panaccea

Trådstartare
Jag hade beställt ett par gummityglar, den hära nya sorten som är i helt slät rågummi. men illusionen om hur bra dom var krossades totalt idag när vi fick in en reklamation på ett par som gått mitt av i gummit, kunden sa att ritten höll på att sluta i katastrof :eek:

Så nu vill jag har tips på riktigt bra och snygga tyglar!

Dom ska vara smala och släta men endå med bra grepp.. en stallkompis har ett par dubbelsydda som var väldigt fina att hålla i. supermjuka från start och med bra grepp. men dom hade skitfula spännen :crazy: Tror märket hette pioneer (?) hon hade köpt dom på GHS. någon som vet om dom finns med andra spännen (gärna hakar) eller liknande i annat fabrikat.

Eller några andra snuskigt bra och sköna tyglar?!

:bump::bump:

Sv: tyglar!

ett par smala lädertyglar i kombination med ett par bra handskar. Jag använder ett par syntethandskar av Equipage där ytan är nästan mockaliknande, de är tunna och ger suveränt grepp även på regnvåta tyglar.

Jag har släta lädertyglar redan och det vill jag inte ha igen. vill testa nått nytt som är skönt att hålla i. greppet för att glida behöver jag inte, men dom ska vara sköna i händerna..

Döbert tror jag det är som har ett par so är lite mockliknande, dom är också läckra :love: men svindyra :grin:

Jag har UNDERBARA tyglar!! Från H**ks, dubbelsydda mjuka lädertyglar med insydda stoppar! Mjuka som bara den från start, stopparna gör att man får bra grepp men då de är insydda blir det en mjuk övergång mellan tygel och stoppar. Looovely! :love:

Jag har UNDERBARA tyglar!! Från H**ks, dubbelsydda mjuka lädertyglar med insydda stoppar! Mjuka som bara den från start, stopparna gör att man får bra grepp men då de är insydda blir det en mjuk övergång mellan tygel och stoppar. Looovely! :love:

Håller med om det! Helt underbara är dom :love:

Har ett par gummityglar, såna där med små ploppar över hela. Har både ett par tjockare gummityglar (från gekås, kostade typ 50 kr) som jag gillar, men dt är nog inte alla som trivs med dom iom att dom är rätt tjocka.

Sen har jag ett par underbara gummityglar på fintränset :love: De är i samma modell som dom tjocka, fast typ utan kärna inuti, så det är bara som 2 lager supermjuk och tunn gummi. Ger ett superbra grepp och har aldrig hittat ett par tyglar som jag trivs bättre med än dom här :d

Till dressyren har jag antingen tunna kantflätade lädertyglar eller helt släta muka dubbelsydda lädertyglar.

prova att dränka vanliga lädertyglar i ammoniaklösning max 1 min(mycket viktigt, annars kan lädrets struktur förstöras så mkt att dom går av när du använder dom), skölj noga och rugga läderytan med stålborste.. då blir ytan lite mockaliknande..
visst man "förstör" ju ett par tyglar men resultatet kan bli bra.. du kan ju testa på en gammal aachemrem först hur det blir..

sitter o funderar på om det går att köpa ett par pioneer-tyglar och lämna in till sadelmakarek o sätta på loop-fäste eller att dom gör tygelhakar? borde inte det gå?

Blev verkligen helt förälskad i dom tyglarna men spännena var så vansinnigt fula :crazy: hittar dock inga återförsäljare för pioneer heller *suck*

jag köpte pioneertyglar på ghs också, jättenöjd med dem :)
Dock vet jag inte om jag har "fula" spännen eller inte, har dem i stallet och minns inte hur spännena ser ut ^^

Mina är iaf bruna med mässingsspännen. Älskar dem, och de var ju billiga också!

Smala släta lädertyglar är det enda jag använder. Finns inget skönare!
Annars finns ju klassikern med slätt läder med gummi på baksidan.

Senast ändrad:

Jag använder släta lädertyglar med gummi på insidan. Är väldigt smidiga och ger bra grepp. Är tygelhakar på dom :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattmat i mousse-form
  • Hönstråden II
  • Diskbråck

Hästrelaterat

Tillbaka