Bukefalos 28 år!

Ultraljud efter koloskopi?

Agapi

Trådstartare
Idag gjorde jag en koloskopi, det såg tydligen normalt ut men de tog prover från tarmen som ska skickas in för analys. Blev också kallad att komma tillbaka i början av oktober för att göra en ultraljudsundersökning av magen. Är det vanligt att läkare kallar tillbaka en för sånt? Vad kan det bero på?
Nu kommer jag vara jättenervös tills jag får svar på proverna :(
 
Sv: Ultraljud efter koloskopi?

Ring läkaren och fråga. Tror inte du behöver vara nervös, de måste ju göra ordentliga undersökningar
 
Sv: Ultraljud efter koloskopi?

Man ser ju bara tjocktarmen och nedre delen av tunntarmen på en koloskopi, så de kanske vill kolla mer på tunntarmen härnäst.
 
Sv: Ultraljud efter koloskopi?

Jag hade också ringt och frågat, det är ju enda sättet att få ett säkert svar. Tror dock inte att man brukar kolla tarmar med ultraljud.
 
Sv: Ultraljud efter koloskopi?

Nej det gör man inte. Låter mer som att magen ska kollas. Men allra säkrast är att ringa läkaren som kan svara på alla frågor.
 
Sv: Ultraljud efter koloskopi?

Det enda som egentligen ultraljud är specialbra för är gallan. Magsäck och tarmar "ser" man inte.

Kanske hittade man ingen förklaring och vill då gå vidare och utesluta gallsten?
 
Sv: Ultraljud efter koloskopi?

Tack för era svar, allihopa. Jag blev bara så paff när de bokade in mig för ett ultraljud och sen stoppade ett papper med en del av resultatet från undersökningen i handen på mig och sa att jag kunde gå hem.
Tänkte gå till min husläkare imorgon och be honom förklara vad som står på pappret, annars får jag ringa till den andra mottagningen och fråga.
 
Sv: Ultraljud efter koloskopi?

Gallsten tror jag inte att det är eftersom jag inte brukar ha ont i magen. Funderar dock på om det kan bero på alla turar med antibiotika de senaste två åren...
 
Sv: Ultraljud efter koloskopi?

Det är betydligt listigare att direkt fråga den som beställt undersökningen.

Det är min husläkare som ordnat remissen åt mig så jag var ändå tvungen gå dit med provsvaren. Han tyckte dock inte det lät konstigt att jag skulle tillbaka för ett ultraljud.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej. Jag behöver er hjälp! Jag har en 2-årig Kokoni (grekisk ras, men ingen gatuhund) Han har drabbats av njursvikt, var inne med honom...
Svar
2
· Visningar
1 066
Senast: BornAgain
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 207
Senast: Sasse
·
Hundhälsa ...kring avlivning. Behöver egentligen lite bollande av tankar. Vet att det är dags alldeles snart, tyvärr. Har en äldre tik, 13 år...
Svar
2
· Visningar
726
Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 849
Senast: emma-vsm
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp