Här kommer mina knasigheter jag har för mig vid matintag.
- Jag kan inte äta när jag är ensam hemma, då får jag ångest attacker

. Så lagom kul när man flyttar hemifrån

.
- Jag har OCD så vill alltid att det ska vara samma bestick, de måste alltså matcha varandra.
- Jag äter bara tårta/glass osv med små skedar, så det tar längre tid att äta = känns som om att man har mer.
- Jag kan inte äta om någon har tagit ifrån min tallrik/något har nuddat min mat.
- Har ett tvång att alltid läsa på förpackningen vad det innehåller (nötallergiker) och det även om jag ätit det dagen innan.
- Med Ahlgrens bilar så måste jag äta upp alla rosa, innan gröna och alla gröna innan vita etc.
- Blir det ojämnt antal på tallriken så fastnar jag på det och kan inte äta.
- Jag brukar alltid diska ur tallrikar/bestick/glas etc om jag är på annan plats, allra helst 3 gånger för att det ska vara rent.
- Jag kan inte äta om jag har en främling framför mig, då blir jag paralyserad och bara sitter där som ett fån.
- Jag sitter alltid i skräddarställning/ med knäna emot magen när jag äter, annars kan jag inte äta.
- Jag måste läsa när jag äter annars så kan jag inte koncentera mig.
- Jag dippar bara chips/strips etc en gång, är det någon som "dubbeldippar" i samma skål så måste jag gå och göra ny omgång med dipp.
- Jag äter bara insidan på tomaten, måste dela den och sedan äta insidan först, men utan att tugga kärnorna.
- Är det något nytt jag ska äta så ser jag alltid till att någon äter av det före mig, får att vara säker på att det är ätbart.

- Jag måste alltid ha något att dricka när jag äter, annars så kan jag inte äta. Men jag dricker ändå inte förens efter maten.
- Kan inte äta spagetti utan att vira dem runt gaffeln och tugga dem tills de är söndertuggade.
- Jag kan själv inte äta om någon sitter bredvid mig och tuggar/smaskar jättehögt, då börjar jag må illa och tappar aptiten.
- Jag äter bara chips som är perfekt gyllenbruna, har det den minsta fläck så slänger jag dem.
- Jag är livrädd för grönpotatis och måste kolla 5 gånger på potatisen innan jag äter den.
- Jag skalar alltid av skalet på vindruvan med tänderna och äter endast insidan (köttet).
- Jag litar bara på mig själv och kan därför inte äta något som någon annan/ en butik har bakat/gjort.
Men oj, fy vad mycket. Nu känns det ju helt knasigt ju, nästan så man skäms

.