Underlätta stallarbetet

• Hästmänniskan
  • Trådstartare Trådstartare CocoChanel
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 68
  • Visningar Visningar 10 425
Sv: Underlätta stallarbetet

Jobbigast tycker jag det är att släpa vatten till hinkarna samt vattenbaljan ute. Men även att lasta hö är ett moment som sliter på framför allt ryggen tycker jag. Men hökörningen brukar underlätta om man använder sig av säck kärra:)
Men dessa moment sitter i ryggmärgen så det går av bara farten!

1. Lyfta vattenhinkar, bära vatten, ja, allt som har med hästens dricksvatten att göra. Tyvärr är det riktigt dyrt med vattenkoppar med värmeslinga i (till hagen) och även vattenkoppar inne i stallet.
2. Grovfoder hantering (om man inte har rundbalar och en traktor som ställer balen vid respektive hage)
3. Spån/torv/halmhantering
4. Hantering utav tunga täcken
5. "Hovhantering" (kratsa hovar, ta av skor, verka, sko)
6. Mockning
7. Sponing utav stallet
8. Bära på alla dessa tunga sadlar, som man inte på något sätt kan bära för att bespara ryggen

[9. Gå fram och tillbaka till dessa hagar (varför har ingen uppfunnit ett rullband eller något som vi kan åka på?)]

en elektrisk skottkärra med tipp? Jag hatar att köra skottkärra -_- Antingen så tippar jag den eller så kommer jag ingenstans, dessutom får man ont i ryggen! Och när vi kommer till tippningen så är jag helt enkelt för liten för att kunna tippa utan att antingen få det över mig, alternativt inte kunna tippa ur allt...

En BRA säckakärra sparar mycket, jag använder vår till allt; fodersäckar, 170 kgs balar hösilage, spånsäckar, höbalar. Sparar ryggen och axlarna mer än man tror.

Insåg plötsligt att den skulle kunna underlätta en hel del för mig med... men då måste jag först bygga bort de 25 cm höga trösklarna som jag har mellan alla rum i lagårdsbyggnaden...! (Har en uråldig timrad lagård - jättecharmig :angel: och trösklarna är alltså en timmerstock höga - över grundstenarna) Förutom att allt måste bäras så tränar (/sliter) man sannerligen benmusklerna med allt klivande.

... Eller kanske helt enkelt en flyttbar ramp som man kan placera över de hiskeliga trösklarna... [nu började kugghjulen där inne i huvet snurra - jag tror en bygglösning är på gång :) ]

Det finns säckakärror som klättrar i trappa :) De har tre hjul på varje sida. Annars fungerar en vanlig plyfaskiva bra för att komma upp på dem :)

Ett litet säckkärreråd ,När man köper med luftgummihjul skall man kolla om hjulen är luftfyllda en del är tomma och kommer att behöva pumpas med med jämna mellanrum .Dom som är stenhårda är täta .

Jättebra råd, jag kompletterar med det att ta en säckakärra med luftpumpade däck, och inte de kassa med solida gummihjul.

1. Stoppa höpåsar
2. Bära vatten
3. Brodda
4. Mocka i hagen, speciellt på vintern

Mer kommer jag inte på just nu, med de var verkligen självklara!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Somna in hemma
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka