Underlag på släpets ramp

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare prallan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 19
  • Visningar Visningar 7 358
P

prallan

Vad kan man ha på rampen? Gummimatta är väl det vanligaste, men finns det andra bra alternativ?

Sv: Underlag på släpets ramp

Äldre släp har ofta nylonmatta, som blir snorhal och dessutom låter allt skräp fästa.

Tjock gummimatta med ingjutna rejäla räfflor är enda vettiga i min värld.

Vi hade en gammal dörrmatta i ett släp. Det fungerade kanon. Lite svårt att sopa bort gamla strån, men blev inte halt eller någonting.

Tjock gummimatta med ingjutna rejäla räfflor är enda vettiga i min värld.

Och jag tycker det är direkt livsfarligt med gummimatta på rampen - snorhalt blir det! :crazy:

På mitt släp har jag heltäckningsmatta á la flygplan (begagnad från något av alla SAS plan som renoverats) - 110% halkfri. (filtmatta är det väl om man köper i butik). Visst fastnar det en del spån, med de är lätta att sopa bort med en piasava. ^^

kl

Jag har en "bagagerumsmatta" från Biltema på min nyrenoverade ramp. Funkar utmärkt. EJ hal och verkar tåla brodd etc mkt bra (JA, vi lastar med brodd på vintern :) ) Den är limmad och skruvad, översidan är nålfilt och undersidan plast. Tänkte att den fick duga så länge den höll och den ser som ny ut efter en hel vinter.
Gummi blir hårt och halt när det är kallt och snöigt. Hade en cocosmatta på originallämmen och den flusades upp av brodden etc. (Vi har lasttränat en del och då blev den dålig fort)

*KL* Hur "monterar" man gummimatta? Mitt släp (dalavagnen -99) har nålfiltsmatta eller vad det heter, och jag vill byta till gummimatta.

Tänk på att gummit också gör lämmen tyngre, så man tar det i beräkningen gällande vikt etc.

Jag skulle limma med någon slags konstruktionslim, samt skruva fast ribbor på den så den inte blir hal och för att hålla den på plats.

jo jag har tänkt på att det nog blir tyngre med gummimatta. Jag tänkte sån där med gummiribbor på (tänker inte ha träribbor).
Jag tvättar mitt släp ofta så det blir så meckigt med "tygmatta" (dels är det lite meckigare att tvätta, dels tar det ju tid att torka), och nu har originalmattan gått sönder.

Jag har också en Dalavagnen -99 och bytte till gummimatta med inbyggda ribbor i somras.

Först plockade vi bort metallprofilerna runtom rampen, förutom den som sitter i släpet (det sparade oss massvis med tid och slit att inte lossa den, för då måste man lossa alla möjliga grejer).
Sedan kunde vi slita bort cocosmattan, det var lätt för den var verkligen utsliten och ganska sporadiskt limmad. I överkant (mot transporten) skar vi längs metallprofilen, så att vi slapp lossa där.
Så plockade vi bort alla häftklamrar och tvättade ytan samt kände över den noga så att det inte fanns kvar några klamrar.
När allt torkat så började vi limma. Vi använde två hela burkar med kontaktlim, mattan sög massor med lim så köp hellre lite för mycket så kan du lämna tillbaka det du inte avänder. Vi limmade i omgångar och började i överkant där vi lade mattan dikt an mot den metallprofil vi lämnat kvar. Vi var noga med att rulla mattan ned på rampen så att vi kunde undvika luftfickor.
När mattan var limmad skar vi bort överskottet i nederkant och brorsan slipade lite i kanterna runt om och smorde lite, och då gled profilerna på riktigt smidigt, med lite uppmuntran från gummiklubban. Jag köpte nya (rostfria och syrebeständiga) skruvar och bultar, så när allt var monterat igen blev det jättefint.

MEN, rampen blev tyngre, så i sommar ska vi spänna fjädrarna så att den blir lätt att lyfta igen.

Samtidigt passade jag på att täta mellan golv och vägg där det glipade lite och vatten, spån och smuts kunde samlas. Detta dämpade lite av vägljudet också.

Jag är mycket nöjd!

Senast ändrad av en moderator:

Tack för beskrivningen! Skulle du välja gummimatta istället för "textil" om du skulle göra om det? (jag tvättar mitt släp så ofta så det vore skönt med gummimatta. Men det verkar ju väga rätt mkt mer än textilmatta?). Jag tycker att det är svårt att stänga rampen redan som det är nu (lite tung men framförallt lite tight att stänga).

Jag föredrar gummimattan, men hoppas på att det går att spänna fjädrarna för att underlätta lyftandet av rampen.

Har haft ribbad gummimatta och aldrig mer blev snorhal på vintern.

Bytte till filtmatta och satte trä ribbor funkar kanon.

Man kan ha gummimassa med eller utan träribbor som vissa tillverkare har, men jag förordar ribbab gummimatta.
OBS! Tänk på att nålfiltsmatta mm behåller fukt och vatten i sig självt och detta liggar an direkt mot trä som är perforerat av skruv eller klemmor som har använts vid fastsättning av matta, med etta får ni till slut en kass bakläm som hästen riskerar att trampa igenom.

Och till alla er som tätar väggar och golv invändigt i skydd mot fukt, jättebra men ni glömmer det stora problemet och det är utvändigt väggarnas anliggning mot chassit. Likadant ni med glasfibersläp var noga där med, för äldre glasfibersläp har i regel en kärna av trä i väggarna. Dessa släp måste vara täta utvändigt mellan tak och vägg och det är i regel under listen runt om släpet.

Våran har en filtmatta och det funkar utmärkt. Bara den sitter fast ordentligt så är det inte halt alls! :)

Jag tvättar aldrig mitt släp, kanske därför Jag förordar filt :-)
Skulle givetvis oroa mig om mattan jag mot och var blöt nu och då.
Givetvis rengörs jag släpet, men inga stora vattenmängder.

Fast det är ju oundvikligt att mattan blir fuktig, det regnar när man lastar, det ligger kvar lite snö när man fått in hästen. Vid tvätt som tidigare nämnts. Och sedan är det ju faktiskt fukt i luften också, som hålls av mattan och ligger mot träet.

Fast den mattan jag har lagt på suger inte på det sättet ändå, men en vanlig filtmatta kanske gör det :-)
Mycket tunn del som är tyg. Baksidan är av plast.
Nu har jag inte nött på mycket på denna, ca 8 månader, varav de flesta i minus, åkt ca en gång per vecka. Men blöt har den inte blivit. Har sopat av den bara, snö etc.

Jag har en sån där "drive in"-tvätthall 100 meter från där jag bor så det är så smidigt att köra in transporten där och högtryckstvätta den regelbundet :) Hyr ut släpet ibland också och då känns det extra viktigt pga smittor mm. Vintertid så får den klara sig utan tvätt.

Liknande trådar

Utrustning Jag har ett 6 år gammalt Ifor Williams 506 som fått fuktskador både på frontrampen som bakrampen. Materialet i ramperna består av...
Svar
4
· Visningar
297
Senast: lizzie
·
Träning Fått tips om att fästa gummimatta på frambommen i transporten för att få min häst som skrapar när han blir frustrerad att sluta skrapa...
Svar
12
· Visningar
724
Utrustning Använde min hästtransport för att flytta möbler i helgen och upptäckte då att träet på nedre delen av rampen har murknat:cry: Det är... 2
Svar
31
· Visningar
2 506
Senast: MiniLi
·
Utrustning Hej. Hoppas på lite tips. Har en häst som förefaller avsky att åka släp. Leta nu efter nytt släp som förhoppningsvis hästen är mindre... 2
Svar
33
· Visningar
1 849
Senast: Murray
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Eurovision 2025
  • Torra ögonlock
  • Vad gör vi? Del CCXIII

Hund, Katt, Andra Djur