Ulrika Fåhraeus: ”Avfärda inte ryttares upplevelser”

Ridsports gästkrönikör Ulrika Fåhraeus har lyssnat på en filosofisk diskussion om det moraliska i att tävla på hästar – och minns när hennes egen häst helt plötsligt själv valde att tävla med en hästkompis.
 
Håller med helt, det är lite lite tröttsamt när en del vill hävda att alla hästar trivs och mår bäst att bara gå i en bra hage med sin flock. Dom är ju individer och har dom fått smak av att göra andra roliga saker kommer en del fortsätta vilja göra dom, inget konstigt med det. Vissa hästar anpassar sig fint till lugnare hagliv medans vissa absolut inte uppskattar det och vill och behöver både och.

Sen har ju alla levande varelser tror jag en "tävlingsinstinkt" i att vinna, skillnaden är väl att vi människor kanske tävlar av lite andra orsaker än djuren gör även om grunden är detsamma.
 
Och att hästar kan gilla aktiviteter med människan eller gilla att leka med varandra (som att springa med varandra) betyder inte att dom gillar *tävling*. Det vore att förmänskliga dom rejält, dom har inte den mentala kapaciteten för att förstå det konceptet.

Men visst kan dom gilla att "göra rätt", att springa fort, att hoppa högt, att springa ikapp, att göra människan glad. Men vinna?

Det vet inte en häst vad det är.
 
Och att hästar kan gilla aktiviteter med människan eller gilla att leka med varandra (som att springa med varandra) betyder inte att dom gillar *tävling*. Det vore att förmänskliga dom rejält, dom har inte den mentala kapaciteten för att förstå det konceptet.

Men visst kan dom gilla att "göra rätt", att springa fort, att hoppa högt, att springa ikapp, att göra människan glad. Men vinna?

Det vet inte en häst vad det är.
Mitt sto skall alltid hänga på cyklister som kommer i klunga. Vad är det om inte tävlingsinstinkt?
 
Det är inte vad survival of the fittest betyder. Fitness är ett mått på avkommors överlevnad. Inte en individs sportighet.

Det som möjligtvis "tävlar" är gener, på populationsnivå och en skala av många generationer.
Ja de som springer snabbast överlever och förökar sig med varandra dvs hästarna blir snabbare och snabbare. Det är väl survival of the fittest om något?
 
Jag tror inte heller på att hästar vill vinna, de vill använda sina kroppar och att de vill springa (eller hoppa eller göra en dressyr krumelur) är helt rimligt. Sånt gillar ju vi med att göra!
Men att springa ifrån sin flock (eller hoppas att den man tävlar mot ska ramla så man blir ensam på upploppet) känns inte rimligt för en häst att kunna önska. Däremot att springa i full fart och känna adrenalin och endorfin i kroppen, det tror jag absolut hästar kan vilja och vill.

Såklart vet jag, lika lite som någon annan, inte vad hästen egentligen tänker.
T ex avundsjuka borde inte heller vara rimligt för en häst men det tycker jag man upplever att de visar? Fast kanske är det mer ”FOMO” de uppvisar? När en annan häst får något de också vill ha, är det avundsjuka när de försöker signalera ”jag då??” eller mer ”önskan att själv få X”?
Går det att förstå skillnaden på de två sakerna?
Som människa kan vi ju onda över att person A får det vi ville ha (och visa avundsjuka, och tävla om att nå samma sak) men har hästar den känslan?
Är det viktigast för hästen att ensam få en morot eller är de lika nöjda med sin morot även om grannen också fick en?
 
Ja de som springer snabbast överlever och förökar sig med varandra dvs hästarna blir snabbare och snabbare. Det är väl survival of the fittest om något?

Nej, det stämmer inte. Alla ston i flocken har tillgång till hingsten, och det hingstar "tävlar" i mot varandra är slagsmål. Ingen häst får ligga för att dom springer snabbast (men dom kan undvika rovdjur, och det är ju bra för överlevnaden).

Att som en del i det sociala samspelet springa (vare sig i ungkarlsflock eller haremflock) är också bra för hälsan och musklerna, vilket leder till en högre chans för stoet att fölet överlever och för hingsten en chans att kunna vinna en fight och ta över en haremsflock.

Men tävling är helt och hållet ett mänskligt, abstrakt koncept. Djuren tänker inte så, dom mest bara gör. Tänker inte så mycket. Det finns ingen "rankning" i hästflocken.
 
Ja de som springer snabbast överlever och förökar sig med varandra dvs hästarna blir snabbare och snabbare. Det är väl survival of the fittest om något?
Jag tycker man ser det lite överallt i hästlivet, många vill först ut i hagen, dom vill komma till maten först, "tävlingsinstinkten" kickar inte helt sällan in när man galopperar med två hästar bredvid varandra. Dom har definitivt ofta ett visst driv av att komma först dit dom ska. Inte alla individer alltid såklart men väldigt många.

Men som sagt, dom "tävlar" ju inte på samma planerade sätt för nöjes skull som vi, men dom känner säkerligen av endorfinkickarna oh tillfredsställelsen när dom kampar med andra oavsett sätt.
 
Såklart vet jag, lika lite som någon annan, inte vad hästen egentligen tänker.
T ex avundsjuka borde inte heller vara rimligt för en häst men det tycker jag man upplever att de visar? Fast kanske är det mer ”FOMO” de uppvisar? När en annan häst får något de också vill ha, är det avundsjuka när de försöker signalera ”jag då??” eller mer ”önskan att själv få X”?
Går det att förstå skillnaden på de två sakerna?
Som människa kan vi ju onda över att person A får det vi ville ha (och visa avundsjuka, och tävla om att nå samma sak) men har hästar den känslan?
Är det viktigast för hästen att ensam få en morot eller är de lika nöjda med sin morot även om grannen också fick en?

Det är dels FOMO men sen så förekommer konkurrens om resurser i fångenskap (eftersom resurserna är begränsade), och en del hästar ser människan/och eller det människan erbjuder som en resurs.

Då kan dom absoluta bli sura.

Och så är det ju faktorn att vi tar iväg en flockmedlem, vilket är helt onaturligt. Alla går tillsammans är det naturliga för ett djur som häst.
 
Tror inte en häst fattar att den tävlar när vi tar ut dom på hopp/dressyr/ft mm tävling. Löpning i flock ligger ju närmare hästens natur och där har vi ju avlat fram en vilja att vara först.
Dom känner ju av människornas energi och förväntningar och tar ju åt sig av det. Dom blir definitivt påverkade av hur vi känner och kommer ju att förknippa tävlingssituationer med den känslan vi har tillslut och får ut något positivt av tävlingssituationer även om det bara är dressyr.
 
Dom känner ju av människornas energi och förväntningar och tar ju åt sig av det. Dom blir definitivt påverkade av hur vi känner och kommer ju att förknippa tävlingssituationer med den känslan vi har tillslut och får ut något positivt av tävlingssituationer även om det bara är dressyr.

Precis, dom kan läsa av sin människa men dom kan inte läsa en prislista.
 
Dom känner ju av människornas energi och förväntningar och tar ju åt sig av det. Dom blir definitivt påverkade av hur vi känner och kommer ju att förknippa tävlingssituationer med den känslan vi har tillslut och får ut något positivt av tävlingssituationer även om det bara är dressyr.
Dom påverkas i högsta grad av oss men det innebär inte att dom vet om att dom tävlar när dom är ute och tävlar i hopp eller dressyr.
 
Tror inte en häst fattar att den tävlar när vi tar ut dom på hopp/dressyr/ft mm tävling. Löpning i flock ligger ju närmare hästens natur och där har vi ju avlat fram en vilja att vara först.
Det gör de nog inte med de känner av stämningen och reagerar på den. Vissa med att tycka det är kul och spännande, andra tycker den är obehaglig.
 
Håller med henne såtillvida att jag också tror att hästar kan tycka om att göra saker tillsammans med människor, och att vi får lita på vår magkänsla där - med en gigantisk brasklapp. Vår magkänsla är inte någon absolut sanningssägare och kan ha fel. Den har till och med ganska ofta fel.

Bara för att vi tror att vi vet något så får vi inte nöja oss där och stänga av kunskapsinhämtningen!
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter "Pengar är hästarnas värsta fiende", skriver Ridsports gästkrönikör Ulrika Fåhraeus i detta inlägg i debatten om hästvälfärd kontra...
Svar
14
· Visningar
1 858
Senast: vilde
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Så var det dags för terminens sista ridlektion på ridskolan för mig, och den sista lektionen med fast plats i min ridgrupp. När jag kom...
Svar
0
· Visningar
635
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det finns vissa människor som framkallar mina sämre sidor. Människor som får mig att bli någon jag inte vill vara. Jag skulle så oerhört...
Svar
0
· Visningar
1 212
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 161
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kattbilder #9
  • Bra torrfoder

Hästrelaterat

  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp