Bukefalos 28 år!

alazzi

Trådstartare
P1040835.JPG


Finns det någon sorts oskriven regel att man inte ska ha den här typen av tyglar till stångbett?

Jag har såna här tyglar till min stång, mest för att jag bara har ett par showtyglar och då tyckte jag att det passar bättre med enklare tyglar till detta huvudlaget.

P1050775.JPG
 
Sv: Tyglar

Förstår inte riktigt vad du menar?? Är de "spännet" på tygeln som du menar - att de är chicagoskruv på ena och knytning på det andra? Eller är de andra skillnader på tyglarna?
 
Sv: Tyglar

Precis, att det finns någon sorts tradition att man hellre ser chicagoskruvar till tränsbett och knutfäste till stångbett?
 
Sv: Tyglar

Det finns ju en del oskrivna regler har jag åtminstone lärt mig för länge sen. T.ex att det är absolut totalfel att ha ett tränsbett ihop med ett enörashuvudlag eftersom huvudlaget lätt kan lossna när man rider på tränsbett. Jag funderar på om det finns något liknande när det gäller chicagoskruv och tjockare showtyglar.
 
Sv: Tyglar

Inte vad jag har hört i vart fall.
Men sen kan de ju va bra med tyglar med lite tyngd i till stångbett, för att hästen lättare ska känna neckreiningen, men det har ju inget med om de är knut på eller inte.
 
Sv: Tyglar

Jo, jag har provat att rida med showtyglarna och stången men det kändes för tjockt i handen. Tyngden vill man ju ha, men inte så tjocka tyglar. Får prova mig fram lite. Försöker övertala mannen att vi ska åka till Kreuth i helgen och titta;)
 
Sv: Tyglar

Jag har lite tyngre med smala tyglar med knytning till unghästen och lättare med chicagoskruv till den äldre hästen, både med tränsbett.
Jag rider inte på stång dock och tävlar inte heller så kanske det inte hjälper dig så mycket.
 
Sv: Tyglar

Du kan ha vilken fästanordning du vill på tygeln oavsett om du rider på stång eller tränsbett. Det finns inga oskrivna regler om det. Däremot så är det vanligare att man har en smal tygel till en stång och en bredare tygel till tränsbettet.
 
Sv: Tyglar

Jag skulle snarare vilja säga att det är mer vanligt att man använder sig av tyngre tyglar när man rider på stång än vid tränsbett. Det finns ju smala tyglar med tyngd i också om man föredrar det.
Chicagoskruvar tycker jag man använder sig mer av vid lite sämre o tunnare tyglar medans om du köper tyglar av bättre kvalite, är det nästan alltid någon form av läderfäste.
 
Senast ändrad:
Sv: Tyglar

När man rider på stång så har man vad man kallar en stångtygel. Den är smalare för att bettet är tyngre. Om man rider på en tung tygel på stång så kan tyngden i tygeln vinkla bettet på ett oönskat sätt. Så breda, tjocka tyglar till tränsbettet och smalare tyglar till stångbettet.
 
Sv: Tyglar

Tyglar som kostar ca 1000:- (tyglarna på den övre bilden) är inte sladdriga och dåliga. Men jag kan tänka mig att en del tyglar "showas upp" med finare spännen för att se dyrare ut. Minns inte vad stångtyglarna kostade, säkert mer än 10 år sen jag köpte dem men de var inte lika dyra som showtyglarna. Men däremot så tycker jag att tyglarna på den övre bilden inte är bekväma att rida på enhandsfattning, de är för tjocka. Och nu vill jag ha ett par showigare tyglar till stången, men jag vet inte vad jag ska köpa. När jag tittar runt på tävlingsbilder är det väldigt vanligt att man har knut och inte chicagoskruv till stångtyglarna.
 
Sv: Tyglar

Ytterligare en anledning till att man vill ha smala tyglar till stångbettet är ju för att man håller dessa i endast i en hand och det är oerhört otympligt med tjocka tyglar i det läget. Dyra showtyglar har oftast skruvinfästning, detta för att inget skall distrahera och hänga utanför. Man vill ha tränset så avskalat som möjligt för att bättre se hästens huvud och hållning.
 
Sv: Tyglar

Vanta att non skulla påpeka det praktiska.
Det kan vara ett "Hand Full" med flera tum tyglar och rep i ena näven.

En sak som folk inte tänke på och se ofte i vissa klasser som i Cutting är den
"Pendulem Effekt"!
Heavy Reins & Chains kan få ett valdig sväng momentom om dom är för slapp och kan stö hästen.
 

Liknande trådar

Utrustning Min häst har fått tygelskav den här vintern så tänkte att jag kanske ska försöka byta tyglar. Har nu lädertyglar med gummi på insidan...
2
Svar
30
· Visningar
1 637
Senast: MiniLi
·
Hemmet Jag går i planerna att köpa en lagerhylla. Spånskivor som förvisso är behandlade på något vis, men... På dessa hyllor tänker jag ställa...
Svar
5
· Visningar
579
Senast: tanten
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 271
Senast: MiniLi
·
Ridning @the_connemara jag upplever att det är bättre på buke än på resten av SoMe men tendenser finns här också. All dressyr är djurplågeri...
2 3
Svar
46
· Visningar
1 922
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp