I bade "The house of representatives" och i Congress ar det ungefar 25% kvinnor. Jag vet ocksa att 9 (plus de som redan var Governors) kvinnor var valda till Governor 2018. Det ar fortfarande en lang vag att ga ... men det blir battre. Sa lange det gar at ratt hall ar jag nojd!
 
Senast ändrad:
@hastflicka - hur tror du valet går?

Jag tror absolut ingenting just nu ... det aldeles for laskigt. Jag vill leva i mitt lugna (om an knappa. Titta garna pa serien Portlandia, sa ar det har :angel: :cautious:) liv har i Oregon.
Sist sa trodde ingen, absolut INGEN, att Trump skulle vinna ... och dar fick vi!

Logiskt kan jag forsta varfor han fick rosterna ... men emotionellt ar det svart. Jag har rostat Republikansk, darfor att kandidaten i min uppfattning var battre, men att rosta pa Trump borde inte finnas med pa kartan ... trots att jag forstar valet aven om jag inte haller med. :crazy:
Jag kan inte ens tanka mig vad som hander med USA (landet jag VALT att leva i) om Trump vinner en andra term.
 
__trumptweet.jpg


Det är klart att valet måste skjutas upp.
Man måste vänta tills folk på ett tillfredsställande sätt tryggt och säkert kan gå och rösta.

Ungefär som att människor under våren och sommaren inte kunnat ta sig till mataffärer och proviantera, så kan de heller inte ta sig till röstlokalerna i november.


Poströstning är ju dessutom ett fullständigt hopplöst system, lätt att manipulera för vilka illasinnade krafter som helst. Det vet vi alla, vi som bor i de västliga demokratierna.
Nej, med poströstning så kommer USA få skämmas ögonen ur sig på världsscenen.
 
Senast ändrad:
Visa bifogad fil 54912

Det är klart att valet måste skjutas upp.
Man måste vänta tills folk på ett tillfredsställande sätt tryggt och säkert kan gå och rösta.

Ungefär som att människor under våren och sommaren inte kunnat ta sig till mataffärer och proviantera, så kan de heller inte ta sig till röstlokalerna i november.


Poströstning är ju dessutom ett fullständigt hopplöst system, lätt att manipulera för vilka illasinnade krafter som helst. Det vet vi alla, vi som bor i de västliga demokratierna.

Min misstanke är att det kommer, ur ren smittskyddsbedömning, att bli helt säkert att rösta vid nästa lokala optimum i opinionen till fördel för en viss kandidat. Då kommer det att gå väldigt fort och alla vita kommer att få gå till sina röstlokaler i lugn och ro och de svarta i många stater får stå i milslånga köer som vanligt och hoppas på att orka och hinna fram.
 
Visa bifogad fil 54912

Det är klart att valet måste skjutas upp.
Man måste vänta tills folk på ett tillfredsställande sätt tryggt och säkert kan gå och rösta.

Ungefär som att människor under våren och sommaren inte kunnat ta sig till mataffärer och proviantera, så kan de heller inte ta sig till röstlokalerna i november.


Poströstning är ju dessutom ett fullständigt hopplöst system, lätt att manipulera för vilka illasinnade krafter som helst. Det vet vi alla, vi som bor i de västliga demokratierna.
Nej, med poströstning så kommer USA få skämmas ögonen ur sig på världsscenen.
Jag undrar vad som är skillnaden mellan mail-in voting och absentee voting enligt honom 🤔
 
Visa bifogad fil 54912

Det är klart att valet måste skjutas upp.
Man måste vänta tills folk på ett tillfredsställande sätt tryggt och säkert kan gå och rösta.

Ungefär som att människor under våren och sommaren inte kunnat ta sig till mataffärer och proviantera, så kan de heller inte ta sig till röstlokalerna i november.


Poströstning är ju dessutom ett fullständigt hopplöst system, lätt att manipulera för vilka illasinnade krafter som helst. Det vet vi alla, vi som bor i de västliga demokratierna.
Nej, med poströstning så kommer USA få skämmas ögonen ur sig på världsscenen.
Om han nu eventuellt skulle förlora så är det ju bra att det redan i förväg är klart att det beror på ett otillförlitligt valresultat.
Inte på att de vill ha en annan president.
 
Bara råkade snubbla över den här valpostern från 2016.
Hoppas den blir recyclad. Ungefär som "Drain the Swamp!"

__trump-cartoon-poster.jpg
 
Nu ar det ju sa att han sjalv har post rostat :cautious: Hela staten Oregon (kanske finns fler, jag vet inte) rostar via post roster. Rostsedeln kommer pa posten, man fyller i den och lagger den i postladan, eller i en speciell postlada pa flera olika stallen i sta'n, som stadshuset, och liknande. :banghead:
 
Enligt constitution och övrig lagstiftning kan inte Trump försena valet, men det är redan diskussioner om poströstning dock har väl 2/3 av staterna, inklusive de sk swing states, redan lagstiftat om att de tillåter poströster och de flesta andra delstater verkar positiva till att tillåta det pga covid. Visst, DOJ och Trump kan gå in och argumentera att delstatlig lagstiftning bryter mot konstitutionen/federal lagstfitning - cf Brown v Board of Eduction där SC ansåg att separate but equal inte var förenligt med konstitutionen. Men det kommer inte att hända.

Som jag förstår det så kan inte Trump ändra datum (iofs har Mike Pompeo just gått ut och sagt att det är en fråga för DOJ?!?! vilket det definitivt inte är). Inte heller Congress kan lagstifta utan det måste isof också genom HoR vilket innebär att det aldrig skulle bli lag + att det skulle direkt upp till SC som trots höger nötterna där inte skulle acceptera det. Constitutional law är fortfarande något heligt i USA. Ska fö bli intressant att se vad som händer med Wall of Moms stämning ang att feds bröt mot constitution.

Hur som, det måste finnas en ny president den 21 januari 2021 (omvald eller nyvald) . Så även om Trump vägrar acceptera resultatet så är det till syvende och sist Electoral College som är det yttersta beslutande organet. OM det av någon anledning inte finns en president den 21 januari så är det Nancy Pelosi som är Speaker of the House som tillfälligt tar över. Och efter henne en strikt rangordning.

Men visst Trump kan ställa till med kaos, särskilt mellan november och januari så vi kommer definitivt, som det kinesiska ordspråket lyder, live in interesting times.
 
<snip>
OM det av någon anledning inte finns en president den 21 januari så är det Nancy Pelosi som är Speaker of the House som tillfälligt tar över. Och efter henne en strikt rangordning.
<snip>

Efter speaker of the house ar det "President of the senate" som agerar i VP's intresse och efter det ar det Cabinet medlemmar i en strikt ordning (som jag inte minns nu :p) som agerar i President's stalle. De blir alltsa inte President.
 
Efter speaker of the house ar det "President of the senate" som agerar i VP's intresse och efter det ar det Cabinet medlemmar i en strikt ordning (som jag inte minns nu :p) som agerar i President's stalle. De blir alltsa inte President.

Mmm, om presidenten av någon anledning skulle dö/inte kunna utföra sitt arbete är det VP som tar över men just perioden mellan november och januari blir det mer iffy. Intressant att en av reglerna fortfarande är att en cabinet ministrarna inte får vara närvarande vid State of the Union om det skulle hända något katastrofalt så det alltid finns någon i beslutsstrukturen som kan ta över.
 
Mmm, om presidenten av någon anledning skulle dö/inte kunna utföra sitt arbete är det VP som tar över men just perioden mellan november och januari blir det mer iffy. Intressant att en av reglerna fortfarande är att en cabinet ministrarna inte får vara närvarande vid State of the Union om det skulle hända något katastrofalt så det alltid finns någon i beslutsstrukturen som kan ta över.

Sittande president ar fortfarande president fram till inauguration av "president elect" i January.
 
Sittande president ar fortfarande president fram till inauguration av "president elect" i January.
Ja, men 12:00 mitt på dagen den 20:e lokal tid, så är det tack och hej i Vita Huset om Donald Trump inte lyckats vinna det val som just nu planeras den 3/11.

Och i sådana fall kommer Nancy Pelosi träda in och leda landet. Nåt som vid blotta tanken skulle ge den högljudda apelsinen blodsstörtning.

(högljudda apelsinen = tal med bönder på bönders vis)
 
Om ni har 47 minuter till övers för att se en mycket välgjord film av New York Times angående framtidens krigsmetodik "Fake News", som vi redan är mitt uppe i. Den är väldigt välgjord och pedagogisk, och tar sin början i hur (den falska) historien om att AIDS var skapat av den amerikanska militären planterades, och under en drös av år fick växa till sig till att bli sanning (eller var den sann redan från början?) - och arbetar sig ända fram till idag (som är 2018, då filmen publicerades).
Man kan ju tro att Trump är ensam president i detta elände, men NYT drar även upp Obamas brister under hans presidentskap.

28:47-29:35 beskriver en herre situationen i USA idag. Den är kanske inspelad på 1980-talet, och han missar pandemin. Men pretty close ändå, fram till de sista meningarna.

Otroligt sevärd, om man är intresserad av konspirationsteorier och hur de uppkommit. (Det här kanske är en konspiration iscensatt av självaste CIA..?) Eller bara av hur världen fungerar idag - denna film är ju bara en enda vinkling på situationen idag, och man behöver inte mycket fantasi för att t.ex översätta 24:47 till svenska förhållanden. I varje fall inte om man finns på Facebook och/eller Twitter.

Sverige nämns f.ö två gånger, 24:47 och 43:14.

 
Det är så svårt att förstå varför politiken i USA har så låg nivå. Den grova retoriken mot motståndare skapar sånna klyftor att det blir omöjligt att samarbeta.

De skulle verkligen behöva fler vältaliga, unga kvinnor och färre arga gamla gubbar.
Inga fler vältaliga unga politiker oavsett kön menar du? Att vara emot polarisering genom att polarisera är väl inte vägen framåt?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp