Underlag/bädd i ligghall/vindskydd

S

Sveipur

Nu har vi äntligen fått hem vårt vindskydd (byggsats). Helst vill jag ha kutterspån, men det lär nog bli torv p g a att det är lättare att "bli av med". Halm är inte aktuellt.

Hagen är platt men vi har hittat en svag upphöjd plats (som är torraste platsen) där vi kommer att ställa skyddet. Är det singel som är bäst att ha under torven? Räcker det med ett lastbilslass med grus till 28 kvm? Vad kostar ett lass grus ungefär?

Sv: Underlag/bädd i ligghall/vindskydd

Jag har singel som dränering och sedan sand ovanpå. Efter ett tag blir de som trampat jordgolv vilket gör det lättmockat. Tyvärr har jag fått bärrandsröta och tror att de beror lite på sanden. (Fick rötan efter att jag byggt vindskyddet). Så nu strör jag torv ovanpå där de är lite fuktigt. Försökte med torvbädd med då de blåser så blåste allt bort.
Lycka till!

Sv: Underlag/bädd i ligghall/vindskydd

Om du är orolig för att det kan bli för blött så lägg en markduk på marken innan du lägger på grus. Det förhindrar att jord och grus blandas till en "sörja" och du får ett torrt och fint underlag. Markduk finns i bygghandeln.

Liknande trådar

G
Anläggning Jag ska bygga en helt ny ligghall och har en del frågor om underlaget, så alla ni som har era hästar på lösdrift (och ffa nu som byggt...
Svar
7
· Visningar
6 199
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka