Underlag på stallplan...

C

cinnas

Nu har vi äntligen kommit så långt med renoveringen av stallet att vi ska fixa till stallplanen. Dvs det är tänkt att den ska bli farbar med bil/transport och inte bara en smal stig bland gräs och nässlor för pållarna till och från hagen. Det är nu ca en dm matjord och sedan ett par meter sand, bor på en rullstensås. Har funderingar på att ta hit en grävskopa som skrapar av matjorden och sedan lägga på grus.
Nackdelen är väl bara att man får in en massa grus i stallet när det är lerig ute...
Någon som har löst detta på något annat sätt??
Tips på hur man lägger dränering, planen sluttar lite naturligt ner mot gödselstacken, så det kanske inte är nödvändigt...
 
Hör med sten-/grusleverantörer, de vet vad du behöver. Vi har grusvägsgrus på vår gårdsplan. Kommer inte ihåg vad det var för storlek på gruset. Matjorden behöver du ta bort, när det gäller dränering så om det är blött och/eller lerigt där höst, vinter och vår så lär du behöva dränera.
 
Är det uppe på en rullstensås tror jag inte du behöver dränera, speciellt om det dessutom är sluttning. Skrapa bort matjorden och fyll på ett lager grus t.ex. kross 0-20. Det materialet packar sig ganska snart så du slipper släpa in så mkt sand i stallet.

Är det mkt lerigt i hagarna vill i varje fall jag krafsa bort det värsta ur hovarna innan jag tar in hästarna. Hellre grus på stallgången än våt lera, lättare att sopa ut ;).

Utanför vårt ena stall har vi faktiskt lagt ett antal rader gamla trädgårdsplattor som tidigare låg på vår uteplats. Det har visat sig att när hästarna går där "stampar de av" mycket av gruset innan de kommer in i stallet. Sopa måste vi ju ändå, men då cementplattorna utanför.
Jag trodde att de skulle gå sönder, men har nu haft dem i snart 10 år och inte en enda har spräckts av hästarnas tyngd. Då har vi inte bara haft islandshästar utan även en hel del rejäla halvblod.
 
Tack för svaren :bow:

Kross 0-20, är det någon sorts sand-stenblandning det??? Låter himla bra om det packar sig självt isåfall...
Hur tjockt lager tror du man behöver?
 
Ja, det kan man säga. Dvs med stenar från 20mm till jättefint material som mjölsand (0). Det är det där fina som gör att gruset binder och packar sig.

Man kan säga att kross 0-20 är ett bättre sorts väggrus.
Finns naturgrus 0-20 också, men det binder inte ihop riktigt lika bra som det som är krossat.
 

Liknande trådar

Anläggning Hej! Jo nu är det min tur, min familj har köpt gård:love: Och vi flyttar in 1 april:love: Men nu börjar ju tankarna gå på hur allt ska...
2
Svar
31
· Visningar
3 050
Senast: LillaMusse
·
Hästvård ***DISCLAIMER: Veterinär är inkopplad och har varit från början. Denna tråd är skapad för att få mer input plus att jag själv tycker det...
Svar
11
· Visningar
2 200
Ekonomi & Juridik Ska bygga ett mycket litet stall under sommaren, blir två boxar på ca 11kvm styck, boxarna kommer att vara byggda i samma stil som...
Svar
0
· Visningar
2 533
Senast: Karma
·
Anläggning Del 146! ;) Jo jag har hittat sökfunktionen, men inte hittat rätt tråd för mig ändå... Vi har som sagt köpt gård och jag vill...
Svar
7
· Visningar
4 186
Senast: Mysaan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Arbetsintervju
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Att rensa i kalendern

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp