Sv: Underlag på släpets ramp
Jag har också en Dalavagnen -99 och bytte till gummimatta med inbyggda ribbor i somras.
Först plockade vi bort metallprofilerna runtom rampen, förutom den som sitter i släpet (det sparade oss massvis med tid och slit att inte lossa den, för då måste man lossa alla möjliga grejer).
Sedan kunde vi slita bort cocosmattan, det var lätt för den var verkligen utsliten och ganska sporadiskt limmad. I överkant (mot transporten) skar vi längs metallprofilen, så att vi slapp lossa där.
Så plockade vi bort alla häftklamrar och tvättade ytan samt kände över den noga så att det inte fanns kvar några klamrar.
När allt torkat så började vi limma. Vi använde två hela burkar med kontaktlim, mattan sög massor med lim så köp hellre lite för mycket så kan du lämna tillbaka det du inte avänder. Vi limmade i omgångar och började i överkant där vi lade mattan dikt an mot den metallprofil vi lämnat kvar. Vi var noga med att rulla mattan ned på rampen så att vi kunde undvika luftfickor.
När mattan var limmad skar vi bort överskottet i nederkant och brorsan slipade lite i kanterna runt om och smorde lite, och då gled profilerna på riktigt smidigt, med lite uppmuntran från gummiklubban. Jag köpte nya (rostfria och syrebeständiga) skruvar och bultar, så när allt var monterat igen blev det jättefint.
MEN, rampen blev tyngre, så i sommar ska vi spänna fjädrarna så att den blir lätt att lyfta igen.
Samtidigt passade jag på att täta mellan golv och vägg där det glipade lite och vatten, spån och smuts kunde samlas. Detta dämpade lite av vägljudet också.
Jag är mycket nöjd!