• Distans
  • Trådstartare Trådstartare Rene
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 945
R

Rene

När ni tränar era låånga travpass, vilket underlag kör ni på mest då? Grus, skogsvägar, asfalt m.m. Jag har mest grusvägar där jag bor, men kan tycka att det blir lite hårt att träna på längre sträckor. Eller? Är det bara jag som är nojig?

Sv: Underlag

Rene skrev:
När ni tränar era låånga travpass, vilket underlag kör ni på mest då? Grus, skogsvägar, asfalt m.m. Jag har mest grusvägar där jag bor, men kan tycka att det blir lite hårt att träna på längre sträckor. Eller? Är det bara jag som är nojig?

Jag tränar mest på grusväg, men visst måste man vara obeservant på underlaget. Grusvägar kan variera från för mjukt och hål från tjällossning till betonghårt. Så man måste ju anpassa hur man tränar. Men en lagom torr/våt sommarväg med lite svikt är ett bra underlag anser jag.

Hälsning Maja

Jag har tyvärr grusvägar med rätt enligt mig grovt grus ca 3-4 cm stenar. Hade hellre haft fint grus. Vad är era erfarenheter av sånt grus?

Jag är ganska grön innom distanns, men har alltid tränat mycket kondition och styrka med våra hästar då vi brukar ha långritter ofta på dem. Men kondition brukar vi träna på grusvägarna, dock har vi smågrus utan några större stenar. I skogen rids dom ju också mycket, men det blir inte riktigt att de kommer upp i samma puls då tycker jag av egen erfarenhet.

Rene skrev:
Jag har tyvärr grusvägar med rätt enligt mig grovt grus ca 3-4 cm stenar. Hade hellre haft fint grus. Vad är era erfarenheter av sånt grus?

Det blir nog oftast till att ha sulor på den typen av träningsunderlag. Sedan försöker jag då rida i hjulspåren, där bilarna har sprätt bort det mesta av stenarna. Denna typen av vägar har blivit allt vanligare på senare tid. Någon sa att markägarna får EU bidrag när de slänger på denna typ av stenkross, istället för naturgrus.

Hälsning Maja

Rene skrev:

Det gäller att värma upp hästen ordentligt, sedan att den är van att gå på underlagret. Där jag bor har vi en kanonbana med perfekt underlag, som är 2,5 mil lång!:) men den kan man inte alltid rida så vi rider en hel del på grusvägar..ganska hårda.
man får försöka trava i sidan och i mitten på dom ställerna det går!

Liknande trådar

Hundhälsa Helt klart största nackdelen med hundägandet är ju sjukdomar/skador på våra hundar. För en hundägare som dessutom ska använda hunden...
Svar
13
· Visningar
1 100
Senast: Grazing
·
Träning Jo jag har en IC som jag är lite intresserad av att köra in. Men tyvärr har jag inte så bra körvägar där vi bor (egen gård), utan för...
Svar
9
· Visningar
715
Senast: yamyam
·
Anläggning Hejsan svejsan. Jag har lite frågor angående underlag som är mer tillfälligt till en ungefär 4 m lång och 5 m bred spilta med slang...
Svar
2
· Visningar
558
Senast: tara
·
Övr. Barn Vi har kollat lite lätt på ett hus, det ligger lite utanför, men skolbussen går där och hämtar upp elever som bor ännu längre bort, men... 2
Svar
31
· Visningar
1 762
Senast: Lejanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Brodd och skydd?
  • Stora shoppingtråden III