Typografera text

Pancakes

Trådstartare
Jag läser en kurs där vi nu ska typografera text. Kurslitteraturen är inte till så mycket hjälp tyvärr. Jag behöver verkligen hjälp med lite tips och råd, hur gör man och vad ska man tänka på? Peppa en nybörjare som redan känner för att ge upp. Välja font och teckenstorlek är ungefär så långt jag kommer... :(

:arghh: Jag vet inte vad du läser men som varande gammal typograf eller grafiker som det faktiskt heter i modern tid, så gör det ont i ögonen att se ordet "typografera". Exakt VAD är det du vill ha hjälp med, jag förstår inte?

Man sätter en text, väljer typsnitt, justerar, kursiverar, käglar, anpassar. Rubrik, underrubrik, ingress, brödtext, radavstånd och spalter - liksom...du måste nog precisera dig vad det är du ska göra, hur det ser ut och vad det är avsett för och vad det är du behöver hjälp med? :confused:

Märkligt att det är så illa att det svider i ögonen när det uteslutande är den terminologi de använder på en högskolekurs i grafisk produktion :cautious: Känns rätt oproffsigt från högskolans sida i så fall.

Alltså, jag älskar text i form av rapporter, vetenskapliga artiklar och så vidare men vidgar vyerna inom grafisk produktion (försöker i alla fall...). I uppgiften har vi fått en text som är helt obearbetad som ska typograferas (förlåt igen) för ett informationsblad. Jag har snyggat till rubriken, valt font och gjort texten i två spalter. So far so good. Problemet är att jag ser inte vad mer som ska göras, får lite känslan "it looks fine to me...". Men jag inser att det inte är så simpelt, för då skulle jag inte ha utrymme på 2000 tecken att motivera vad jag gjort.

Äsch, jag kanske bara är så dålig som jag känner mig och ska ge upp den här biten, känns som att jag inte vet alls hur jag ska förklara problemet.

Typografer kallades länge för bakåtsträvare, det är flera gamla kollegor som vägrar att säga grafiker ens, så ta det inte så allvarligt. :) Jag utbildade mig även till infomaster en gång och inte ens där typograferade vi. :)

Det handlar väl om att göra texten tilltalande och läsbar? Det är ju svårt att ge dig tips när man inte alls vet hur det ser ut. En rubrik och två spalter känns möjligtvis lite stelt kanske? Har du möjlighet och utrymme för mellanrubriker, och ändå ha luft i styckefördelad tex exempelvis?

Jag läser en kurs där vi nu ska typografera text. Kurslitteraturen är inte till så mycket hjälp tyvärr. Jag behöver verkligen hjälp med lite tips och råd, hur gör man och vad ska man tänka på? Peppa en nybörjare som redan känner för att ge upp. Välja font och teckenstorlek är ungefär så långt jag kommer... :(
Det beror ju på vad texten ska förmedla hur den sätts. Det finns inget som är "fel" egentligen, bara olika sätt att på ett attraktivt sätt förmedla ett budskap. Gå på magkänslan. Sen beror det ju mycket också på vilken sorts tryckteknik som ska användas och vilket material som ska tryckas. Som fd. screentryckare med eget tryckeri där jag hade allt från sätteri till montage inom huset har man ju sett en del skräckexempel som kunderna kommit med och värstingarna var outline-typsnitt med små fina linjer som snabbt slammade igen i duken eller blödde i pressen. :arghh: :banghead:
Man lärde sig att övertala kunderna så skiten blev tryckbart och "höll färgen". Ibland blev det fria händer när nån kund missat nåt på en mässa och jag stod till 5 på morgonen för att sen gasa upp till mässhallarna med fortfarande inte riktigt torra montrar för att få upp dom innan folket började drälla in.

Vanligaste felet jag gör när jag gör trycksaker till mina barn, som mannen sen ska trycka(operatör på ett digitaltryckföretag) är att välja fel typsnitt. Han brukar fnysa och be mig göra något som inte är så "kebabigt" så de typsnitt som går igenom är enkla lätt,lästa simpelt. Lycka till.

Tack för tipsen hörrni. Känner mig redo att försöka lite igen. Vem hade kunnat ana att det skulle vara så svårt redan i början...

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag som många andra behöver hitta jobb till sommaren. Känner att jag inte orkar med att jobba i vården längre, så måste hitta något...
Svar
0
· Visningar
286
Senast: Mirre
·
Skola & Jobb Hjälp. Har examinerande redovisning och ska då även ge respons på någon annans arbete. Texten jag har fått är tyvärr inte så bra... 2 3
Svar
40
· Visningar
2 136
Senast: Badger
·
Skola & Jobb Jag har funderat mycket över detta sista tiden. Enligt färska siffror ökade andelen barn som fått en adhd- diagnos med 50% mellan åren... 5 6 7
Svar
122
· Visningar
6 539
Senast: Badger
·
Skola & Jobb Hej alla bukefalos medlemmar. Jag har tröttnat på att inte ha några mål i min karriär och att ett jobb är något man går till endast... 2
Svar
21
· Visningar
1 245

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka