Mmm, nu tänker Trump tydligen skicka DHS till andra städer också. Som någon på ett annat forum påpekade, Portland är relativt laid back men om de kör samma taktik i Philly, Chicago och Detroit kommer det inte att sluta bra. DHS:s uppdrag är att skydda USA gränser, och även om man med lite mental gymnastik kan se Oregon som ligger på västkusten som en gränsdelstat så kan de knappast hävda samma sak med andra städer. Ja, iofs, Detroit ligger vid Great Lakes så jag antar att man kan hävda att Michigan också kvalificerar sig som en gränsdelstat.

I samband med John Lewis död så tänkte jag på att en gång i världen så kallades federala styrkor in för att skydda svarta skolungdomar i kampen mot segregation och idag så är de Trumps stormtroopers.

Precis. Portland ar mycket "laid back" och accepterar det mesta ... men ar allergiska mot allt som kan vara myndighets "abuse", racistiskt, eller liknande sa det har ar inte alls bra for "min" stad.

Det ar inte bara att det ar en "grans delstat" som galler ... DHS har, bara "jurisdiction" (dvs, de har bara ratt att operera) 100 miles (16 Svenska mil) fran gransen. De har inte ratt att operera langre in i staten)

Detroit ligger pa gransen till Canada, sa dar ar ju DHS givna ... Philly ligger betydligt narmare Atlanten an Portland ligger Pacific Ocean, sa dar kan de bara anvanda samma justification. Chicago skulle vara interessant att hora hur de forklarar det dock.

Jag kan inte ens saga hur illa jag mar over abuset av min stad. Det ar sa hemskt ...
 
Nej, de ar inte poliser. De ar DHS (immigrations myndighetens "kravall soldater") och har egentligen ingenting att gora i Portland. De ar hitskickade av vita huset for att demonstrera VH's "styrka och beslutsamhet".
Vi har hur manga polis myndigheter som helst (stads polis, sheriff, stats polis, highway patrol, federal police, etc, etc, etc... DHS (border patrol) ska alltsa skydda fara granser. Da vi ar for langt fran Kanadensiska gransen har de i stallet matt fran var kustlinje ... som ligger mindre an 100 miles (roughly 15 Svenska mil) fran Portland och darfor kan ses som en grans trots att vi bara har hamnar for fritidsbatar.
Ja jag använde ordet polis som (ev lite för) brett ord, ett slags paraply över dessa alla grupper som du nämner. Antagligen påverkad av att Sveriges polis tar hand om det mesta det du nämner (tullen tar ju inte hand om utvisningar tex).
Och då gäller ju fortfarande det grundläggande inom polisen, att man ska beskydda medborgarna.

En random tanke - kanske just pga detta så blir det annan slags grund i vissa av dessa grupper, som DHS. Deras uppgift har ju egentligen inget med medborgarna att göra i normala fall. Saknas då denna grund? Jag har för mig att de fokuserar mest på att beskydda landet, och inte medborgarna. Kanske en specifik grupp av människor lockas till det yrket, vilket låter ju rätt illabådande. Avtrubbas dessa personer av att jobba med att utvisa människor dag ut och in (då det är deras huvudsakliga uppgift), och därför krockar detta när de möter "vanliga medborgare"?
(Detta kanske låter självklart men jag tror inte att jag har läst det tidigare i tråden.)

Edit: Kom just på att det är snarare ICE som jobbar med utvisningar, ber om ursäkt. Men min poäng om avtrubbade personer kvarstår, synen på andra människor som "fiender" måste avtrubba i längden.
 
Senast ändrad:
ICE ar en grupp "polis" som har en typ av militar traning och lyder under DHS. DHS ar hela organisationen ... ICE ar "borderpatrool", det vill saga de (sa kallade) poliser som lyder under DHS (Department of Homeland Security).
De far en traning som ser mycket mer ut som den traning soldater i strid far ...
 
ICE ar en grupp "polis" som har en typ av militar traning och lyder under DHS. DHS ar hela organisationen ... ICE ar "borderpatrool", det vill saga de (sa kallade) poliser som lyder under DHS (Department of Homeland Security).
De far en traning som ser mycket mer ut som den traning soldater i strid far ...

Men vad fasiken är det som händer i Portland just nu? Ta hand om dig, och stay safe.
 
Men vad fasiken är det som händer i Portland just nu? Ta hand om dig, och stay safe.

Tack ... Nu ar jag (tack och lov sager jag for forsta gangen) en forortsbo sa jag kan latt halla mig undan.

Portland ar nog den vitaste stad i Nord America. Portland har en hel massa mycket fredliga demonstrationer, vanligtvis utforda av hippsters, over alla mojliga issues. Portland ar, rent generellt en fredlig stad (med drygt 2 millioner innevanare) dar det ar mycket lite violence.
 
Dagens ledare i DN, bl.a. angående Portland och Trumps användning av federal polis.

https://www.dn.se/ledare/trump-spelar-fult-med-den-federala-polisen/

Citat från ledaren:

"Några tusen mammor med gula tröjor vandrar på Portlands gator. De protesterar mot polisbrutalitet och rasism, tillsammans med mer radikala element.
President Donald Trump möter dem med federala styrkor som använder batonger, pepparsprej och tårgas. I omärkta bilar kommer civilklädda poliser, som utan att identifiera sig griper människor på gatan. Scenerna från delstaten Oregons största stad är förskräckande."

Och mot slutet av ledaren:


"Att Trumpadministrationen laddar revolvrarna i stället för att mildra spänningarna bådar inte gott. Presidentens tilltag har tydliga auktoritära drag.
Donald Trump skyr inga medel för att skapa en bitter och upptrissad stämning. Hans kampanjorganisation pumpar nu ut olycksbådande tv-reklam om att USA blir en laglös anarki om Demokraternas presidentkandidat Joe Biden får flytta in i Vita huset."
 
Dagens ledare i DN, bl.a. angående Portland och Trumps användning av federal polis.

https://www.dn.se/ledare/trump-spelar-fult-med-den-federala-polisen/

Citat från ledaren:

"Några tusen mammor med gula tröjor vandrar på Portlands gator. De protesterar mot polisbrutalitet och rasism, tillsammans med mer radikala element.
President Donald Trump möter dem med federala styrkor som använder batonger, pepparsprej och tårgas. I omärkta bilar kommer civilklädda poliser, som utan att identifiera sig griper människor på gatan. Scenerna från delstaten Oregons största stad är förskräckande."

Och mot slutet av ledaren:


"Att Trumpadministrationen laddar revolvrarna i stället för att mildra spänningarna bådar inte gott. Presidentens tilltag har tydliga auktoritära drag.
Donald Trump skyr inga medel för att skapa en bitter och upptrissad stämning. Hans kampanjorganisation pumpar nu ut olycksbådande tv-reklam om att USA blir en laglös anarki om Demokraternas presidentkandidat Joe Biden får flytta in i Vita huset."

Stycket om mammorna stammer inte riktigt. De stod pa tva led framfor de som protesterar nar DHS (och uppenbarligen Marshalls ocksa) kom i sina klader som bara sa "polis". "Polisen i fraga bade sprayade targas pa dem och slog pa dem med batonger sa de brot upp. Nu bor det tillaggas att det ar forbjudet for vanlig polis att anvanda targas. (samt att inte ha "insignia" som sager vilken myndighet man tillhor, liksom att inte ge Miranda warning nar man tar nagon med sig.)

Trump bryr sig inte om vilken stamning det ar ... han forsoker desperat att fa upp sina "polls". Han kan inte med att forlora ... Den enda orsaken att han gor det han gor ar for att fa fler roster. "Handlingskraft" och stark polis tilltalar hans bas valjare ... att saga att man ska ha ansikts skydd tilltalar demokrater och de republikaner som redan gett sig av och tanker rosta pa Biden.
(Kolla in "The Lincoln Project" det bestar av Republicans som kommer att rosta pa Biden och passa ocksa pa att soka pa "Meidas Touch" pa youtube.)
 
En demografi Trump satsar på är vita medelklass surbanites, law&order går ju hem hos dem, men att använda tårgas på yoga mammorna är kanske inte det smartaste draget. Det senaste är väl att DHS kan preventive arrestera någon, innan hen har gjort eller misstänks för att göra något illegalt. Nästa stop är Chicago.
 
Aven mer an bara de "omarkta" polisen som anvander metorder vanlig polis inte far anvanda, och som kan arrestera utan anledning och utan varning ar den "oegenomskinlighet" det har inrattar tillsammans med att flytta all Corona rapportering fran CDC till HHS.
Det har borde i och for sig leda till att manga ur republikanerna drar sig undan honom da de jobbar for ett MINDRE government
 
Det senaste var att de använde tårgas på borgmästaren och police comissioner. Kanske inte det smartaste. Han upptäckte väl också att det inte är våldsamma antifa utan vanliga Portland invånare som protesterar.
 
Det senaste var att de använde tårgas på borgmästaren och police comissioner. Kanske inte det smartaste. Han upptäckte väl också att det inte är våldsamma antifa utan vanliga Portland invånare som protesterar.
Oj, är det sant :eek: länk till någon artikel?
 
Aven mer an bara de "omarkta" polisen som anvander metorder vanlig polis inte far anvanda, och som kan arrestera utan anledning och utan varning ar den "oegenomskinlighet" det har inrattar tillsammans med att flytta all Corona rapportering fran CDC till HHS.
Det har borde i och for sig leda till att manga ur republikanerna drar sig undan honom da de jobbar for ett MINDRE government
Jag har tyckt att en del saker som hänt är saker som republikaner hade protesterat ljudligt mot om det var en annan president som föreslagit dem, men bara för att det är Trump som föreslår dem så går det alldeles utmärkt tydligen :meh:
 
Hittade en intressant video som talar om saker som vi tagit upp tidigare i tråden! Historien bakom polisen etc, etc. Jag tyckte att det var intressant att lyssna på och skulle gärna vilja höra era synpunkter :up:
 
Jag tittade inte pa mer an till fangelse "sentences" for drugs. Da varje stat satter sina egna lagar kanske han tanker pa Wyoming ... eller Vermont med ungefar 500,000 innevanare vardera. Efter min mycket langa jury duty vet jag att lagarna inte ar sadana har i Oregon.
Samma sak med att definiera "criminals". Naturligtvis fanns criminals fore 1970. Efter "the Civil War" var ungefar en tredjedel av alla sedlar i omlopp forfalskade. Secret Service bildades nagon gang under 1880 talet och deras huvud uppgift var att minska sedel forfalskningar.
SA ... jag hyser inget storre hopp om resten heller. :p
 
Jag tittade pa Congress Woman OJC, Congress Woman fran nagot district i New York. En Congress man kallade henne en F****** B**** framfor en hog journalister pa trappan till the Capitol. Hennes respons ar PERFECT! Perfect bade i vad som sas som i tonfall.
Det är så svårt att förstå varför politiken i USA har så låg nivå. Den grova retoriken mot motståndare skapar sånna klyftor att det blir omöjligt att samarbeta.

De skulle verkligen behöva fler vältaliga, unga kvinnor och färre arga gamla gubbar.
 
Det är så svårt att förstå varför politiken i USA har så låg nivå. Den grova retoriken mot motståndare skapar sånna klyftor att det blir omöjligt att samarbeta.

De skulle verkligen behöva fler vältaliga, unga kvinnor och färre arga gamla gubbar.

Inte alls svart. Visst har det funnits en del "gamla gubbar" forut ocksa, men de senaste 15 aren har republikanerna dragit sig mycket langre till hoger ... och numera har aven manga demokrater dragit sig mycket langre till vanster, sa de ar argare nu. Vi har ju inte "mellan partierna" som man har i Sverige som kan ta upp en del av den trenden.
Att ha Trump som president har definitivt inte hjalpt ... manga i hans parti har tagit efter (som i Florida's guvernors fall) hans retorik och satt att bemota andra manniskor.
 
Ett problem är väl att det kostar stora summor att kandidera så därför är det ganska naturligtvis att det är 'gamla rika vita män' som dominerar eftersom de lättast kan locka till sig donations och har knutit kontakter med donatorer, vilket iofs också är negativt eftersom de därefter är så beroende av lobbyister och de som stött honom ekonomiskt
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Varulvslekarnas anmälningstråd
  • Vi som letar hus
  • Vad gör vi? Del CXCIV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp