cactuspower

Trådstartare
Vilka tyglar tycker ni är bäst att rida med?
Och varför? :)

Släta läder, flätade, gummi, vävribb etc.

Vilka är skönast att hålla i, vilka får man bäst grepp av osv.?

Undrar även vilka märken ni har på era tyglar/vilka ni anser är bäst? :)

Sv: Tyglar

Denna typen av tyglar, d.v.s. tunna, flätade helt i läder som man har på bridongbettet på kandar (det var så dom introducerades i mitt liv haha) är helt outstanding! Kan inte rida med något annat längre.

gummityglar, helt klart! men de får inte vara för tjocka/stela
ger ju suveränt grepp (särskilt i terrängen, där det behövs ;))

mina favorittyglar är ett par Dýon gummityglar med loopspännen (tyvärr börjar gummit falla av nu efter två års intensivt användande :cry: )

JAg har vara en typ av tyglar tror jag... Smala släta lädertyglar... eller vänta nu... jag har ett par yunna mjuka gummityglar liggandes någonstans, letar fram dem vid hoppning i regn...

Jag tycker smala kantflätade tyglar är underbarast! :love:

De är bra, speciellt i hoppning, så har man hela tiden nått nytt ställe att få "stöd" på i tygeln, inte som stolp tyglar som har ett stopp var 10 cm typ... :crazy:

Släta lädertyglar. Går och väntar otåligt på mina släta Stübbentyglar som jag beställde för ett tag sedan.. Får se hur dom är :)

Mina faoriter:
Smala vävribbtyglar med stopparna på 5 cm mellanrum
Smala kantflätade lädertyglar
Smala, helt släta, lädertyglar.

Flätade, mjuka lädertyglar är helt klart bäst :love: Mina gamla Hubertus är helt underbart bra, men de måste dessvärre bytas ut snart.

Jag tycker om mina smala kantflätade tyglar, eller smala gummityglar funkar det med, vid t.ex. hoppning och terräng.

Men jag kan rida med vävribb, helt i läder, läder med stroppar etc också!

Jag rider helst/oftast med kantflätade lädertyglar. Som någon annan sa; man kan ta nytt grepp var som helst nästan jämfört med vanliga vävribb med "stopp" var 10 cm...

Men vill gärna ha ett par med gummi i. De ger äckligt bra grepp, tycker knappt man kan släppa tyglarna, och ibland är ju det bra med ;)

Hej!!

Jag har smala lädertyglar med "stolpar", helt underbara faktiskt!

Har provat gummityglar men tyckte att de var för tjocka (även om de var de tunnaste jag hittade). Släta lädertyglat är för "halkiga" och vävribb är för stela/vassa. Flätade lädertyglar är för svåra att hålla rena och inte speciellt snygga heller enligt min smak!

Släta lädertyglar, inte för breda/tjocka, i mjukt läder. Eller kantflätade...

De får gärna ha tygelhakar, och eventuella martingalflugor skär jag bort! :p

HG:s gummityglar! :love: helt underbara, stbila men inte klumpiga och riktigt bra grepp med! men dyra... men det är dem värda, mina har hållt sen 99 nu... fast nu är dem nästan slut....

Liknande trådar

Utrustning Den här tiden på året är min häst, som många andra, väldigt skavkänslig. Hon får bland annat skav på halsen av tyglarna. Jag använder... 2
Svar
26
· Visningar
894
Senast: TinyWiny
·
Utrustning Jag behöver ett par nya ridbyxor men har inte längre någon koll på vad som är bra märken eller vilken typ som är bäst. Jag provade ett... 2 3
Svar
52
· Visningar
2 400
Senast: Silje
·
Utrustning Hej! Jag har nyligen köpt en ny hopphäst, sto 13 år hoppar upp till 140. Hon flyttade hem till oss för snart 4 månader sedan. Upptäckte...
Svar
1
· Visningar
251
Senast: Nevermind
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
880
Senast: Lisen82
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka