna följsamhet i tygeln med en kedja. Förr i tiden använde man ofta kedja även till en vanlig tygel.

*kl*

Som jag har förstått det, så används kedjorna vid rancharbete.
Anledningen är att romalen (av råhud) inte tål vatten. Så när hästen dricker (vilket de gör i bäcker etc, när man ranchrider en hel dag) så "förslappas" råhuden och romalen förstörs. Därför har man kedjor, de förstörs inte. Sparar också tyglar av läder.

Det är INTE så kul att rida med kedja på tävling, antingen cutting eller reining. Hästen slår lätt huvudet i kedjan, när kedjan kommer flygande (spinn eller tvära vändningar i cuttingen):smirk:

Ok, nu läste jag hela tråden och det där med att göra egna kedjor var ju en bra idé. Ska dom verkligen vara så tunga som kedejhalsband???

OK! Kan man sätta kedjorna på vanliga engelska kanske? Eller är de för lätta, tyglarna alltså? :confused:

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
869
Senast: Lisen82
·
Relationer Skapade ett nytt nick för detta inlägg för att inte outa mannen. Jag har kommit till insikt om att jag lever i en, för mig, toxisk... 4 5 6
Svar
116
· Visningar
10 124
Övr. Djur Har en avlivning bokad imorgon för min kaninhona som är sju år. Han har en snabbväxande böld i ena kinden och vet vill inte operera pga...
Svar
3
· Visningar
1 092
Senast: DarkInNight
·
Avel Såg programmet Klonade Djur igår som till största delen handlar om kloning av hästar. Jag hade ingen aning om att det var så utbrett i... 2
Svar
21
· Visningar
1 346
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka