Ultrashield

Jag köpte Centaura främst pga stora problem med fästingar men har märkt att den funkar även mot knott och liknande! Finns på apoteket
 
Det aktiva ämnet i Renons och Centaura heter Icardin. Det är ett ämne som är "släkt" med pepparextrakt, och ett av få insektsbekämpningsmedel som är godkända för hemmabruk i EU numera.

Annars är det eteriska oljor och tjärexktrakt som gäller.

Och det ska vi vara glada för! För hästarnas skull, för vår skull, för fiskarnas skull och för alla nyttiga insekters skull.
 
Det aktiva ämnet i Renons och Centaura heter Icardin. Det är ett ämne som är "släkt" med pepparextrakt, och ett av få insektsbekämpningsmedel som är godkända för hemmabruk i EU numera.

Annars är det eteriska oljor och tjärexktrakt som gäller.

Och det ska vi vara glada för! För hästarnas skull, för vår skull, för fiskarnas skull och för alla nyttiga insekters skull.
Trikem og Cavalor har også Icardin
 
Jag körde US svarta flaska förra året och tyckte det funkade helt okej. Har även testat Citronella men hade väldigt dålig effekt från det tyvärr. Stallägaren testade US gröna flaska men det var lite sisådär med den, dessutom var det svårt att få bra täckning med den. Det liksom skummade på något märkligt sätt och strålen var mer som enstaka skvättar i stil med rengöringsmedel som kommer ut som spottloskor istället för en jämn sprejdimma. Kommer nog köra på den svarta i år igen om den finns kvar.
 
För det mesta kör jag på eget hoppkok av örter plus beck olja samt täcke. Effol Bromsblocker när det är mycket broms. Är det ett milt år fungerar det. Enda nackdelen är att hästen luktar grillstek. 🤣

Är det ett riktigt hemskt år tycker jag tyvärr inget fungerar förutom just ultrashield men i princip bara om man sprayar i princip dagligen vilket knappast känns bra med tanke på innehållet. Har dock inte köpt något i år så vill inte uttala mig om effekten ändrats. Om receptet ändrats till ett mindre giftigt (seriöst, läs varnings sedeln på flaskan 🫣) så är det ju bra men om effekten uteblir så har man ju i princip gjort den värdelös.
 
Om man vill göra egen med eteriska oljor så brukar jag köra på...

Basen:
Geranium (knotten)
Citronella (myggen)
Litsea Cubea (myggen, citronlik)
Kryddnejlika (bromsen)
Lägg till fler om du vill, eucalyptus till exempel, myrten, osv.

Håller rätt bra, man får fylla på 2ggr/dygn. Men växtoljor är som sagt allergena och de är starka. Egentligen bättre att stryka på istället för spraya. Och man ska inte sätta på skap eller på huvudet. Där tar jag en tjock tjärsalva/huva istället.
 
Om man vill göra egen med eteriska oljor så brukar jag köra på...

Basen:
Geranium (knotten)
Citronella (myggen)
Litsea Cubea (myggen, citronlik)
Kryddnejlika (bromsen)
Lägg till fler om du vill, eucalyptus till exempel, myrten, osv.

Håller rätt bra, man får fylla på 2ggr/dygn. Men växtoljor är som sagt allergena och de är starka. Egentligen bättre att stryka på istället för spraya. Och man ska inte sätta på skap eller på huvudet. Där tar jag en tjock tjärsalva/huva istället.
Har du något recept!!?😀
 
Såhär tycker jag:
Switch funkar bara mot fästingar.
Centaura funkar mot mygg och lite knott men håller inte så länge. Dyrt och inte speciellt drygt. Jag använder på mig själv när jag rider också.
Ultrashield (den svarta) funkar sådär. Inte lika stark som den var förr.
Den gröna ultrashield är typ värdelös.
Naf citronella funkar inte alls mot flugor här.
Renons inte jättebra heller.
Prob funkar inte alls av dom jag har testat.

Rätt hopplöst med andra ord.
 
Har för mig att det är något "snällt" i Emins Optimal också; det hade under 3% dermalt upptag.
Har stuga i västerbottens inland och hästen är en känslighetsminister, ingen bra kombo...
 
Jag har Rambo Hoody på mina hästar iom sommareksem. Men närja rider ut stycken jag att Renons sommarkräm fungerar väldigt bra. Har även blandat ihop renons flugspray med grön US. Rätt ok det med!
 
Ni som använder beckolja eller tjära, hur mycket tar ni på hästen? Hur enkelt är det att tvätta av? Och är det bara hästarna som luktar mycket, eller kommer man själv börja lukta i håret tex?
 
Jag har tidigare använt ultra shield i yttersta nödfall, men min kompis hemkokta fungerar faktiskt bättre. Enbart naturliga ingredienser och dessutom billigt. Recept finns på nätet! Sök på Sörgårdens insektsmedel.
 
Veterinär kan skriva ut något Switch-liknande(?) på recept. En vän fick det utskrivet till sin häst som är väldigt känslig mot insekter.
 
För övrigt brukar jag använda mig av US och sen ett tunt lager Skillingarydsalva vid juvret och mot naveln, men inte på ställen där solen tar.
 
Jag har en bromsfälla mot bromsen, tar dock ett par år innan den gör riktig nytta och man måste sätta ut den i tid på våren. Har haft den i flera år nu och har endast ett fåtal bromsar i hagen. Märker jättestor skillnad mot hur det är på andra sidan gården och vi ska inte snacka om hur det är hos grannens hästar. De stackarna springer som idioter när det är som värst, medan mina inte rör en min. Underbart att också själv kunna vara i hagen utan att bli biten av de odjuren.

Till knott och mygg använder jag renons 1 eller 2 ggr per dag, beroende på behov. Fungerar ganska okej.
 
Jag har en bromsfälla mot bromsen, tar dock ett par år innan den gör riktig nytta och man måste sätta ut den i tid på våren. Har haft den i flera år nu och har endast ett fåtal bromsar i hagen. Märker jättestor skillnad mot hur det är på andra sidan gården och vi ska inte snacka om hur det är hos grannens hästar. De stackarna springer som idioter när det är som värst, medan mina inte rör en min. Underbart att också själv kunna vara i hagen utan att bli biten av de odjuren.

Till knott och mygg använder jag renons 1 eller 2 ggr per dag, beroende på behov. Fungerar ganska okej.
Mina bromsfällor minskar trycket, men mer än ett fåtal bromsar har jag absolut 😕
 
Mina bromsfällor minskar trycket, men mer än ett fåtal bromsar har jag absolut 😕

Vad trist. Jag har bara en fälla och den täcker nästan hela hagen som är ca 1 hektar.

Dock har jag märkt, som jag sa, att det gäller att få igång den tidigt på våren, innan bromsarna hinner föröka sig. Jag sätter ut den direkt jag vågar för frysgraderna. Där jag bor brukar det funka att sätta ut den nån gång i april. Kan komma nån frostnatt efter jag satt ut den, men det har inte hänt nåt. Inbillar mig att diskmedlet gör det mindre benäget att frysa.
 
Vad trist. Jag har bara en fälla och den täcker nästan hela hagen som är ca 1 hektar.

Dock har jag märkt, som jag sa, att det gäller att få igång den tidigt på våren, innan bromsarna hinner föröka sig. Jag sätter ut den direkt jag vågar för frysgraderna. Där jag bor brukar det funka att sätta ut den nån gång i april. Kan komma nån frostnatt efter jag satt ut den, men det har inte hänt nåt. Inbillar mig att diskmedlet gör det mindre benäget att frysa.
Sätter också ut mina så fort jag vågar, men detta år var vi inne i maj innan man fick sluta skrapa rutor. Jag har en på ena sidan markerna och en i mitten av hagarna (där dt är lite blötare). Har ca 2,5 ha utportionerat i olika hagar.
 

Liknande trådar

Utrustning För behovet uteritter och lätt dressyrarbete, vilken sadel etc. gör det lättast att sitta kvar på hästen och inte åka av? (dvs för att...
2
Svar
20
· Visningar
1 190
Senast: Oknytt
·
Hundhälsa Igår kväll började Slyngeln plötsligt klia sig "överallt" och var klart besvärad utan att verka hitta stället det kliade på ordentligt -...
Svar
6
· Visningar
1 038
Senast: Roheryn
·
Utrustning Jag har i dagsläget en Lippo Marcello 17,5" hopp-/allroundsadel som passades ut av erfaren sadelutprovare för två år sedan och som har...
Svar
0
· Visningar
368
Senast: __sofia__
·
Foder & Strö Som rubriken lyder. Ska knappa hem linfröolja till mina boys, lutar åt den från Gunnarshögs. Har gett av Eclipse Biofarm å Emin förrut...
Svar
8
· Visningar
391

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp