Underlag i paddock??

fettso

Trådstartare
Vi har köpt gård och ska göra en paddock så småningom,vilket underlag är bäst,samt mest prisvärt???

Sv: Underlag i paddock??

Det viktigaste när man anlägger paddok är dräneringen! Det är värdelöst om det samlas massa vatten överallt på våren/hösten. Det bästa som fanns förut att lägga över tyckte jag var gummiflis, för det frös inte... Men det är ju förbjudet nu. Så det billigaste är grus/sandblandning. Det blir lite tungjobbat när det är blött, men dränerar man ordentligt så funkar det hyfsat ändå.

lite off-topic, men varför har man förbjudit gummiflis? jag är lite efter...

Det var tydligen lite giftigt eller nåt, har slutat tillverkats och vi fick byta underlag i paddockarna i stallet jag jobbade på.

Eftersom vi har lyxen att ha en yta som är rätt naturligt dränerad, vilket jag håller med om ngn annans inlägg om är det viktigaste, har vi gjort det lätt för oss.

Skrapat bort och jämnat till ev jordmassor.
Lagt på ca 30 cm naturgrus (liknar sand),
därefter har vi ca 10 cm stenmjöl.

Detta fungerar jättebra, vi bara jämnar till emellanåt. Nästa år måste vi kanske lägga till lite stenmjöl. Total kostnad för oss (materialet eftersom vi har kompisar med grävmaskin) kanske landade på 30 tkr.

Liknande trådar

Hästmänniskan Min saknad av egen häst har åter igen kommit tillbaka, som den ofta gör. Sålde min för 5 år sedan och har sedan dess bara ridit någon... 4 5 6
Svar
109
· Visningar
5 357
Senast: Nota
·
  • Artikel Artikel
Radannons Underlätta städningen i hagar, paddockar, trädgårdar och parker med världens mest sålda gödselsug från Greystone! Att suga upp gödsel...
Svar
0
· Visningar
1 063
Senast: Greystone
·
Anläggning Hejsan svejsan. Jag har lite frågor angående underlag som är mer tillfälligt till en ungefär 4 m lång och 5 m bred spilta med slang...
Svar
2
· Visningar
558
Senast: tara
·
Anläggning Jag ska flytta o söker därmed nytt stall till min häst. Har två som jag velar mellan. Båda är lösdrift, lika långt att köra o nästan... 2
Svar
37
· Visningar
2 654
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka