Umesläp B50

FT_ryttare

Trådstartare
Jag har blivit erbjuden o köpa ett sånt släp.. så nu vill jag höra era åsikter.

Släpet är alltså ett B50 där dom kan stå både framåt o bakåt. De är visserligen gammalt -97 o gamla stommen så den är tung. gissar på 1475kg.
men den är helt oanvänd.. har rullat lite på vägarna men aldrig med häst i. Endast att skjutsa möbler i flyttlass:D

Så vi kan säga att de är helt nytt invändigt.

vad tro rni.. ska jag köpa de? Man kan väl sälja de o få tillbaka pengarna antar jag eller vill inte folk ha tunga släp.. ?

Sv: Umesläp B50

SÅ mycket kan de väl aldrig väga?! -97 började de så smått med aluminium i stället för galv, så vilket är det på släpet i fråga?

Ta reda på vikterna (vad släpet väger och vad det är inreggat för), kolla sen din bil och om du kan dra släpet lagligt - kan du inte det så får det vara hur fint som helst, det hjälper inte dig.
Om du har b eller e-kort spelar ju också roll.

Kolla också takhöjden om du har stor häst, äldre ume är lägre än dagens. Vi har ett nyare där hästarna åker på diagonalen, och det verkar vara mycket uppskattat av (o)djuren.

de är inte aluminium i släpet..
utan de är den gamla modellen.

E kort ska införskaffas så då får jag köra med de. Tror jag får köra de nu oxå men de är på gränsen.
KOmmer isåfall köpa de med min syster eftersom jag (mamma pappa) har ett släp som ja def. får köra.

priset ligger på 65 000.

Ta då reda på vad släpet väger tomt (tjänstevikt), och sen också vad det är reggat på för totalvikt. Har du regnumret kan du lätt kontrollera både bil och släp här:
https://www21.vv.se/fordonsfraga/FragaPaAnnatFordon.aspx

Totalvikt minus tjänstevikt blir ju vad du får stoppa i släpet, vilket är angivet som max lastvikt.
Sen kollar du bilen, och där kan du se max släpvagnsvikt. Om något inte stämmer så får du fundera över om du kan ta E snabbt eller om det är värt och om det går att väga upp släpet.

Kolla Umes hemsida för annonser + annonsdirekt så kan du se hur priset står sig mot liknande :cool:

jag tycker att det låter dyrt med 65.000kr för ett släp från 1997.. då kan du få ett nyare för de pengarna.

fast släpet är oanvänt.
så de är som ett nytt, bara de att de är tillverkat -97.

den återförsäljare vi talade med tycke 60 + moms var ett bra pris med tanke på hur fräscht de är.
nu är priset 65 inkl moms.

Det är ju inte oanvänt, så som du beskriver det. Det är bara det att det inte åkt HÄST i det...

Får du dra det MED häst i? Har de reggat det för att frakta annat kan ju lastvikten vara för lite för att klara med häst?

Men släpet slits ju inte ens i närheten lika mycket av möbler som av att en häst åker i den.

alltså släpet har gått TVÅ vändor ner till skåne (100 mil ner dit) sen har de inte gått nå mer.
De är alltså 400 mil som de har gått på 10 år ;)

Kommer iaf inte köpa de,har inte användning för de just nu och då kan min kompis köpa de istället.
Så kan jag lägga pengarna på en sadel tillunghästen som helt plötsligt har vuxit enormt :angel:

hej! hur dyrt som helst! mitt ska säljas nu, Ume B50 från -06, ink sommardäck, nya vinterhjul m dubb, kamera, hingstvägg, extra sparkskiva, stoppade bommar, öppningsbara fönster. utmärkt skick, första bes sen släpets tog i bruk ua. totalvikt 1400 kg, tjänstevikt, 880, maxlast 520 kg. lätt att väga upp till 2400kg. begärt pris 85.000

tycker oxå att det låter dyrt!!

att släpen inte används på så länge är inte en bra grej, precis som med bilar behöver de "luftas" för att fungera...

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
2 627
Senast: Görel
·
Utrustning Jag har idag en gammal hästtransport, men är nu i färd med att skrota den och köpa något annat. Det är 20 år sedan jag tittade efter...
Svar
19
· Visningar
4 087
Skola & Jobb man vill bli när man blir stor? Hur visste ni vad ni ville bli? Vad ni skulle läsa till? Vad ni skulle söka er efter? Jag ligger hemma...
Svar
6
· Visningar
1 109
Senast: Snubbelfot
·
Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara... 2 3
Svar
52
· Visningar
15 174
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka