Ultrashield

Sätter också ut mina så fort jag vågar, men detta år var vi inne i maj innan man fick sluta skrapa rutor. Jag har en på ena sidan markerna och en i mitten av hagarna (där dt är lite blötare). Har ca 2,5 ha utportionerat i olika hagar.

Det var ju konstigt och tråkigt. Min fungerar som sagt jättebra.
 
Tror det beror på vilket bromstryck man har från början. De minskar dem uppenbarligen då jag tömmer ur döda bromsar och flugor. Men tar bort de flesta kan jag liksom inte hålla med om ;)

Ja, det är klart. Jag kan ju bara säga hur det är hos mig och jag skulle nog säga att 90 % har försvunnit. Men givetvis kan du ju ha mkt mer tryck än jag där jag bor :)
 
Ja, det är klart. Jag kan ju bara säga hur det är hos mig och jag skulle nog säga att 90 % har försvunnit. Men givetvis kan du ju ha mkt mer tryck än jag där jag bor :)
Ja, det måste jag nästan ha då.. här försvinner möjligen upp till 50%..
Såg två bromsar på hästarna idag, det tycktw jag var för tidigt 🙈.

Men för att återgå till trådämnet så kombinerar jag eget flugmedel med effom bromsblock. Upplever mer effekt av den sistnämnda på alla flugfän än ultrashield..
 
Veterinär kan skriva ut något Switch-liknande(?) på recept. En vän fick det utskrivet till sin häst som är väldigt känslig mot insekter.
Gamla Switch, som jag tror nu heter Zitch, innehåller samma verksamma substans som UltraShield (permetrin), men i högre koncentration. Så tycker man inte att US fungerar kanske inte heller Zitch är ett bra alternativ?
 
Gamla Switch, som jag tror nu heter Zitch, innehåller samma verksamma substans som UltraShield (permetrin), men i högre koncentration. Så tycker man inte att US fungerar kanske inte heller Zitch är ett bra alternativ?
Jag tror att orsaken till att switch fungerade för de flesta var att det hälldes på och doserades noggrant. Nu när folk står och sprayar och få borstar in det enligt instruktion hamnar det lite varstans och en liten del där det ska. Jag tror inte heller att folk doserar enligt instruktion. De flesta jag har pratat med ser helt oförstående ut när jag pratar om ml och fjortondagars intervall utan menar att de sprayar bara. Det krävs ju en viss mängd för att det ska hjälpa och blir det inte den mängden så hjälper det inte heller. Att dutta på lite varje dag blir det ingen ordning med. Inte heller om det sprayas på och hästen går ut och rullar sig. Meningen är att det ska spridas med underhudsfettet och på så sätt skydda men det gör det ju inte när det läggs utanpå och strax rullas bort alternativt avdunstar i solen.
Jag sprayar inte något i mitt stall och absolut inte ultra shield eller andra flugsprayer. Jag skulle aldrig komma på tanken för jag vill inte ha det överallt utan där det ska vara. Med just ultrashield är det dels med tanke på att det kan vara livsfarligt för katter men också för att jag inte vill att någon ska andas in den fina dimman som blir när man sprayar. Det är verkligen inte hälsosamt. Och nej, det är verkligen inte hälsosamt att ta det på hästarna heller men det är inte fästingburna sjukdomar heller. Pest eller kolera. Jag väljer att skydda då jag har haft en häst som led av sviterna efter fästingsjukdom. Det vill jag inte att någon mer råkar ut för.
 
En fundering kring det @TinyWiny skrev om dosering av US. Jag kör enligt intervallet som står på flaskan om man pillar bort etiketten. Men hur vet jag att det är rätt antal ml som jag sprayat på? :confused: Hur många ml är en spray liksom? Jag vill ju inte hälla upp det i ett dl-mått och stryka ut med svamp utan det är ju själva sprayningen jag vill ha.
 
Jag tror att orsaken till att switch fungerade för de flesta var att det hälldes på och doserades noggrant. Nu när folk står och sprayar och få borstar in det enligt instruktion hamnar det lite varstans och en liten del där det ska. Jag tror inte heller att folk doserar enligt instruktion. De flesta jag har pratat med ser helt oförstående ut när jag pratar om ml och fjortondagars intervall utan menar att de sprayar bara. Det krävs ju en viss mängd för att det ska hjälpa och blir det inte den mängden så hjälper det inte heller. Att dutta på lite varje dag blir det ingen ordning med. Inte heller om det sprayas på och hästen går ut och rullar sig. Meningen är att det ska spridas med underhudsfettet och på så sätt skydda men det gör det ju inte när det läggs utanpå och strax rullas bort alternativt avdunstar i solen.
Jag sprayar inte något i mitt stall och absolut inte ultra shield eller andra flugsprayer. Jag skulle aldrig komma på tanken för jag vill inte ha det överallt utan där det ska vara. Med just ultrashield är det dels med tanke på att det kan vara livsfarligt för katter men också för att jag inte vill att någon ska andas in den fina dimman som blir när man sprayar. Det är verkligen inte hälsosamt. Och nej, det är verkligen inte hälsosamt att ta det på hästarna heller men det är inte fästingburna sjukdomar heller. Pest eller kolera. Jag väljer att skydda då jag har haft en häst som led av sviterna efter fästingsjukdom. Det vill jag inte att någon mer råkar ut för.
Jag sprayar ibland ultrashield på mig själv innan vi ska rida ut i skogen🤪🫣
 
En fundering kring det @TinyWiny skrev om dosering av US. Jag kör enligt intervallet som står på flaskan om man pillar bort etiketten. Men hur vet jag att det är rätt antal ml som jag sprayat på? :confused: Hur många ml är en spray liksom? Jag vill ju inte hälla upp det i ett dl-mått och stryka ut med svamp utan det är ju själva sprayningen jag vill ha.
Jag har bara gamla sorten kvar så följande siffror gäller den, har inte koll på eventuell ny dosering. När jag under 2019 frågade om mängden fick jag följande information:
30-60 ml per dag i 2-3 dagar. 60 ml är 12 sprut med sprayflaskan, man får inte ta mer. 1 msk är tre sprut. Flaskan innehåller 63 msk (950 ml).
 
Gamla Switch, som jag tror nu heter Zitch, innehåller samma verksamma substans som UltraShield (permetrin), men i högre koncentration. Så tycker man inte att US fungerar kanske inte heller Zitch är ett bra alternativ?
Aha, tack för info! Jag tycker US funkar bra, men sen bor jag vid ett blåshål så har sällan mycket flygfän som stör.
 

Liknande trådar

Utrustning För behovet uteritter och lätt dressyrarbete, vilken sadel etc. gör det lättast att sitta kvar på hästen och inte åka av? (dvs för att...
2
Svar
20
· Visningar
1 262
Senast: Oknytt
·
Hundhälsa Igår kväll började Slyngeln plötsligt klia sig "överallt" och var klart besvärad utan att verka hitta stället det kliade på ordentligt -...
Svar
6
· Visningar
1 055
Senast: Roheryn
·
Utrustning Jag har i dagsläget en Lippo Marcello 17,5" hopp-/allroundsadel som passades ut av erfaren sadelutprovare för två år sedan och som har...
Svar
0
· Visningar
384
Senast: __sofia__
·
Foder & Strö Som rubriken lyder. Ska knappa hem linfröolja till mina boys, lutar åt den från Gunnarshögs. Har gett av Eclipse Biofarm å Emin förrut...
Svar
8
· Visningar
431

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kattsnack 10
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp