Underlag i ridhus

H

HillsDouble

Underlaget i ridhuset som finns på anläggningen där min häst står är allt annat än bra. Just nu är det bara vanligt grus inlagt. Ridhuset är ca 1 år gammalt, ägarna har inte velat lägga in ngt mer än grus för det har velat att botten ska "sätta sig" ordentligt. Nu har underlaget blivit som en grusväg ungefär. Detta pga att de bara har sladdat i vinter/våras. Inte harvat ngt alls. Nu har de börjat harva och det har blivit liiiiite bättre. Men underlaget är alldeles för stumt, finns ingen svikt i det alls. Jag tror att de går med på att lägga in ngt mer men de är livrädda för att det ska bli för tungt.
Jag är inte så bra på underlag och undrar nu om ni här på Bukefalos har några bra tips på vad man kan lägga in i ridhuset.
Vi vill ju gärna att det ska vara ridbart nu när hösten börjar närmar sig.
Underlaget måste passa för så väl hoppning, dressyr som för islandshäst ridning.
Så snälla komma med bra förslag, de behövs!

Mvh Isa
 
När vi byggde ridhus i vår förening så köpte vi av en firma som levererade både bottenlagret och det övre lagret sand. Det undre lagret "stampades" till och sedan kördes resten på, och det lagret måste ju jämnas till emellanåt. Tungt är det att rida innanför spåret, som blivit mera packat, men det ger bra svikt och är tydligen speciellt framtaget för dressyrträning - det finns olika blandningar att beställa. Vad vi skulle behöva är endera många frivilliga som jämnar till lagret åtminstone en gång i veckan - eller en häst med släpa!
 

Liknande trådar

Anläggning Jag står idag i ett nybyggt stall fullutrustat med tillhörande bekvämligheter som varmvatten, flera spolspiltor osv. Anläggningen har...
2
Svar
25
· Visningar
4 726
Senast: Cilla
·
Ridning Hej! Angånge att variera underlag. Hur mycket brukar ni variera? Mitt sto är väldigt nervig och har ingen möjlighet att rida ut med...
Svar
7
· Visningar
1 414
Senast: Freazer
·
Övr. Hund Hej! Jag har två stycken hundgårdar idag, varav den ena är 28kvm och den andra är 46kvm. Det är plattor längs med kanterna, och så är...
Svar
1
· Visningar
1 128
Senast: Gnist
·
Anläggning Halloj! Det är dags för oss att äntligen efter 18 vintrar utan ridhus att äntligen den 19:e vintern bygga ett! Vi är en rätt lång bit in...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
18 354
Senast: Reville
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp