Udda grann"problem".

Hum. Nu blev jag osäker hur jag ska göra. Kanske gå och köpa radar åt honom?

Lägenheten är rätt dyngig, man ser det ju t.o.m på bilden som jag la upp. Hade jag haft energi så hade jag tagit på mig och hjälpt han att städa.
 
Hum. Nu blev jag osäker hur jag ska göra. Kanske gå och köpa radar åt honom?

Lägenheten är rätt dyngig, man ser det ju t.o.m på bilden som jag la upp. Hade jag haft energi så hade jag tagit på mig och hjälpt han att städa.
Men ring till sociala myndigheter i kommunen och fråga om de tycker att det är läge för en orosanmälan eller vart du ska ta vägen. De kommer ge dig ett ärligt svar.

Det kanske är så enkelt att han får en timme i veckan godkänt för städning och koll och det kommer ju göra underverk ifall han inte orkar städa. Ser han ens så bra att han ser skiten? Tänker min mamma håller ju på att bli blind pga starr mm och hon som alltid varit supernoga hemma ser liksom inte dammråttorna numer så farsan tar hela det ansvaret.
 
Men ring till sociala myndigheter i kommunen och fråga om de tycker att det är läge för en orosanmälan eller vart du ska ta vägen. De kommer ge dig ett ärligt svar.

Det kanske är så enkelt att han får en timme i veckan godkänt för städning och koll och det kommer ju göra underverk ifall han inte orkar städa. Ser han ens så bra att han ser skiten? Tänker min mamma håller ju på att bli blind pga starr mm och hon som alltid varit supernoga hemma ser liksom inte dammråttorna numer så farsan tar hela det ansvaret.

Tack! Jag får ta och ringa och checka av idag.
 
Tack! Jag får ta och ringa och checka av idag.
Se till att ha mannen med på tåget tycker jag. Att du och han tillsammans ringer. Personligen hade jag blivit riktigt ledsen om grannen först ger tips och råd och sedan ringer till kommunen bakom min rygg.
Sedan är det ju så att alla har olika uppfattning om ostädat/smutsigt. Om det rör sig om blomflugor, stökig köksbänk och lite skit i hörnen är det enligt mig en bra bit kvar till orosanmälan.

En nära anhörig till mig (90+) har städning en gång var annan vecka. Funkar fint för honom. Tvätt, bäddning, disk etc fixar han själv.
 
Men ring till sociala myndigheter i kommunen och fråga om de tycker att det är läge för en orosanmälan eller vart du ska ta vägen. De kommer ge dig ett ärligt svar.

Det kanske är så enkelt att han får en timme i veckan godkänt för städning och koll och det kommer ju göra underverk ifall han inte orkar städa. Ser han ens så bra att han ser skiten? Tänker min mamma håller ju på att bli blind pga starr mm och hon som alltid varit supernoga hemma ser liksom inte dammråttorna numer så farsan tar hela det ansvaret.
Ja och luktsinnet kan ha gått också. En gammal släkting hade en rutten potatispåse hemma som stank till vansinne. Annan släkting letade som en blodhund och hittade den. Men han hade ju inte märkt det alls för han hade inget luktsinne kvar.

Och håller med om synen och blomflugorna, med dålig syn kanske man inte ser ett par tre stycken, det kanske behövs en svärm för att den ska synas.
 
Bra att du kontaktade någon! Vill bara flicka in att man absolut kan och bör orosanmäla även vuxna som inte verkar kunna ta hand om sig själva på en ok nivå och som saknar skyddsnät. Orosnamälan är ju just en anmälan om oro för personen.
 
Bra att du kontaktade någon! Vill bara flicka in att man absolut kan och bör orosanmäla även vuxna som inte verkar kunna ta hand om sig själva på en ok nivå och som saknar skyddsnät. Orosnamälan är ju just en anmälan om oro för personen.
Ja, klart man kan. men baserat på bara fruktflugor som i trådstarten tycker jag inte man har fog för orosanmälan..
Sedan har man som tidigare sagts olika syn på städning, samt att han kanske inte ser småfläckar på t.ex skåp heller.
 
Senast ändrad:
Ja, klart man kan. men baserat på bara fruktflugor som i trådstarten tycker jag inte man har fog för orosanmälan..
Sedan har man som tidigare sagts olika syn på städning, samt att han kanske inte ser småfläckar på t.ex skåp heller.

Småfläckar skulle jag inte kalla det. Det var rent utsagt dyngigt.
:(
Jag hoppas han får hjälp med städning sen :heart
 
Blä, dom kommer in till mig!!!!
20220511_173612.jpg
 
Hur ser renligheten ut i lägenheten i övrigt? Får man in bananflugor så lever de gärna på alla slags fläckar och smuts som finns i lägenheten, inte bara på frukt och grönsaker. Det effektivaste sättet att få bort blomflugor är att storstäda kök och ev andra ytor där det funnits mat (köksbord, vardagsrumsbord, ev soffa/fåtölj om mat intagits där). Sedan stänga in ALL mat i påsar, burkar och skåp. Därefter om det behövs hälla kokande vatten i vasken, eller ev rensa vasken också om det är igensatt där.

Jag förstår om TS inte vill städa åt sin granne. Men kanske kan man förmå honom att ta in städhjälp. Först för en riktigt storstädning och därefter regelbundet t ex var annan till var fjärde vecka, beroende på önskemål och behov.

Nu är det mina fördomar mot ensamstående äldre män som talar här, men min erfarenhet är att de sällan har skinande rent och fläckfritt hemma (även om det som alltid finns undantag från regeln så klart).
 
Hur ser renligheten ut i lägenheten i övrigt? Får man in bananflugor så lever de gärna på alla slags fläckar och smuts som finns i lägenheten, inte bara på frukt och grönsaker. Det effektivaste sättet att få bort blomflugor är att storstäda kök och ev andra ytor där det funnits mat (köksbord, vardagsrumsbord, ev soffa/fåtölj om mat intagits där). Sedan stänga in ALL mat i påsar, burkar och skåp. Därefter om det behövs hälla kokande vatten i vasken, eller ev rensa vasken också om det är igensatt där.

Jag förstår om TS inte vill städa åt sin granne. Men kanske kan man förmå honom att ta in städhjälp. Först för en riktigt storstädning och därefter regelbundet t ex var annan till var fjärde vecka, beroende på önskemål och behov.

Nu är det mina fördomar mot ensamstående äldre män som talar här, men min erfarenhet är att de sällan har skinande rent och fläckfritt hemma (även om det som alltid finns undantag från regeln så klart).

Det är absolut inte rent. Jag har ju varit in flera gånger och känner mig typ smutsig efteråt. Det är mattor på varje fri golvyta också.

Jag hoppas han får hjälp med städ framöver, det behövs verkligen ❤️
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 504
Senast: Snurrfian
·
Äldre Jag vet inte om det bara är mina hjärnspöken eller om jag borde ta händelsen på allvar, så ni får gärna hjälpa mig att reflektera. Igår...
2
Svar
30
· Visningar
4 727
Senast: Singoalla
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 644
Senast: AlmostEasy
·
Övr. Barn I snart 10,5 år har jag burit mina känslor inombords, tryckt undan dom med ett leende om att barnet trots allt mådde bra. Men allt...
2
Svar
32
· Visningar
4 171
Senast: Tramptass
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Betäckningar 2023 och föl 2024
  • Häst
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp