Bukefalos 28 år!

Tysk Wachtelhund??

AraSlei

Trådstartare
Någon här som har en tysk wachtelhund :love: :love: ?? Eftersom att rasen ifråga har blivit mer populär nu så tänkta jag att kanske nån??
 
Sv: Tysk Wachtelhund??

Jag känner många som har wachtel, som jakthund och de ska enbart vara jakthundar... Det är en skarp stötande hund som kräver mycket.

Jag har också två kursare (agility) som tränar jak parallellt med agility för att hålla hunden i form och få bättre kontakt, det går utmärkt. Men som sagt, en wachtel som inte får jaga vill inte jag träffa...

//E
 
Sv: Tysk Wachtelhund??

Wachtelhund är en kortdrivare för jakt och mycket hård.

Ärligt talat så är det lättare med en vorsteh/pointer i sådant fall och då kanske du förstår vilken kategori hunden hamnar i? Eftersom Vorsteh/Pointer också är hundar som absolut ska få jaga och wachteln är det i än större utsträckning.

Annars är rasen en kanon fin kortdrivare på tex rådjur samt lätt att lära att gå efter och döda skadskjutet vilt. Den passar bra till björn och vildsvin. Den är hyffsat lättarbetad dresyrmässigt men kräver som sagt riktigt fast och konsekvent förare för att fungera bra.

Ser måhända ut som en vacker sällskapshund men tom många jägare höjer på ögonbrynen åt rasen. Ungefär som folk höjer på ögonen när det kommer någon med en pitbull till rastgården.
Hände mig många gånger då folk fick reda på att min münsterländer inte var någon wachtell när vi gästade andra lag.... "Oh jag var lite orolig." ungf.

Så ska du inte jaga så ska du inte köpa en Wachtell, annars är det en kanonfin hund på små marker. DOCK tycker jag personligen att de tyska allround hundarna med Vorstehern i spetsen ger mer valuta för pengarna och kan användas till precis all jakt.

Mvh
Björn
 
Sv: Tysk Wachtelhund??

Fast jag har träffat på ialla fall en hel kull veka wachtlar, vi var och tittade på de valparna men de var fullbokade så vi tog våran springer och glad är jag för det, vi träffade på tre valpar ur den kullen och de var inte roliga, veka och skälliga och riktigt tråkiga. Våran kursledare var väldigt besviken då han första gången talade om det var en ras han hade tänkt köpa, han hade en väldigt massa olika jakthundar själv, och de levde inte alls upp till förhoppningarna som han hade. Vi har även träffat två av dem senare nu och de har inte alls fungerat i skogen...
Antagligen var det helt fel avlat och väldigt ovanligt men det kan inträffa. Våran Springer var betydligt hårdare och tuffare än deras wachtlar... Fast han har nog inte fattat att han egentligen är en fågelhund för han tycker att fjärdrar är äckligt så det bara skriker om det... Han kan apportera om man kräver det men det är under protest...
 
Sv: Tysk Wachtelhund??

Wachteln är ju en mer självständig hund än de tyska fågelhundarna, men de tyska fågelhundarna är ju i jämförelse med de brittiska fågelhundarna betydligt skarpare.

Min weimaraner lämpar sig till det mesta, men att få en wachtel högt i lydnad är desto svårare då de saknar fågelhundens "will to please". Ändå är det en hyffsat följsam hund (jämfört med tysk terriern exvis). Generellt sett är alla tyska hundar ngt skarpare än dess ex engelska släktingar.

Vhorsten har ju blivit en utmärkt allround hund, men jag har sett flera som har problem med ex apporteringen. Om detta beror på förare eller på hunden är ju en annan sak.

Vi är nog iaf överrens.

//E
 
Sv: Tysk Wachtelhund??

jo, jag vet, våra 2 är ju bara till jakt.. o så får dom springa med när vi rider..;) men nej, en rastlös wachtel är inget kul.. inte att möta utan förare iaf..;)
 
Sv: Tysk Wachtelhund??

Måste bara göra en inflikning här.

För det första så är det kul att se en till som är nöjd med sin springer! :)

För det andra;
Jag köpte min spaniel just för att den är lite vekare än de tyska hundarna. Min fru ville helt enkelt ha "snällare" hundar än de münsterländers vi hade förut.
Så det blev en springer från samma uppfödare som farsan köpt en hund ifrån två år tidigare. Farsans hund är en hejare på räv och rådjur och det var vad jag ville ha eftersom jag köpte en beagle till harjakten. Kruxet var att min hund visade vara en sjuhelsikes fågelhund, men också bra på småvilt som hare och kanin. Rådjur och räv däremot visar hon så där lagom stort intresse för - visst stöter hon dom men... tja. Så nu har jag två harhundar men ingen rådjurshund... that´s life.
Tydligen är springern känd för att få rådjursren har jag lärt mig i efterhand?
Hursomhelst huvudpoängen är att springern inte alls är så vek som åtminstone jag trodde innan. Farsans hund tog livet av en räv som förvillat sig in under hundarnas hus i hundgården och är som sagt en hejare på räv i övrigt också. Nu jagar vi inte längre i björnrika marker så hur han skulle vara då vet jag inte men gissar att han skulle stöta björn också.
Min egen tik tog en grävling vid grytet förra sommaren samt en och annan vildkatt på tomten, skarpt nog tycker jag och hon kan utan problem både riva och apportera skadskjutet rådjur.
Visst de kanske inte är lika skarpa som mina münsters var men jag förstår inte varför man skulle behöva skarpare hundar än min och farsans.... fram för springern! :) *lol*

(Fast ärligt talat så skulle jag hellre köpa en tysk hund om det blir fler jakthundar i framtiden, springern är så hopplöst aktiveringskrävande och tar dessutom hellre en snyting än att låta bli att trotsa ibland :crazy: Dock VÄLDIGT lättlärd! :D )

Mvh
Björn
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Tysk Wachtelhund??

Får jag lov att inflika en liten fråga till dig om münsterländer ;) ... En bekant till mig har tänkt köpa en sådan, kleiner tror jag. Jag vet ingenting om rasen, men det känns lite galet just eftersom det är en jakthund och min bekant inte alls tänkt jaga med den. Hon vill ha en allroundhund att motionera med, samt träna lite lydnad, spår och kanske agility... så jag fattar inte varför hon ska ha en jakthund.

Min fråga är - hur är münsterländer? (vassa, svåra, krävande osv)
 
Sv: Tysk Wachtelhund??

Några bekanta har en.
Totaldamp!
Fattar inte hur de kan ha den inomhus :devil:

Den är så himla hyperaktiv, även om den använda vid jakt och tränas massor. Den får ju stimulans på så sätt, men den är fortfarande helt fläng i huvet.

Tycker inte om den. :smirk:
 
Sv: Tysk Wachtelhund??

Hej och hå, här skräder vi inte orden :rofl:
 
Sv: Tysk Wachtelhund??

haha, okejj, men det är ju olika från hund till hund.. t ex våra är båda så lugna så man skulle kunna tro att dom gick på lugnande dygnet runt, året om.. :devil: :angel: Medans vår förra hunds syster också var knäpp.. hon var som en katt, hon försökte lägga sig i fönsterna och klättrade i gardinerna.. :smirk: nu, när hon är 4 år har hon lärt sig att sitta still när man går fram och hälsar på henne. Men som sagt, de är väl olika från hund till hund..
 
Sv: Tysk Wachtelhund??

UrsusRex skrev:
Måste bara göra en inflikning här.

För det första så är det kul att se en till som är nöjd med sin springer! :)

För det andra;
Jag köpte min spaniel just för att den är lite vekare än de tyska hundarna. Min fru ville helt enkelt ha "snällare" hundar än de münsterländers vi hade förut.
Så det blev en springer från samma uppfödare som farsan köpt en hund ifrån två år tidigare. Farsans hund är en hejare på räv och rådjur och det var vad jag ville ha eftersom jag köpte en beagle till harjakten. Kruxet var att min hund visade vara en sjuhelsikes fågelhund, men också bra på småvilt som hare och kanin. Rådjur och räv däremot visar hon så där lagom stort intresse för - visst stöter hon dom men... tja. Så nu har jag två harhundar men ingen rådjurshund... that´s life.
Tydligen är springern känd för att få rådjursren har jag lärt mig i efterhand?
Hursomhelst huvudpoängen är att springern inte alls är så vek som åtminstone jag trodde innan. Farsans hund tog livet av en räv som förvillat sig in under hundarnas hus i hundgården och är som sagt en hejare på räv i övrigt också. Nu jagar vi inte längre i björnrika marker så hur han skulle vara då vet jag inte men gissar att han skulle stöta björn också.
Min egen tik tog en grävling vid grytet förra sommaren samt en och annan vildkatt på tomten, skarpt nog tycker jag och hon kan utan problem både riva och apportera skadskjutet rådjur.
Visst de kanske inte är lika skarpa som mina münsters var men jag förstår inte varför man skulle behöva skarpare hundar än min och farsans.... fram för springern! :) *lol*

(Fast ärligt talat så skulle jag hellre köpa en tysk hund om det blir fler jakthundar i framtiden, springern är så hopplöst aktiveringskrävande och tar dessutom hellre en snyting än att låta bli att trotsa ibland :crazy: Dock VÄLDIGT lättlärd! :D )

Mvh
Björn


nu är det ju inte springer vi har men.. :angel:
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Behöver hjälp i att välja. Söker en liten hund, har en jaktlabbe idag på fem år och letar hund nr 2 som ska bli ”dottern” på 7 års hund...
Svar
15
· Visningar
1 423
Senast: Sofie.S
·
Hundavel & Ras Skulle vilja höra vad ni vet, känner till eller tycker om amerikansk cocker spaniel. Alltid när jag blir nyfiken på en ras så läser jag...
Svar
3
· Visningar
501
Senast: Tajger
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 661
H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
11 133
Senast: Bulldoozer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp