UL vecka 32

• Gravid - 1år
  • Trådstartare Trådstartare Nile
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 1 033
N

Nile

Pratade precis med en kompis från Malmö. där gör dom tydligen ul i vecka 32. vilket vi inte gör här i Kalmar.. varför gör dom inte det på alla ställen?

Sv: UL vecka 32

dom kollar vikt och läge på bebis. hur moderkakan ligger. ja det är typ som det ul man gör i i vecka 18-20

Det verkar vara olika, i Östergötland gör man tex ett ul i ungefär v.12 och sen i v.20. Verkar vara få ställen man gör ett rutin-ul i v.12

I Stockholm är det iaf inte direkt rutin på ul i v.32, utan man gör det på de som bl.a. har placenta previa eller marginell för att bedöma ev. behov att förlösas med snitt, bl.a.

Här är det bara ett UL kring v.18. Man gör bara UL sen om BM är osäker på hur bebisen ligger och om man måste kolla så barnet mår bra och växer som det ska.

Jag gjorde tillväxtUL i 34+1 för att jag oroade mig för att bebisen skulle vara STOR ... de sa att hon var normal, vägde 2275 g och skulle väga ca 3700 vid födseln. När hon föddes i v 38+0 vägde hon dock 2350 g och var alltså putteliten, så tillväxtUL känns inte som speciellt exakt ;).

Men jag bad om ett, och fick då ett. Hade iofs världens bästa BM som ordnade det mesta för mig :).

Generellt behövs det väl inte om allt ser normalt ut. Men det var skönt för sinnesfriden, tyckte jag.

Jag gjorde också ett tillväxtultraljud i vecka 32.

Då min moderkaka var ngt liten när jag fick min första. + att första barnet bara vägde 2415g som fullgången.

Liknande trådar

R
Gravid - 1år Jag är gravid och orolig för det mesta. Eftersom jag är 40+ är jag väl medveten om att det är en ökad risk för missfall m. t. p. min... 2
Svar
38
· Visningar
3 199
Senast: Roheryn
·
R
Gravid - 1år Hur tänker ni kring KUB? Det känns som att det nästan är en självklarhet att man "ska" vilja göra det. Alla (det är inte jättemånga... 2
Svar
32
· Visningar
2 328
Senast: Kilauea
·
Gravid - 1år Familjen klarade vintern med en enda förkylning. Nu är 9 åringen inne på andra omgången kräksjuka... Först var han sjuk för 10 dagar...
Svar
4
· Visningar
1 018
Senast: Blyger
·
Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
699
Senast: Bufera
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Just nu funderar jag på... Del 3
  • Vad gör vi? Del CCXIII
  • GVFÖ 2025

Hund, Katt, Andra Djur