Bukefalos 28 år!

Underlag i paddock?

Unit

Trådstartare
:smirk: Hejsan! tänkte höra om det är nån som har några bra tips o komma med när jag ska bygga en mindre paddock.
Tänkte främst då på underlaget. Jag har naturlig sandbotten men det ligger väl ca 5-10cm jord överst.
Vad för slags sand används o hur mycket behövs, måste man alltid lägga makadam i botten för drenering, är stenmjöl bäst o lägga överst för att det inte ska bli för löst, jag vill ju även att underlaget ska hålla när det regnar lite.
Tacksam för svar.:banana:
 
Sv: Underlag i paddock?

Vi har markmatta, sand och sedan har vi lagt 10 cm stenmjöl ovanpå. Paddocken är helt suverän, salta när det fryser så blir den inte så hård (även när det är torrt för att binda dammet). Nu ligger vår paddock på en liten höjd så den är naturligt dränerad, tror att det blir helt annorlunda om man måste tänka på dränering också. Detta blev i alla fall en relativt billigt paddock. Vänner hade gjort på liknande sätt innan och deras paddock har hållit sig fin i flera år.
 
Sv: Underlag i paddock?

hej o tack för tipsen. Vart kan man få tag på sk markmatta? kostnad?:banana:
 
Sv: Underlag i paddock?

Unit skrev:
:smirk: Hejsan! tänkte höra om det är nån som har några bra tips o komma med när jag ska bygga en mindre paddock.
Tänkte främst då på underlaget. Jag har naturlig sandbotten men det ligger väl ca 5-10cm jord överst.
Vad för slags sand används o hur mycket behövs, måste man alltid lägga makadam i botten för drenering, är stenmjöl bäst o lägga överst för att det inte ska bli för löst, jag vill ju även att underlaget ska hålla när det regnar lite.
Tacksam för svar.:banana:

Paddex är ett bra alternativ
http://horse.merox.se/horse/
 
Sv: Underlag i paddock?

Jag vet i alla fall att man bör tänka på vilken sorts sand det är. Den får ju inte packa sig och bli hård, inte bra för hästarnas fötter eller din kropp när du faller av... Fråga sandleverantören, de vet (förhoppningsvis...) Jag fick mig en föreläsning av vår "sandgubbe" i somras...
 
Sv: Underlag i paddock?

Lite kan man läsa i denna som går att beställa gratis från Ridsportf.
http://www2.ridsport.se/t2.aspx?p=92811

Olika 'kornstorlek' vet jag var viktigt. Tyvärr vet jag inte var man får tag på markmatta eller vad det kostar. Vi köpte den via den entreprenör som körde sanden/stenmjölet åt oss. Alla markentreprenörer har det eftersom det används vid vägbyggen grundarbeten m.m.
 

Liknande trådar

Anläggning Hej! Vi har en relativt jämn yta på vår gård där vi tänkte göra en budget versions ridbana. Ytan är ca 15x40 och är vanlig jord blandat...
Svar
8
· Visningar
1 735
Senast: Amk
·
Övr. Djur Jag håller på att bygga en rastgård till barnens kaniner som dessa kommer ha tillgång till dygnet runt. Den kommer vara 2 x 2 m och stå...
Svar
14
· Visningar
1 904
Senast: Blyger
·
Anläggning Vi ska göra en paddock som är 30*40 ca. Vi har tagit bort gräset och de va sand under. Vad tycker ni vi ska ha för underlag? Vill ju...
Svar
7
· Visningar
946
Senast: animalasia
·
Trädgård & Växter Nya reserestrikoner i norge så nu kommer vi oss äntligen till vår lilla stuga och trädgården 🥳 Har lagt oändligt mycket tid på att läsa...
2
Svar
31
· Visningar
1 858
Senast: Martenix
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 8 månader
  • Färsk/frystorkat foder
  • Forl kostnad?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp