underbara, nervösa pålle

T

thyrniròs

Måste bara få skriva av mig...
Jag köpte min drömhäst förra året, efter att ha ridit och tränat honom och arbetat konstant med nh med honom i flera år. Han är helt underbar att hantera och rida, men ibland blir jag så ledsen över hans psyke. Han är SÅ nervös av sig. härom veckan fick han ren panik när han såg skridskoåkare, och efter det var allt som rörde sig i naturen fällor som dessa monster lagt ut för att fånga och äta upp honom.

Jag har jobbat med honom enligt nh och vi har gått ett otal kurser tillsammans. och det funkar jättebra på marken och på banan och på ryggen. Men så ibland kommer något överraskande som får honom att få slag. Det är synd, för det är en så trevlig häst. Men ibland saknar jag den där lugna, trygga hästen som man kan göra precis allt med.

det är inte så att jag är nervös när jag rider ut på honom, definitivt inte, då skulle jag aldrig ha köpt honom. Vi har det ofta riktigt trevligt, men det finns alltid något under en tur som han hoppar till för.

tror ni att han någonsin kommer lugna sig? jag försöker vara ute så mycket som möjlligt för att han ska få möta diverse saker, mycket miljöträning. vi jobbar med presseningar och allt (och så helt plötsligt under ridlektionen är man tillbaka från början när han inte vågar gå över en bom...)

Jag blir så ledsen ibland, för vi skulle kunna göra så mycket mer tillsammans om han vågade lita mer på mig när vi är ute? han är ledarhäst själv, vilket förbryllar mig lite, för ofta är det han som själv springer runt i hagen och är rädd, medan de andra hästarna bara skakar på huvudet och undrar vad det är frågan om:crazy:

tror ni att vi med fortsatt arbete någonsin kommer att ta oss förbi hans nerver?
 
Sv: underbara, nervösa pålle

Har du kollat hans syn?

Sen kan jag bara tipsa om att du lägegr ut hjärnstimulerande saker i hans hage.

Det kan ju vara så att han behöver stimulens och inte får det i nog stor form (endel hstar behöver extremt mycket) så därför rinner hans "bägare" över allt för lätt.
 

Liknande trådar

Träning I kölvattnet av Helgstrandsskandalen vill jag slå ett slag för grundridning (och markträning) och då menar jag inte lätt klass, utan...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
7 901
Senast: Bison
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 138
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 939
Senast: Stereo
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 405
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp