ulltäcke under fodrat regntäcke i vinter?

panaccea

Trådstartare
Är det värt att satsa på ett ulltäcke? kan man använda det som foder under ett fodrat regntäcke i vinter? hade nämligen bara tänkt o köpa ett regntäcke och sen ha ett stall/svett/transporttäcke under när det börjar bli kallare (ska ju bara ha hästen några månader så vill inte slänga ut en massa pengar på saker som jag endå inte kommer använda till nästa häst)

Hästen i fråga är en fjording som kommer vara täckesklippt.. hur gör jag med halsen? vill ju helst inte ha något halstäcke eftersom det förstör manen, men fins det verkligen andra alternativ eller tror ni han klarar sig utan?

*suck* vilken djungel detta är

Kom gärna med billiga och bra förslag! (kvalitet är inte ett måste eftersom det bara kommer användas en säsong)

Snälla snabba svar för jag kommer inte ha så mkt tillgång till datorn innan jag får hem hästen!

Senast ändrad:
Sv: ulltäcke under fodrat regntäcke i vinter?

vad tror ni om hööks fleecefodrade regntäcke nu när det är dags för täckning och sen ha ett ull (80%) under när det blir kallt?

Är hästen täckesklippt behövs det knappast ngt mer täcke än ett fodrat regntäcke. Sepc inte när hästen dessutom är en fjordning, de har oftast bra päls och är tåliga.

tror du det? jag är hopplös nybörjare när det gäller täckning, har aldrig haft egen häst..

fast iof är det ju bara o åka o köpa ett täcke om jag märker att det inte räcker med regntäcke.. tror jag är lite för mkt hönsmamma och hypernervös nu :P (för att inte tala om shoping-galen :p)

Ett bra ylletäcke är alltid en god investering :) Jag tycker de fungerar betydligt bättre än sådana av syntetmaterial. Yllet gör att det både värmer samtidigt som det transporterar ut fukt på ett bra sätt.

hmm, ett ofodrat regntäcke + bommulstäcke dom kallaste dagarna borde ju räcka då?

grejen är att jag inte har obegränsta med pengar och att jag inte ska ha hästen mer än 6 månader så känner jag inte för att lägga ut onödiga summor.. jag fick reda på nu att jag får med ett bommulstäcke när han kommer och då känns det onödigt att köpa ett ylletäcke också.. iaf just nu.. ev att jag investerar i det senare då

Ulltäcke är väldigt bra att ha. Det är bra att ha om hästen har blivit blöt eller/och är kall, det kan man inte ha ett bomullstäcke till. Men det blir väl bra att ha ett bomulls- ett ull- och ett regntäcke? Kan ju ha på alla tre om det blir kallt. Fast egentligen måste man ha två regntäcken om man inte har tillgång till bra torkutrymme för annars hinner det inte torka över natten.

bra torkutrymme har jag, ett helt avskilt rum med fläkt osv.. så det är nog inga problem.. men det blir nog ett ulltäcke också.. ska se om jag hittar nått bra på börjes :)

265 kr för att 100% ull-täcke.. kan det verkligen vara nått o ha?

Senast ändrad:

Till min foderhäst har jag ett Shire regntäcke för ca 600 kr och när det är riktigt kallt ett Shires stalltäcke för ca 350 kr. Allt är köpt på Eko. Det fungerar jättebra.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 826
Senast: QueenLilith
·
Utrustning Kanske helt fel säsong nu, men tänkte vara ute i god tid. Vad använder ni för täcken till era hästar? Ni behöver inte skriva ut märken...
Svar
7
· Visningar
1 564
Senast: Gimlan
·
Hästmänniskan Jag ska lämna mitt 6-åriga sto på foder i augusti. Samtidigt har jag själv en valack på foder. Till min foderhäst har jag fått med en... 2 3
Svar
58
· Visningar
7 457
Senast: Buck
·
Islandshäst Nu vet jag inte om den här tråden är postad på rätt ställe men iallafall, så funderar jag på att klippa min isis i vinter. Jag har... 8 9 10
Svar
192
· Visningar
50 717
Senast: Askur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka