Typa om transport

Tora

Trådstartare
Jag vet att man kan typa ner en transport ganska enkelt. Men hur fungerar det om man vill typa upp den? Dvs så att man får högre totalvikt på släpet = högre lastvikt.

Är det någon som har gjort det eller vet hur man gör?

Mvh

Tora

Sv: Typa om transport

Du kan bara väga upp släpet till vad tillverkarna godkänner. Ex min Boj har en totalvikt på 1350 kg. Det är godkänd att typa upp till 1600 kg.
Transporten måste i stort sätt vara nervägd för att man ska kunna väga upp den igen.
// Linda

Stämmer! Nervägning kan bara ske med nya transporter, när dom regbesiktas första gången. Sedan kan dom bara regbesiktas uppåt. Gamla transporter som är nervägda kan regbesiktas upp till ursprungsvikten om det står på registreringsbeviset att dom är nervägda och vad som gjorts med dom. Pratade med en tekniker på besiktningen i somras när jag hede en nervägd kylingekärra. Pratade igen med dom när jag köpte en ny transport hur det fungerade, det var i augusti -05.

Jag tänker på tex Värmlandsvagnen 1500. Den går att väga in mellan 1250 - 1990 kg. Säg att jag får tag på en Värmlandsvagn 1500 som är typad till tex 1400 kg. Kan jag då typa om den till 1990 kg om jag vet vad det är som är ändrat på den. Kulhandske, däck osv (vet inte om det är fler saker man kan ändra på).

Mvh

Tora

Ja, det ska gå. Är den relativt ny så är det ett papper från återförsäljaren/generalagenten som behövs. Ett papper som bevisar att ditt släp klarar att typas upp. Ex mitt släp är en som är 2000kg, men som vi satte till 1440kg, ingen förändring är gjord på den utan inreggades i sverige till 1440kg. Där behöver jag ett intyg från generalagenten som säger att mitt släp klarar att vägas upp. Vet dock inte vilket år som just det infördes. Är det förändringar gjorda på släpet så ska det stå i regbeviset. Att det är nervägt från vilken vikt till vilken vikt och ex om det är "sämre" däck ditsatta eller om bromsarna är förändrade eller om det är gjort något med handsken.

Om Värmlandsvagnen ska vara ställbar från början så tror jag att det räcker med pappret, då är det en relativt nytt släp då . För säkerhets skull skulle jag kolla med besiktningen. Ha regnummret på släpet framme så kan du få bra hjälp via telefonen om just det släpet.

Mvh Mul

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag ska införskaffa mig en ny transport och behöver råd på vilken jag ska söka efter. En totalvikt på max 1500kg, en lastvikt så...
Svar
4
· Visningar
285
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Jag har idag en Cheval liberte 2002XL som jag köpte billigt och tänkte fixa till. Nu har flera saker fått mig att inse att jag kör den... 2 3
Svar
49
· Visningar
3 282
Utrustning Hej allvetande bukefalister! Jag har precis köpt mig en hästtransport, en Blomert Nairobi från 2013 för att vara exakt. Jag skulle...
Svar
9
· Visningar
464
Senast: warg
·
Utrustning Gäller kanske framförallt dom med galvad stålram. Hur ser det egentligen ut bakom ”spikhuvudet”? Hur fäster dom in i stålramen? Jag...
Svar
10
· Visningar
398

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 31
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Tillbaka