Tyngdpunkt

Centaur

Trådstartare
Satt och funderade lite på det här med var hästen är starkast och vart sadlar har sitt tyngdpunkt...

Har hört från flera håll att hästen kan bära mest vikt där man blir sittande om man rider barbacka, dvs precis bakom manken. Ju längre bak man kommer, ju svagare blir ryggen.

Då måste det ju bli väldigt fel att använda sadlar med tyngdpunkten långt bak, som tex Kieffer och Stubben? :confused:

Sv: Tyngdpunkt

Men den största tyngden är ju rytaren, då måste det ju rimligen vara där ryttaren plcerar sin tyngd i sadeln som avgör vart tyngden hamnar på hästens rygg, Sedan kan man ju inte bortse från att en sadel ju fördelar tyngden över en större yta än ryttarens rumpa. Såvida man sitter mitt i sadeln borde väl tyngden fördelas lika över hela sadeln?

Är det ingen som har någon mätutrustning som kan ta reda på fakta?

Ett högst ovetenskapligt förfarande kunde iochförsig vara att någon tar tag och lyfter i sadeln när en ryttare sitter. Man lyfter först endast framänden och sedan endast bakänden och sedan båda (nu får man vara stark. Sen får man lita på att denne starke person kan avgöra vilket som kände tyngst av bak och fram, och om det var lika tungt i båda ändar när man lyfte hela.

Men det är ju SADELN som placerar ryttarens tyngd.. Eftersom ryttaren hamnar automatisk där sadeln är djupast=sadelns tyngdpunkt.

Jag har en Prestige och jag kan inte välja att placera mig längre bak än sadelns tyngdpunkt (som är långt fram på min sadel), det går ju inte.

vad jag har hört rider många för långt fram! man tydligen inte sitta precis vi manken, utan lite längre bak när man rider barbacka. för tyngdpunkten är inte precis bakom manken, den är väl typ mitt på, vad kallar man det, rid ryggen (hehe). annars sitter man ju typ bara på frambenen/bogarna. kolla när man rider barbacka på "rätt sätt" och kolla sedan var man sitter när man sitter i en sadel. man kommer se att man sitter mkt längre fram än tyngdpunkten i en sadel. men där har väl många delade åsikter som i allt annat :d

Senast ändrad av en moderator:

Nja det beror ju på hur ryggen ser ut. Båda mina hästar har iaf lägsta punkten på ryggen precis där manken sluttar. Där börjar det gå uppåt igen.

Nja det beror ju på hur ryggen ser ut. Båda mina hästar har iaf lägsta punkten på ryggen precis där manken sluttar. Där börjar det gå uppåt igen.

läs boken dansa med hästar av klaus ferdinand hempfling, jag tror den kommer förklara bättre än mig :P

Har talat med en del sadelutprovare som säger att sadeln ska försöka placera ryttarens egen tyngdpunkt över den 16:e kotan på hästen. Dvs lite längre bak än vad man brukar tro!

En annan tanke är den att du naturligtvis vill påverka bakbenen på hästen så att den bär mer vikt på dem vilket får till följd att framdelen ska "lätta".
Om du med din vikt sitter precis bakom manken så motverkar ju det syftet så att säga... Samtidigt som du låser bogar och manke.
Med detta inte sagt att man ska ha sin tyngdpunkt över njurarna men ja, ni förstår nog hur jag ser det...

En annan tanke är den att du naturligtvis vill påverka bakbenen på hästen så att den bär mer vikt på dem vilket får till följd att framdelen ska "lätta".
Om du med din vikt sitter precis bakom manken så motverkar ju det syftet så att säga... Samtidigt som du låser bogar och manke.
Med detta inte sagt att man ska ha sin tyngdpunkt över njurarna men ja, ni förstår nog hur jag ser det...

tack, försökte mig på att förklara detta själv, vilket inte gick spec bra :P

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
706
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 528
Utrustning Tjo, provade mina nya Haglundtäcken på grabbarna igår, zebratäcke och kombitäcke. Min ordninarie passformsbollare har tagit ett par...
Svar
15
· Visningar
1 251
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 758

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka