Ulrika Fåhraeus: ”Avfärda inte ryttares upplevelser”

Ridsports gästkrönikör Ulrika Fåhraeus har lyssnat på en filosofisk diskussion om det moraliska i att tävla på hästar – och minns när hennes egen häst helt plötsligt själv valde att tävla med en hästkompis.
 
Ridsports gästkrönikör Ulrika Fåhraeus har lyssnat på en filosofisk diskussion om det moraliska i att tävla på hästar – och minns när hennes egen häst helt plötsligt själv valde att tävla med en hästkompis.
Klart hästar kan vilja vara först vid löp. Vissa vill först och andra joggar bara med IOM att de inte har den skallen även om de kan vara oerhört snabba OM de tänder till.
De kan också ha instinkter att valla.
De två saker kan de ju göra utan att vi ber dem/utbildat det till det, även i hage etc.

Men även om man har en tex travare som vill bli först så behöver den inte må bra av tävling.
I övriga grenar är det vi människor som ev kan lära hästarna att det är kul att syssla med någon gren och tävla i det.

Jag tycker att en välutbildad häst ska veta hur jäkla bra den är. Den ska få en enorm självkänsla och liksom skrida fram som en kung med vetskapen om det. Såna hästar upplever jag tycker tävling, uppvisning, clinic är kul.
För de har fått veta hur enormt duktiga de är under träning, de kan mycket och kan i högre grad ta med sig den känslan vid tävling etc.
 
Klart hästar kan vilja vara först vid löp. Vissa vill först och andra joggar bara med IOM att de inte har den skallen även om de kan vara oerhört snabba OM de tänder till.
De kan också ha instinkter att valla.
De två saker kan de ju göra utan att vi ber dem/utbildat det till det, även i hage etc.

Men även om man har en tex travare som vill bli först så behöver den inte må bra av tävling.
I övriga grenar är det vi människor som ev kan lära hästarna att det är kul att syssla med någon gren och tävla i det.

Jag tycker att en välutbildad häst ska veta hur jäkla bra den är. Den ska få en enorm självkänsla och liksom skrida fram som en kung med vetskapen om det. Såna hästar upplever jag tycker tävling, uppvisning, clinic är kul.
För de har fått veta hur enormt duktiga de är under träning, de kan mycket och kan i högre grad ta med sig den känslan vid tävling etc.
Sista stycket..

Min gamla häst (e: Järvsöfaks) var varken välutbildad eller bra på något särskilt. Men han hade det där självförtroendet, han skred fram som en kung som om han vore bäst på allt.
Misstänker dock att det var aveln, Järvsöfaks kanske nedärvda en bit av sitt självförtroendet till min häst. 😅
 
Klart hästar kan vilja vara först vid löp. Vissa vill först och andra joggar bara med IOM att de inte har den skallen även om de kan vara oerhört snabba OM de tänder till.
De kan också ha instinkter att valla.
De två saker kan de ju göra utan att vi ber dem/utbildat det till det, även i hage etc.

Men även om man har en tex travare som vill bli först så behöver den inte må bra av tävling.
I övriga grenar är det vi människor som ev kan lära hästarna att det är kul att syssla med någon gren och tävla i det.

Jag tycker att en välutbildad häst ska veta hur jäkla bra den är. Den ska få en enorm självkänsla och liksom skrida fram som en kung med vetskapen om det. Såna hästar upplever jag tycker tävling, uppvisning, clinic är kul.
För de har fått veta hur enormt duktiga de är under träning, de kan mycket och kan i högre grad ta med sig den känslan vid tävling etc.

Verkligen. Jag har sett det hos så många araber, de är ofta arrogant medvetna om att de är bäst och vackrast :D En arab som verkligen gillar utställningar är skithäftig att se, speciellt om den också har förmågan att stänga av det flashiga när det inte är utställning.
 
Och att hästar kan gilla aktiviteter med människan eller gilla att leka med varandra (som att springa med varandra) betyder inte att dom gillar *tävling*. Det vore att förmänskliga dom rejält, dom har inte den mentala kapaciteten för att förstå det konceptet.

Men visst kan dom gilla att "göra rätt", att springa fort, att hoppa högt, att springa ikapp, att göra människan glad. Men vinna?

Det vet inte en häst vad det är.
Mina gillar tydligt konceptet att få uppmärksamhet och ha publik. Älskar att människor tittar på dom på ett sätt som inte går att misstolka. Oavsett tävling eller bara att gå hemma i hagen så showar dom alltid lite extra när det är någon som tittar och ju fler desto bättre. De äldre av mina har till och med hoppat två staket, först ut ur hagen och sen in på banan när vi stog i ett större stall och hade hemmatävling och hon blev sur för att vi uppenbarligen inte skulle vara med så hon fick beundrare... :grin:
 
Sista stycket..

Min gamla häst (e: Järvsöfaks) var varken välutbildad eller bra på något särskilt. Men han hade det där självförtroendet, han skred fram som en kung som om han vore bäst på allt.
Misstänker dock att det var aveln, Järvsöfaks kanske nedärvda en bit av sitt självförtroendet till min häst. 😅
Ja, det kan givetvis finnas självförtroende/den där utstrålningen etc medfött i många. Och i travare; vinnarskallen.
Men korrekt välutbildade hästar upplever jag förändras till mer sån känsla ju högre de kommer även om det inte funnits per födsel. Och att de i vissa fall kan förknippa sitt fysiska arbete med att få en boost mentalt.

Sen tex min häst går inte igång på åskådare, applåder etc. Han älskar absolut att jobba. Men om andra glor eller ej skiter han i. Men en tränares gamla GP-häst kunde man verkligen se hur han åmade sig och njöt vid just publik och applåder tex på clinics.
Han var också en sån som hade visst medfött större ekokapital än vissa andra. Men med utbildning etc så blev han KUNGEN. Det var noll tvekan vem som ägde rummet så fort han skred in liksom. 😅
 
Jag tänker på just galopp (och trav) och där man hört historier om hästar med vinnarskallar som vill hamna först och vinna. Är inte det att tävla om att vara snabbast? Alltså finns det hästar som gillar och vill tävla/vinna?
 
Ja de som springer snabbast överlever och förökar sig med varandra dvs hästarna blir snabbare och snabbare. Det är väl survival of the fittest om något?
Det att flyktdjur utvecklade bättre flyktinstinkter och snabbhet är mer ett "arms race" mellan rovdjur och flyktdjur, där de båda utvecklat sinnen, beteende och snabbhet för att överleva - inom en evolution på miljoner år. Vad som ger ett djur fitness är dock mer än så.

Ang. Artikeln känns den klen. Här har man inte förstått hästens beteende eller evolution. Jag tycker det är bisarrt när man vill tillskriva hästen mänskligt intellekt och mänskligt beteende. Ge mig övertygande forskning på det isåfall, med bevisföring för "tävlande beteende" där vi helt kan utesluta andra faktorer såsom flykt, resursförsvar, stress, osv.
 
Mina gillar tydligt konceptet att få uppmärksamhet och ha publik. Älskar att människor tittar på dom på ett sätt som inte går att misstolka. Oavsett tävling eller bara att gå hemma i hagen så showar dom alltid lite extra när det är någon som tittar och ju fler desto bättre. De äldre av mina har till och med hoppat två staket, först ut ur hagen och sen in på banan när vi stog i ett större stall och hade hemmatävling och hon blev sur för att vi uppenbarligen inte skulle vara med så hon fick beundrare... :grin:

Ja, men det betyder ändå inte att konceptet tävling är något hästar har.

Uppvisningar och clinics är ju samma sak, man får komma iväg och visa upp sig för folk.

Tävlingen och prislistan finns bara i människans huvud. Hästar kan inte kognitivt greppa ett sånt abstrakt koncept.
 
Ja, men det betyder ändå inte att konceptet tävling är något hästar har.

Uppvisningar och clinics är ju samma sak, man får komma iväg och visa upp sig för folk.

Tävlingen och prislistan finns bara i människans huvud. Hästar kan inte kognitivt greppa ett sånt abstrakt koncept.
Hur är det med hästar som har vinnarskallar inom galopp/trav?
 
Hur är det med hästar som har vinnarskallar inom galopp/trav?

tänker på just galopp (och trav) och där man hört historier om hästar med vinnarskallar som vill hamna först och vinna. Är inte det att tävla om att vara snabbast? Alltså finns det hästar som gillar och vill tävla/vinna?

Det går under emotionerna/behoven för lek. Att springa ikapp som en del av leken är ett beteende som vilda hästar har, det är gynnsamt för flockens överlevnad.

Det blir ju lite epistemologi är (tjafsa om ord), men hästen fattar inte vad människans tävling är. Den har en mycket liten framlob jämfört med oss.

Den är dock nog stor för att det ska gå att konditionera (träna) dom till att koppla ihop komma först i löp = människan jättejätteglad, och tendensen att koppla ihop det och kunna prestera är nedärvbar och går att avla på.

Vi skulle kunna skrota prislistorna helt, och hästarna som gillar att åka på tävling skulle fortfarande gilla det - förutsatt att deras människor inte börjar bete sig annorlunda och ge mindre positiv feedback.
 
Det går under emotionerna/behoven för lek. Att springa ikapp som en del av leken är ett beteende som vilda hästar har, det är gynnsamt för flockens överlevnad.

Det blir ju lite epistemologi är (tjafsa om ord), men hästen fattar inte vad människans tävling är. Den har en mycket liten framlob jämfört med oss.

Den är dock nog stor för att det ska gå att konditionera (träna) dom till att koppla ihop komma först i löp = människan jättejätteglad, och tendensen att koppla ihop det och kunna prestera är nedärvbar och går att avla på.

Vi skulle kunna skrota prislistorna helt, och hästarna som gillar att åka på tävling skulle fortfarande gilla det - förutsatt att deras människor inte börjar bete sig annorlunda och ge mindre positiv feedback.
Ja att de inte förstår vad prislistor är och vad man vinner håller nog de flesta med om :D Och nog blir de glada när människan blir glad och överöser dem med beröm.

Men jag tänker att "springa ikapp" är en slags tävling.
Men som du säger, det beror på vad man menar med tävling 😅
 
Nej, det stämmer inte. Alla ston i flocken har tillgång till hingsten, och det hingstar "tävlar" i mot varandra är slagsmål. Ingen häst får ligga för att dom springer snabbast (men dom kan undvika rovdjur, och det är ju bra för överlevnaden).
Dessutom behöver man inse att evolutionen sker i bakkant. Det är inte bara "de starkaste" som överlever. De är de minst dåliga som klarar sig.
 
Vinnarskalle inom trav eller galopp som nämnts ovan, man måste komma ihåg att hästen varken läst propositionen eller hör speakern så den vet inte hur långt loppet är. Det finns enstaka hästar som alltid vill vara först, men de blir sällan de mest framgångsrika. Idealt är en häst som är reglerbar, kan ”vila sig fram i loppet” och sen sätta nosen först vid en mållinje de inte vet var den är, betyder eller ser.
Med andra ord, jag tvivlar på att hästen ens vet att den var först i mål för hur ska den kunna veta vad ett mål är? Det är inte ens en linje eller ett band som den kan se utan ett märke efter 1640/2140/annat antal meter på samma plats som hästen redan sprungit förbi två gånger utan att ha nosen först.
 
Bara skillnaden mellan en vältränad och välriden häst mot en oriden häst. De välmusklade hästarna är och blir vackrare.

Vinnarskalle inom trav eller galopp som nämnts ovan, man måste komma ihåg att hästen varken läst propositionen eller hör speakern så den vet inte hur långt loppet är. Det finns enstaka hästar som alltid vill vara först, men de blir sällan de mest framgångsrika. Idealt är en häst som är reglerbar, kan ”vila sig fram i loppet” och sen sätta nosen först vid en mållinje de inte vet var den är, betyder eller ser.
Med andra ord, jag tvivlar på att hästen ens vet att den var först i mål för hur ska den kunna veta vad ett mål är? Det är inte ens en linje eller ett band som den kan se utan ett märke efter 1640/2140/annat antal meter på samma plats som hästen redan sprungit förbi två gånger utan att ha nosen först.
Åh de hästarna har väl varit i den situationen ett flertal gånger innan. De vet. De vet mycket väl hur långt och när målet är. Travet börjar tidigt med ett lopp som bara ska göras och så får man en summa pengar, liten men täcker en del.
 
Åh de hästarna har väl varit i den situationen ett flertal gånger innan. De vet. De vet mycket väl hur långt och när målet är. Travet börjar tidigt med ett lopp som bara ska göras och så får man en summa pengar, liten men täcker en del.
Och jag tror tvärtom inte att de vet :)
De förstår sin kusks/jockeys signaler och drivning när det är dags för spurt och kuskens/jockeyns adrenalin, endorfiner och glädje när de vinner.
Släpp hästarna lösa utan kusk/jockey så tror jag inte loppen kommer se likadana ut liksom.

Men med det sagt, det gör inget för mig att vi tävlar för människans skull. Så länge tävlandet sköts bra och görs ”behagligt” och roligt för hästarna så spelar det ingen roll att vi tävlar och vinner med djur som inte skulle göra det på egen hand. Inga hästar skulle rida in sig själva heller, eller komma på att börja åka transport, men tränar vi vettigt så kommer de gilla båda delarna ändå.
 
Vinnarskalle inom trav eller galopp som nämnts ovan, man måste komma ihåg att hästen varken läst propositionen eller hör speakern så den vet inte hur långt loppet är. Det finns enstaka hästar som alltid vill vara först, men de blir sällan de mest framgångsrika. Idealt är en häst som är reglerbar, kan ”vila sig fram i loppet” och sen sätta nosen först vid en mållinje de inte vet var den är, betyder eller ser.
Med andra ord, jag tvivlar på att hästen ens vet att den var först i mål för hur ska den kunna veta vad ett mål är? Det är inte ens en linje eller ett band som den kan se utan ett märke efter 1640/2140/annat antal meter på samma plats som hästen redan sprungit förbi två gånger utan att ha nosen först.
Märks att du inte haft att göra med galopperar eller travhästar iallafall, dessutom har jag sett ett flertal hästar där jockeyn ramlat av och hästen har skött hela loppet felfritt helt själv. Dom har en känsla för sådant hästar också, dom är inte dumma, dom känner av och läser av saker och ting mycket mera än vad du tror dom gör. Många har en väldigt väldigt naturlig läggning för det här med lopp och tävling.
 
Märks att du inte haft att göra med galopperar eller travhästar iallafall, dessutom har jag sett ett flertal hästar där jockeyn ramlat av och hästen har skött hela loppet felfritt helt själv. Dom har en känsla för sådant hästar också, dom är inte dumma, dom känner av och läser av saker och ting mycket mera än vad du tror dom gör. Många har en väldigt väldigt naturlig läggning för det här med lopp och tävling.
Vilken häst skulle inte fortsätta springa när resten av flocken gör det? Den hästen slutar som middag om det finns rovdjur. Jag har sett hästar där ryttaren ramlat av och de fortsatt hoppa hindren inne på en bana, för att det är roligt, inte för tävlandets skull.
 
Min upplevelse är att många hästar springer ihop.

Inte springer kapp.

De springer för att andra springer, inte nödvändigtvis för att komma först. Att vara först har ingen evolutionell fördel. Däremot har 'inte sist' det.

Med det sagt så tror jag att vissa hästar tycker det är kul att uppleva 'nya' grejer eller platser. Dessa kan nog tycka det är kul att åka på tävling. Men hade tyckt det var lika kul att åka till en ny skog och rida där. Eller bara en ny plats i allmänhet.

Min egen älskvärda korkis ÄÄÄÄÄÄLSKAR människor. Ju fler desto bättre. Och om alla är på/runt honom så njuter han av varje sekund. Innebär det att han älskar tävling? Nja. Men han mår inte dåligt av dem. Han tar ju det mesta i livet lite med en klackspark.
 
Vilken häst skulle inte fortsätta springa när resten av flocken gör det? Den hästen slutar som middag om det finns rovdjur. Jag har sett hästar där ryttaren ramlat av och de fortsatt hoppa hindren inne på en bana, för att det är roligt, inte för tävlandets skull.
Men kalla det vad du vill, tävla eller ha kul spelar ingen roll. Momentet och handlingen är detsamma, sen att vi lägger en värdering om att det är viktigast att komma först är en annan sak.

Det finns för övrigt en mängd med hästar som ser på när flocken springer om dom springer för att det är kul, det har oftast varit en sån häst minst i varenda hage min häst stod i under alla år då han gick i blandflockar med alla möjliga åldrar. Det finns alltid dom som inte springer i onödan, våra tama hästar är inga vildhästar och agerar heller inte som vilda hästar gör i alla situationer. Våra tama hästar är så mycket mer bekymmersfria än vad vildhästar är.
 
Senast ändrad:
Men kalla det vad du vill, tävla eller ha kul spelar ingen roll. Momentet och handlingen är detsamma, sen att vi lägger en värdering om att det är viktigast att komma först är en annan sak.

Det finns för övrigt en mängd med hästar som ser på när flocken springer om dom springer för att det är kul, det har oftast varit en sån häst minst i varenda hage min häst stod i under alla år då han gick i blandflockar med alla möjliga åldrar. Det finns alltid dom som inte springer i onödan, våra tama hästar är inga vildhästar och agerar heller inte som vilda hästar gör i alla situationer. Våra tama hästar är så mycket mer bekymmersfria än vad vildhästar är.
Om en flock med hästar galopperar eller travar i full fart under ett lopp och en kusk/ryttare ramlar av, tror du på fullt allvar att en häst som är tränad att gå i full fart med andra hästar skulle avbryta? För att använda dina egna ord, det märks att du inte haft att göra med travare eller galoppörer, eller ridit själv över ett fält i full galopp tillsammans med andra.

När jag ridit jakter och någon ramlat av gör vi halt så inte den lösa hästen ska springa iväg tillsammans med resten av fältet, så ryttaren kan få tag på den och sitta upp igen.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter "Pengar är hästarnas värsta fiende", skriver Ridsports gästkrönikör Ulrika Fåhraeus i detta inlägg i debatten om hästvälfärd kontra...
Svar
14
· Visningar
1 858
Senast: vilde
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Så var det dags för terminens sista ridlektion på ridskolan för mig, och den sista lektionen med fast plats i min ridgrupp. När jag kom...
Svar
0
· Visningar
635
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det finns vissa människor som framkallar mina sämre sidor. Människor som får mig att bli någon jag inte vill vara. Jag skulle så oerhört...
Svar
0
· Visningar
1 212
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 161
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Valp 2024
  • Bra torrfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp