Typa om hästtransport

Sv: Typa om hästtransport

Men det stämmer ju inte!

Så länge man inte överskrider bilens släpvagnsvikt (d.v.s. vad kulan tål) får hon dra hur tungt hon vill oavsett bruttovikten på släpen.

Det finns alltså ingen aneldning att vikta upp såvida man inte vill ha ett mer svårsålt släp eller om man har en bil som få dra väldigt mkt på B-körkort och vill att andra ska kunna låna bil och släp och skjutsa henne och hästen.

Jag vet inte om jag virrar till det nu, men du får väl aldrig stoppa in mera än max lastvikt i släpet - oavsett dragbil och körkort?! Alltså; släpet måste ju vara reggat för det du tänker lasta, och med BE går det således att väga upp släpet vilket är grundfrågan här.

Sen att släpet har en högre totalvikt än max släpvagnsvikt på bilen, det gör ju inget, så länge man inte lastar för mycket. Om man ha BE alltså.

Har du ett BE kort för du i regel hänga på ett släp med en högre totalvikt än vad bilen får dra, till exempel bilen får dra 1600 kg som max, och 1440kg på B kort, alltså är bilens max släpvikt 1600kg och då krävs det BE kort, du kan således hänga på ett släp med en totalvikt på 1990kg och köra lagligt, DOCK få du inte utnyttja släpets fulla lastvikt så att du kommer upp i de 1990kg som släpets totalvikt är. Du får alltså lasta släpet upp till 1600 kg(tjänstevikt+last).
Kör du med lite överlast så blir det i regel böter och polisen ser mildare på detta om du har BE kort, än om du skulle köra med ett släp som har en högre totalvikt än vad bilen får dra på B kort och du själv har bara B kort, så är detta olovlig körning och du får ställa släpet på plats oavsett om du har hästar i eller inte, och riskerar att få böter upp till 10 000:- .

Man tjänar på att ha BE kort.

TS vill väga upp släpet för att få högre lastvikt. Oavsett körkort får hon ju aldrig lasta mer än släpet tillåter enligt pappret. 1400 kg - 600 kg lastvikt (t ex), 1990 kg - 1190 kg lastvikt (exempel) (använt tjänstevikt 800 kg på släpet).

Oavsett vad jag får dra med bilen och körkortet får jag ju inte lasta mer än släpet tillåter med aktuell invägning. Maxlast gäller alltid, oavsett körkort. Sedan kan jag ju ibland behöva lasta MINDRE än maxlast för att bruttovikten ska stämma med bilens begränsning.

jamen så klart, du har helt rätt! :bow:
jag hade visst blandat ihop korten lite där...:o

Det var så jag menade, men jag misstänkte att jag uttryckte mig klantigt. Vi har just den kombinationen just nu för övrigt: bil 1800, släp reggat 1990.

Sar, ingen fara - bara vi är överens. :)

Liknande trådar

Utrustning Jag behöver hjälp! Ska köpa begagnad hästtransport för att lasta 2 stora/grova kallblod, men alla transporter ser så smala ut. Vad ska... 2 3
Svar
42
· Visningar
2 370
Senast: CaisaCax
·
Fordon La på skojs skull in vår andrebil i släpvagnskollen med hästtransporten och fick detta svar. Enligt denna får jag dra transporten men...
Svar
1
· Visningar
705
Senast: Elo
·
Hur viktigt är det för er att utbilda er häst själv? Jag har alltid ridit och kört in mina hästar själv och har fått till mina hästar... 2
Svar
22
· Visningar
1 428
Senast: animalasia
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
723
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Fågelobservationer
  • Flytta med utekatt
  • Akvarietråden V