Sv: Tyglar

Jag har bara gummityglar på alla tränsen, allt annat går bort.

De inåtvända spännena med bara en liten hake mellan 2 läderhällor. Ser helt slätt ut på utsidan.

Riktigt smala lädertyglar med stolpar (mina händer släpper iväg tygeln, men med stolpar kan jag enkelt se det och banna händerna)

Just nu använder jag släta vävribbtyglar, eftersom de förljde med tränset och har matchande hakar (islandsträns), men annars är det mina smala, släta lädertyglar som gäller :love:

på dressyrtränset har jag lädertyglar med "stolpar" och på hopp/skogstränset har jag "tunna" gummityglar (gummivävtyglar eller vad dom kallas). Såna har jag oxå på unghästen.
Tycker bäst om gummityglarna!

RedPassion skrev:
Vilka tyglar använder ni och varför gillar ni just dem?

Gärna bilder :D

På hopptränset har jag smala lädertyglar med gummifodring, mjuka och sköna.
På dressyrtränset har jag extremt smala vävribbtyglar just nu, men ska införskaffa mig släta lädertyglar.

Har små händer så jag måste ha smala tyglar ;)

Jag är hoppryttare och tycker då grepet är det viktigaste, så jag annvänder gummityglar, tycker det funkar väldigt bra och har annvänt det i flera år. Rider jag dressyr eller likande blir det självklart släta lädertyglar, vilket jag tycker är både snyggast och stilrenast. Snabbhake tycker jag bäst om, eftersom det är lätt att både ta av och på tyglarna.

Gummitygeln är "sämre" om det regnar ute eller om hästen svettas mkt, eftersom den blir väldigt hal då.

Men annars är den enkel att hålla ren och fräsch.

:D

Rider just nu på en gummivävtygel, men den ska bytas ut eftersom jag vill ha en brun tygel till mitt bruna träns :idea:
Antingen blir det en kantflätad eller en gummitygel.

Jag har släta lädertyglar med gummi på insidan. gummit förhindrar att tyglarna glider! Jätte bra tycker ja! :)

Liknande trådar

Utrustning Den här tiden på året är min häst, som många andra, väldigt skavkänslig. Hon får bland annat skav på halsen av tyglarna. Jag använder... 2
Svar
26
· Visningar
879
Senast: TinyWiny
·
Utrustning Japp, då var det dags för det näst svåraste inköpet när det gäller hästar. Sadel. Jag har köpt en ung häst som både ska växa mer och...
Svar
5
· Visningar
409
Senast: Freazer
·
  • Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
4 901
Senast: Görel
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
870
Senast: Lisen82
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V