Ullfleece under bomlöst

Constance

Trådstartare
Har just fått hem min nya bomlösa sadel; en barefoot cheyenne. Helt underbar :love: Fått mycket bättre sits! :)

Men till min fråga, blir det inte varmt för hästarna med denna ullfleece på undersidan av sadeln? Plus padden man ska använda under. Tycker det borde bli varmt, men det kanske det inte blir. Det kanske är samma sak som att en del använder fårskinnspaddar under sadeln? Men det borde också bli varmt för hästen? :confused:

Sv: Ullfleece under bomlöst

RedPassion skrev:
Har just fått hem min nya bomlösa sadel; en barefoot cheyenne. Helt underbar :love: Fått mycket bättre sits! :)

Men till min fråga, blir det inte varmt för hästarna med denna ullfleece på undersidan av sadeln? Plus padden man ska använda under. Tycker det borde bli varmt, men det kanske det inte blir. Det kanske är samma sak som att en del använder fårskinnspaddar under sadeln? Men det borde också bli varmt för hästen? :confused:

Hej,

Jag gjorde samma upptäckt som du för några veckor sedan då jag fick hem min Barefoot Cheyenne.

Jag är mycket nöjd med sadeln och köpte en SKITO-pad att ha under MEN tycker den är på tok för varm. Suverän tryckavlastningmen för varm men ludd under sadeln + ludd under paden.

Jag löste det genom att beställa en röd HAF-pad (på samma ställa som sadeln) att ha under, dock var inläggen för klena så jag skar till iläggen från SKITO-paden och använde dem i HAF-paden då fungerar allt utmärkt.

Måste dock köpa nya inlägg till SKITO-paden i höst när vi ska börja använda den.

~Ingrid

Men eftersom jag har en röd haf-pad ( :angel: ) så borde det alltså inte bli för varmt, vilket låter rimligt. Ska också köpa några bättre inlägg, de var kanske lite i klenaste laget...

RedPassion skrev:
Men eftersom jag har en röd haf-pad ( :angel: ) så borde det alltså inte bli för varmt, vilket låter rimligt. Ska också köpa några bättre inlägg, de var kanske lite i klenaste laget...

Nej då borde du ju klara dig när det gäller värmen i alla fall.

Tycker du att du fick någon kanal alls med de inlägg som fanns i HAF paden?

~Ingrid

Jag fick en kanal, men det känns som om de sjunker ihop ju mer jag använder dem.

RedPassion skrev:
Jag fick en kanal, men det känns som om de sjunker ihop ju mer jag använder dem.

På våran Lukas som behöver bygga muskler på ryggen var iläggen på tok för klena.

~Ingrid

det kan jag tänka mig. Jag håller lite koll nu i början för att se hur mycket inläggen sjunker ihop. Men jag har i alla fall tänkt att köpa mig en bättre pad, med riktigt bra inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Nybörjare på bomlös sadel. Hittade en begagnad från hööks som endast är provad. Padd under och allt såg fint ut. Men så när jag...
Svar
4
· Visningar
538
Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
2
· Visningar
186
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
635
Utrustning Var på sadelprovning igår och min häst behöver ett bomträ som är 9,5” brett, det kommer bli svårt att hitta en westernsadel i den...
Svar
3
· Visningar
540
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka