Bukefalos 28 år!

Underbara trotsåldern

Sv: Underbara trotsåldern

Tack alla för kommentarer, både snälla och bildande:0)

Jag har inga problem med att omrevidera mina åsikter då jag ställs inför argument som jag tidigare kanske inte övervägt, och många av er ger både välgenomtänkta och välgrundade åsikter.
Och precis som Ni håller fast vid Er åsikt att "trotsåldern" inte existerar annat än som ett påhitt av midre duktiga ryttare som en ursäkt för sin egen bristande kompetens.
Så håller jag, efter att ha tänkt igenom situationen, fast vid min åsikt att trotsåldern är ett fenomen som existerar.

Jag startade denna tråden för att få lite påhejning av andra ryttare som delar liknande erfarenheter, och jag skulle önska att vi tar den mer seriösa diskussionen om jag har rätt eller fel i mitt påstående att trotsåldern existerar i en ändamålsenlig tråd.

Jag tror att många med mig känner igen sig i situationer som dessa när det känns som man måste gå i försvarsställning för att hålla fast vid sin åsikt. Det finns inget som säger att just Jag har rätt, å andra sidan finns det heller inget som säger att Jag har fel. Det är helt enkelt en fråga om åsikter som vi grundar på olika erfarenheter.
 
Sv: Underbara trotsåldern

trotsålder eller inte, Jag har en rödhårig yrhätta till sto som fyller 6 snart och efter en utläkt senskada har hon blivit som förbytt efter igångsättning. Hon har blivit oerhört uppmärksam på omgivningen och ger gärna sina egna förslag på hur vi ska lösa problem. Både på gott och ont, har massor av energi och vilja, men som någon säger gäller att få dem att fokusera det på något vettigt. Men leder även till lite oönskade beteenden som att hon gärna står och bankar på boxdörren när inte maten serveras tillräckligt snabbt eller hon inte får uppmärksamhet och att hon uppfattar gärna allt som galoppfattningar - andades du? galopp? :bump: inte? bock då? :rofl:
 
Sv: Underbara trotsåldern

Jag har aldrig förstått varför hästen protesterar när det är jobbigt? Varför gör den det?

Flera hästar jag suttit på har varit felridna, vissa ganska mycket. De har såklart handlat utifrån tidigare otrevliga upplevelser, men ingen har jag någonsin resonerat som att den bråkat med mig, hästar har liksom inte hjärnkapacitet att göra det :-P

Unghästar har ju inga tidigare erfarenheter att handla utifrån i början. Börjar hästen då protestera när man ber om knepigare saker (jag ställer inte många krav på min häst, gud vad tråkigt) så har man ju missat det väsentligaste, hela poängen med att rida in en häst är ju att den ska inse hur kul det är att arbeta under ryttare?
 
Sv: Underbara trotsåldern

Man för nog komma överens om vad man mena med Trots när det gäller det här buka gänget.

Oavsett vad man kallar det så tycker jag det är en pissig attityd att tycka hästen är dum och jobbig eller faktiskt typ alla andra negativt klingande ord oxå.

Det är ett djur, de handlar på instinkt, tidigare erfarenheter och direkt reaktion på omgivningen. Hur kan man ens få det till något negativt??
 
Sv: Underbara trotsåldern

Vilken trist inställning . Jag tycker ingen har skrivit det du lyckas få det till utan snarare påtalat att hästar inte sätter sig på tvären "för att" . Framför allt inte vid en specifik ålder .
 
Sv: Underbara trotsåldern

Jag tycker inte heller att någon har antytt att det är mindre begåvade ryttare som använder begreppet trotsålder som någon ursäkt. Men faktum kvarstår att vad man än kallar fenomenet så ska man inte pga uttryck bortse från de råd och tips som ges.
Det kan vara en bra idé att iallafall överväga det faktum att man kanske gått för fort fram, för mycket ny kunskap för hästen att hantera, ni kommunicerar inte på ett optimalt sätt där hästen till fullo förstår vad du menar.

Precis som andra här i tråden anser jag att speciellt unghästar inte har förmågan att göra saker på pin kiv då de inte har tillräckligt med tidigare kunskap för att kunna räkna ut aktion och reaktion. Äldre hästar kan lära sig hantera saker på ett sätt som gör att de undviker jobbiga saker som anstränging smärta m.m. men då har de ofta under en lång tid lärt sig just aktion och reaktion. T.ex: "Jag orkar inte gå i den här formen länge då jag inte har muskler eller kondition/felaktig utrustning- jag bockar, rusar, stegrar eller vägrar gå= jag undkommer obehaget" Här handlar det inte heller om pin kiv eller trots utan helt enkelt om en reaktion på en situation. Hästar har helt enkelt inte kapacitet att tänka i får många led, de agerar på tidigare erfarenheter och instinkt med det sagt är de inte på något sätt ointelligenta eller tröga utan man måste bara förstå hur deras tankesätt fungerar.

Enligt mina erfarenheter handlar det som många ses som trots oftast om missförstånd och i visa fall smärta eller obehag. Om unghästen inte svarar som den gjort innan eller inte verkar villig att arbeta måste man se till sig själv och tvinga sig att utreda om jag verkligen gör som jag alltid gjort, bett om mer än vanligt och på så sätt "överhettat" hästens hjärna, behöver vi backa bandet lite och befästa grunderna mer innan vi går vidare, behövs en planerad vila för att låta den nya kunskapen sjunka in och befästas? Kan det behövas andra och nya metoder för inlärning? Kanske måste jag tänka om i min uttänkte planering och mitt schema för inridning? Kanske mer uppbyggnad från marken är nödvändig för att bygga upp muskler, ork och självförtroende hos hästen?

Just självförtroende måste man också ta med i beräkningen då vissa hästar blir väldigt knäckta när de känner att ingenting de gör är rätt, att de inte kan ge ryttaren det den efterfråga för den inte förstår eller orkar. Därför kan det ibland vara nödvändigt att backa bandet och befästa grunderna för att bygga upp självförtroendet. Hästar vill gärna vara till lags eftersom det indirekt medför minsta möjliga motstånd och obehag. Det är logiskt för de att försöka göra rätt då det innebär belöning. Därför är det på samma sätt ologiskt att "bara för att" sätta sig på tvären och inte vilja vara till lags och göra rätt, det medför ju bara mer obehag. Hästar väljer alltid det tillvägagångssätt som innebär mest belöning eller minst obehag och om man kan jobba efter det tankesättet som kan man eliminera många strider och problem.
 
Sv: Underbara trotsåldern

Det behöver inte vara så.
En häst som börjar bli självsäker ute i skogen o dessutom har byggt upp lite styrka o kondis samt är ett sto! o kanske röd:D kan vilja springa mer....
De kan även testa gränserna.

Ston leker som bekant sällan i hagen o gör därför heller sällan av med energi där.
De får mer frilir mellan varven. Mer så om de är i bra kondis.

Säger inte att det alltid är så, men generellt sett.
 
Sv: Underbara trotsåldern

Absolut men jag vidhåller att samma tankesätt gäller; hästen har mycket överskottsenergi och vill springa för det är jättekul- belöningen att få sträcka ut är större än obehaget av att någon försöker få stopp på den med bett. Alltså har hästen här igen valt den största belöningen i en situation, inte gjort något på pin kiv eller trots :)
 
Sv: Underbara trotsåldern

Att en häst uttrycker "Trots" kan kanske bero på att oavsett ryttarens erfarenhet så har alla ryttare inte vid alla tillfällen den ryttarkänsla (som vi alla önskar att vi hade) att be om exakt så mycket som hästen för dagen ställer upp på och tycker är ok.

Sen kan jag känna att man ibland som "mesig" ryttare inte ställer så höga krav på sin häst som man kanske borde göra och att när man under en instruktörs kritiska ögon brukar "eggas" att ställa högre krav, tänja gränserna. Och om hästen har fått gå och "lulla" i sin egen (och ryttarens) komfortzon och det ställs nya högre krav så kan den faktiskt ifrågasätta på olika sätt om den verkligen måste göra det. Eller rättare sagt hästen försöker hitta vad den tycker är den bekvämaste utvägen. Vad vi som ryttare uppfattar som "trots"
 
Sv: Underbara trotsåldern

Jag fattar fortfarande inte hur man får krångel så en träning till trots? Har man inte den pyttelilla självinsikten att man känner att man kommer av hästen mer och helt enkelt ber den om ett arbete den normalt inte brukar ombedes att göra? Således ifrågasätter hästen såklart om den inte förstår/orkar osv?
 
Sv: Underbara trotsåldern

Jäkla hästar vad man blir trött på dem ibland!

Jag har ett 5årigt sto, inriden i somras, som av allt att döma nu på den senaste tiden har glömt ALLT som hon läst sig hittills.
Från att ha varit en trevlig dam med lagom humör och en trevlig framåtbjudning, till att anamma tankesättet "fullt ös medvetslös".

I ridningen är hon stressad och tappar fokus om någon så mkt som hostar, allt hon vill är att springa, springa, springa. Har man fattat galopp en gång så är det allt hon tänker på under resten av ridpasset och springer med näsan i vädret.

I övrig hantering så har hon blivit mer burdus, småspringer när man leder, skrapar med framhoven när hon står i stallgången osv.
Kort sagt hon har blivit ganska så tröttsam.

Jag vet att detta kommer att gå över, och att jag bara behöver hänga i och vara bestämd och konsekvent, hon kommer inte att hålla på med unghäst fasoner i all evighet.
Men ibland så tryter tålamodet:grin:.

Skulle vara skönt med lite peppning och egna historier från Er:p.
Kanske lite tips och finurliga lösningar, jag är öppen för nya sätt att se på saken.

Instämmer med mackan, hästar trotsar inte utan att deras beteende beror på en mängd faktorer.

- Hästen är fem år, hur ofta rider du den?
- Den är inriden i somras, vilken vila har den fått sedan dess?
- Den är stressad i ridningen, vad kräver du och när får den beröm?
- Den är 'prillig' i hanteringen, vad äter den och hur mycket får den gå ute och med vilka hästar?
 
Sv: Underbara trotsåldern

När min häst fick en "halvjobbig period" så var det vila som behövdes. Det var "fullt i skallen" och han behövde smälta det han lärt sig (fastän det inte var såå länge sen han hade fått höstvila). Han fick vila 1-2 veckor, sen var han mkt "trevligare" igen :) (han fyller 5 år i år)

:bow: Många glömmer faktiskt att hästen behöver lite vila ibland för att smälta allt nytt. Har själv erfarit vad en liten viloperiod kan göra när det är fulllt i häst skallen:D
 
Sv: Underbara trotsåldern

*kl*

Tror folk i den här tråden tolkar uttrycket trotsålder väldigt olika, och vissa kanske drar lite för höga växlar av det ts skriver. Jag tycker verkligen att jag sett en liten till-tuffning på flera hästar i just femårsldern. När de är yngre än så är det ju många som har lite mindre bjudning, lite "unghästlathet" innan de upptäckt att de kan röra sig lite mer och ta i lite. Sen är det ju vissa som går över lite åt andra hållet när de orkar mer än de hunnit lära sig. Blir lite tuffare iom att man inte hunnit träna på att sansa sig när man är pigg eftersom det ofta inte behövts innan. Samt i vissa fall testa göra som man själv vill . Tror inte hon menar att hästen är dum och med flit försöker starta bråk, unghästtrots är ju bara ett vedertaget uttryck som jag ser det.
 
Sv: Underbara trotsåldern

Hej!

Som flera sagt har jag heller inte upplevt någon trotsålder på mina hästar (köpt 2 4-åringar, den ena var hemsk som föl, den andra har alltid varit snäll).
De hästar jag har upplevt "trotsålder" på har haft skador som gjort dem så (tex 6-åringen som plötsligt började bocka och busa, hon visade sig ha kraftig KS eller den andra 6-åringen som hade extremt skelettfel i ena "höften").

/Lavinia, köper bara snälla 4-åringar.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp