Bukefalos 28 år!

Tygkassar typ rejäla för matvaror (var) finns dom ?

QRST

Trådstartare
Ärade allvetande Bukefalos, Google has not been too friendly. Kort sagt har jag tröttnat på plastpåsar. Hoppas detta inte kolliderar med någon reklamregel, men jag skulle vilja få tips på var man finner rejäla TYG-kassar för att bära matvaror i. De ska helst vara omkring 20x30x40 cm dvs lika rejäla som pappersdito (som dock faller sönder om det råkar regna). Alltså inte så små att det knappt får plats ett A4-ark i dem.

(Att sy tygkassar själv vore nog alltför tidskrävande och vanskligt, för sömnadsprojekten här brukar sluta med att symaskinen, åtminstone nålen, bryter ihop pga alltför stabila konstruktioner á la hästtäcken etc).

Gärna med reklam för ekologiska produkter eller andra personliga mönster, dock inte fula svartvita foton. Gärna i någon fysisk affär då det inte sällan krånglar med internetleveranser. Gärna under hundringen.

VAR ??
 
Mataffärer brukar sälja tygpåsar. Affärer för ekologiska, fari trade, varor brukar också ha.
Tygpåsar i rätt storlek har jag sett i lågprisaffärer, typ lågprisvaruhuset. Då har det varit ickemat-relaterade tryck på. På vissa röda korset syr de också upp kassar/väskor i ungefär den storleken. Då är det röda korsets logga på. När jag lånade mycket böcker på biblioteket kunde man köpa tygkasse där också.
 
Jag har ett par som jag fått på Willys(typ när jag skaffade scanner), bra storlek tycker jag. IKEA har haft liknande, men jag vet inte om de har dem fortfarande.
 
Kan du tänka dig nätet och vill ha ett tryck som visar en ståndpunkt så har många föreningar kassar med sitt tryck på. Exempelvis djurens rätt, jordens vänner, föreningar mot rasism, föreningar för homofrågor osv.
 
Jag har köpt mina på M.A.T, alltså City gross. De är i botten och bredden som en pappkasse, men inte riktigt lika höga. De kostade 20 kr styck, men håller nog inte i all evighet.
 
Jag har pärmkassar från vår redovisningsbyrå, lite större i botten än en papperskasse.

Tyvärr tycker jag inte riktigt att tygvarianten funkar, jag använder IKEAS mindre blå påse och en liknade från Jula. Fortfarande så mycket bättre än vanliga påsar. Och någon enstaka mindre tygpåse, i storlek med en plastkasse.
 
Du ska inte ut och resa i sommar? Jag har köpt flera riktigt rejäla kassar med bra botten, rejäla handtag (remmar ibland i två olika längder) och snygga motiv i livsmedelsbutiker i Frankrike, Ungern och Portugal. Även Marks & Spenser har bra i olika storlekar. De smartaste kassarna har remmar för bröd/flaskor. Känns som att Sverige är långt efter på den här fronten, men nu tror jag att det börjar komma i Sverige också, inte bara i tjockt vävt tyg (=tunga och blir snabbt smutsiga) som funnits länge på Coop.
De tyska kedjorna Rossmann och DM (typ apotek) som finns i flera länder säljer också bra tygkassar (tunn men stark nylon) med mönster som byts efter säsong. Deras kassar är hopvikbara i en liten väska som är smidig att ha med.
Tips i Sverige kan vara om någon typ av anpassad verkstad/dagverksamhet finns i din närhet. De syr ibland kassar och säljer. Bor du i eller kommer till Stockholm kan du spana in Stadsmissionens Remake butiker, de borde ha tygkassar sydda av insamlade tyger.
 
Tack för svar alla hittills. Tanten & co, jo jag vet att vissa matvarukedjor säljer dem, men tydligen bor jag så off att i mina trakter verkar knappast någon affär erbjuda dessa tygkassar (inte utöver trånga A4 som inte rymmer mejeriförpackningar etc), därav min fråga... Trott jag ska se om jag får iväg ett PM.
 
Tänk på att handtagen är viktiga. Jag har en del tygkassar med alldeles för smala handtag. De bästa brukar vara breda räfflade remmar (liknar lite säkerhetsbälten men smalare och tunnare), en del är dock för hårda och kan skava i händerna, så känn efter!
Inser också att mina bästa kassar med botten kanske inte är av vad du menar med tygkassar? De är av plastad väv, stadiga (ställer man upp dem när man skall plocka i varorna så står de upp och är öppna, på samma sätt som en papperskasse) och de är lättare att hålla rena än vanliga tygkassar. Den här typen är det (med lite olika mått och motiv):
https://tildyteacake.wordpress.com/2012/07/26/marks-spencers-retro-shopping-bag/
 
ska se om jag lyckas lägga in bilden direkt istället ...
img01083-20120726-2023.jpg

och en till:
custom-recycled-shopping-bags-rb4.jpg

Pröva att goggla på t ex grocery tote och shopping bag så kanske du hittar någon som säljer
 
Lidls är jättebra , stora, större än papperskassar och med nylonhandtag och dom går definitivt inte i sönder
 
JA om man kan tänka sig plastiga köpte jag en stor kasse på Lidl som var för kylvaror. Perfekt om man har en bit hem och även om det är plastigt material så använder man den ju om och om igen.
 
Jag kan skicka några kassar om så önskas. Jag har inga problem att få tag på t ex Willys.

Tack för omtanken ! Men sporadiskt handlar jag på andra orter och det händer att jag besöker Willys och Lidl som flera verkar rekommendera. Ska fundera lite på mer "personliga" alternativ också.
 
ska se om jag lyckas lägga in bilden direkt istället ...
img01083-20120726-2023.jpg

och en till:
custom-recycled-shopping-bags-rb4.jpg

Pröva att goggla på t ex grocery tote och shopping bag så kanske du hittar någon som säljer

Så SNYGGA!!! Har lagt märke till fina påsar utomlands (att gå i utländska mataffärer är alltid jättespännande) men faktiskt aldrig tänkt på att det vore ett jättetrevligt reseminne att ha med hem...ska definitivt tänka på det nästa gång!!!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp