Bukefalos 28 år!

Underhålla rastlös häst

Faith

Trådstartare
Nu är det så här att min häst har klivit till sig ett rejält balltramp och står i sjukhage med bandage och är så otroligt rastlös.
Nu pratar vi om ett 8 årigt engelskt fullblod som är världens snällaste själ och försöker alltid göra rätt. Men nu, efter bara en dag i lilla hagen är han som förbytt.Han är så otroligt rastlös! Står och gnäggar efter alla kompisar och har en tendens att väva i boxen. Även dragig när man ska gå med honom från oh till hagen. Detta är bara just nu när han har så mycket energi.
Jag vill så gärna att han ska ha något att göra. Jag kan gå kortare promenader med honom men inte mer en så. Vad skulle ni göra för att få honom att fördriva tiden? Tips på arbeten där han verkligen får tänka men inte röra sig mer en skritta?Min tanke är att hänga in någonting att leka med i boxen och vara där så mycket som möjligt och arbeta lättare med honom som trickträning och dylikt.
Tacksam för svar!:)
 
Sv: Underhålla rastlös häst

Hur är sjukhagen placerad i förhållande till andra hästar ? Hur stor är sjuk hagen och hur är mat situationen under utevistelsen ?
 
Sv: Underhålla rastlös häst

Den är nära de andra hästarna, men inte de hästarna han är van att stå med och så klart så står han själv. Innan så stod han med en till häst.
Sjukhagen är inte vidare stor, vet inte riktigt men riktigt mycket mindre än tidigare. Veterinär föreslog boxvila men det är uteslutet.
Inte för att hagen är mycket mer yta att röra sig på, men stannar han inne själv lär han bli tokig. :)
Han får hösilage, samma som tidigare men inte bal som tidigare utan en full ikea påse som han får i hagen efter morgonhöet.
Han får även 0.25 korn på kvällen, som ska minskas och tas bort! Jag håller på att trappa ned.
 
Sv: Underhålla rastlös häst

ok... kanske lägg in ngn stock och kraftiga grenar han kan gnaga på i hagen?
 
Sv: Underhålla rastlös häst

Hej! Mitt tips:Förläng och försvåra matintaget så långt som går. Finmaskigt hönät eller peta in det i en tunna med mindre hål. Så han får kämpa hela dagen med att få i sig samma mängd mat. grenar att gnaga så länge de inte är vassa att skada sig på. Ett annat tips är att utnyttja tiden du har nu till att träna allt det där som du inte hinner med annars. tex: Stå stilla, backa mellan koner, kliva av och på transporten, lydig i grimma m.m. :)
 
Sv: Underhålla rastlös häst

Det som funkat på min ena häst är en leksak som man fyller med havre/pellets o så får hästen rulla omkring den för att få ut maten ur hålen, han leker även med den när den är tom ;)
Sedan brukar jag skära upp ett gäng morötter i slantar o slänga ut i boxen, som ett godis-sök :)
 
Sv: Underhålla rastlös häst

ok... kanske lägg in ngn stock och kraftiga grenar han kan gnaga på i hagen?

Att lägga i diverse stockar i en sjukhage är nog det dummaste man kan göra. Får hästen tokfnatt så är risken stor för gaffelbanskador, hovbensbrott o diverse vrickningar.
 
Sv: Underhålla rastlös häst

Pja, jag tänkte mer än tjock blaffig logg utan några saker som sticker ut utan bara bark som kan gnagas iof;) Är sjukhagen 3x4 så funkar det ju inte, men den kanske är större?
 
Sv: Underhålla rastlös häst

När min häst (halvarab, hela pappans sida araber) stod på boxvila i sex veckor pga senskada gjorde jag leksaker åt honom, jag tog t.ex en kraftig saftdunk som jag borrade hål i eller bara öppnade korken på och satt i godis och hängde upp den i boxen, så fick han komma på hur han skulle få ut godiset. Det var populärt en tid, men blev tråkigt då han kom på hur han skulle göra, då var det bara att komma på nya grejer. :) han åt allt hö utom kvällshöet ur ett finmaskigt hönät, och i hönätet gömde jag dessutom morotsbitar vilket var populärt :) satt också äppelklyftor och flyta i vattnet, det var inte då lätt för honom att få tag i dem + att han fick i sig lite extra vatten (vilket är viktigt när de står stilla pga risken för bl.a kolik). Jag hängde även upp morötter och äpplen i boxdörrens övre ram. Sedan var jag jättemycket i stallet och underhöll honom, stod och gosade, kliade och ryktade i över 3 timmar, hade "skönhetsdagar" då jag knoppade manen, flätade svansen och gjorde honom extra fin. Jag lekte även mycket med honom vilket han gillade, bl.a skulle han gissa vilken hand moroten fanns i, hitta morotsbitar osv. Dessa saker höll min annars rastlösa häst på gott humör. :)
Andra saker man kan göra är som tidigare nämnts ge hästen grankvistar att tugga på, klickerträning och annan träning som lydnad.
Hoppas allt går bra, lycka till! :)
 
Sv: Underhålla rastlös häst

Pröva att ta en saftdunk, fylla den med vatten utblandat med lite melass, och stoppa in morötter, äpple eller vad som nu faller hästen i smaken. Frys sedan, och klipp sedan upp dunken så att du bara får isblocket kvar. Mitt sto har att göra i timtal med den där stackars isklumpen;0)
 
Sv: Underhålla rastlös häst

Glömde skriva att isblocket lämpligast lägges i en hink eller balja. Annars fastnar massa grus och skit på och hästen kan slicka i sig detta.
 
Sv: Underhålla rastlös häst

Att hästen har något att tugga på är viktigt. Efter 3 timmar utan mat får hästen ont i magen vilket inte är så trevligt, detta kan göra hans rastlöshet ännu värre.

Jag skulle föreslå gräsfröhalm eller vanlig halm. Detta kan läggas i nät eller bara direkt på marken. Detta sysselsätter hästen men ger ingen vidare näring. Det är som att vi skulle äta gurka. Ingen vidare energi eller näring men det sysselsätter. Alltså kan han få väldigt mycket av detta så att han har helatiden. Tips är som någon skrev att lägga hö i ett hönät men jag tycker gräsfröhalm är en bra kompensation vid sidan om som också kan läggas i hönät.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 325
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 249
Senast: Twihard
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 831
Senast: Sel
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 555
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp