Bukefalos 28 år!

Under bladsadel

F

FiaPiaLisa

Vad använder ni som rider bladsadel under?
Själv använder jag en westernpad i neoprene. Men jag har precis beställt ett renskinn. Kan jag ha det enbart under??Kan det "motsvara" paddens egenskaper??

//FPL
 
Sv: Under bladsadel

INGEN ANNAN SOM RIDER BLADSADEL?! Vad finns under????
 
Sv: Under bladsadel

Jag använder olika paddar beroende på häst:
* pad för bomlös sadel med "tempurliknande" inlägg
* toklat padd
* renskinn
 
Sv: Under bladsadel

Jag rider montsegur och har antingen renskinn (bara) eller polypad eller en liknande den som jag köpt på galoppshopen på täby.
Det fungerar bra (har ridit så sedan 2002 och ganska många mil...)
 
Sv: Under bladsadel

*Jättegammal tråd jag fick fram i min sökning*

Ok, nu rider inte jag distans egentligen, utan tränar western/akademiskt och tar långa skogsturer.

Men har en fråga angående toklat paddarna:, och jag tror ni har bäst koll:

Skulle ni säga att det räcker det med en sådan av modellen som heter "barrel pad" under en montségur bladsadel?

westernmodellerna är för långa för min pålle, de slutar ju bak på korset.... de andra modellerna skulle vara precis vad vi behöver i storlek, men räcker dem som tryckavlastning?

Och - finns de att köpa i Sverige?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Under bladsadel

Hej! Det borde absolut räcka med en barrelpad som avlastning. En barrelracesadel är ju också en typ av western/bladsadel fast nättare och mindre i typen. Paddarna finns att beställa genom Mia/distansritt.nu. :)
 
Sv: Under bladsadel

Tack för svar!

Men genast poppar fler frågor upp....

Jag funderar på hur tjocka de är eg. läste i några trådar att folk tycker de är tjocka...

idag rider jag med renskinn och filtpad som är 1'' tjock, så jag funderar på om det är en "trippel" jag borde ha (behöver stötdämpning mest för min skull, problem i kroppen). När det blir för tjockt i takt med att hästen får lite mage på betet så blir det filtpadden och en filt under, fortfarande ganska tjockt alltså


vad tror ni - är en trippel alldeles föör tjock? hur mycket trycks de ihop egentligen? och hur bra är de på att återta formen? (tycker min filtpad blivit konstant ihoptryckt framtill...)

många frågor, glad för de svar jag kan få :)
 
Sv: Under bladsadel

Ring och prata med Mia hon är en hejjare på det. :banana:
 

Liknande trådar

Utrustning Någon som rider med renskinn under sadeln, antingen enbart renskinn eller i kombination med schabrak/annan pad? Hur mycket upplever ni...
Svar
4
· Visningar
620
Senast: Eloise
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 055
Senast: Nepenthe
·
Kropp & Själ Jag tror att det är svårt att kräva vård för något som man samtidigt inte anser vara en sjukdom. Hela sjukvården är definierad som vård...
36 37 38
Svar
754
· Visningar
30 205
Senast: Lobelia
·
Utrustning Hur är dom i storleken? Har mätt ryggen och han ska ha 135 i längd, dock så nu när jag fick hem ett (billigare slit och släng från...
Svar
0
· Visningar
408
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp