Underlätta stallarbetet

• Hästmänniskan
  • Trådstartare Trådstartare CocoChanel
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 68
  • Visningar Visningar 10 425
Sv: Underlätta stallarbetet

Stallskötsel och hästskötsel ingår ju självklart när man är häst ägare. Jag tycker faktiskt inte att något av dessa är riktigt tråkiga/jobbiga saker att utföra. Men vi har eget stall som är väldigt lättarbetat. Jag mockar fyra boxar om dagen, i stallet har vi vattenkoppar som nästan aldrig har frusit under vintern. Ska man fylla på vatten i hagarna så är det bara att dra ut vattenslangen finns en inne i stallet och en utanför på stallväggen. Vårat spån har vi i en container så när det börjar ta slut så kommer det ett nytt lass. Hästskiten har vi också i en container och när den blir full så hämtas den och vi får en tom tillbaka. Vi har också ett hö förråd istället för höloft. Man slipper då spring upp och ner hela tiden och hålla på och kör hö på det sättet. När höet börjar ta slut så åker vi bara iväg med hö vagnen och hämtar mera och kör in det direkt på vagnen i höförrådet och sedan så tar vi av det från vagnen.
Belysning både till ridbanan och utanför hagarna och stallplanen finns. Täckesbyte ingår också hos oss och inte är det speciellt jobbigt.

hejs , jag använder en liten säckkärra till vattendunkarna å balarna! funkar jättebra. Ett litet tips bara ;) kjams Helena

Har löst vattnet smidigt ner till vårt bete. Har grävt ner vanlig trädgårdslang hela vägen, som man kopplar in på vattnet upp i stallet. Så är det bara att vrida på kranen, så fylls karet på betet. Visserligen var det lite jobb att gräva ner slangen, men den var inte dyr i inköp och underlättar otroligt. (Nu har vi sån tur att betet ligger bara 150 meter från stallet, skogsvägen. )

I dom 5000 per månad var det räknat på typ gammal lagård utan större investeringar... är det ett nybyggt stall så kostar ju det mera bara för att få betalt för boxinredningar m.m. - skulle det vara så att man har byggt ridhus och har dyr nyinköpt boxinredning så räcker ju inte dom 5000 särskilt långt, utan då handlar det om typ 8000-10 000 i månaden om det ska täcka alla arbetskostnader och kapitalkostnader och räcka till foder, strö, snöröjning etc.

Största problemet tror jag ju är att hästfolk inte värdesätter arbetstid, man tycker att en sopmaskin för 20 000 är dyr... vilket den kanske inte är om det kostar arbetstid för 10 -15 000 per år med sopningen, då kanske den har betalat sig på så där en 2-3 år och börjar att gå med plus.

Det andra problemet är att man inte heller tänker på folks hälsa, man accepterar bara att folk ska slita ut sig på stallarbete istället för att försöka göra ergonomiska förbättringar av stalljobbet... "för så har det alltid varit".

Här är några mera konkreta tips.

1. rationalisera bort så mycket monotont kroppsarbete som möjligt.Mockning och sopning är en ergonomisk mardröm, så minska detta till ett minimum genom att anlägga djupströbäddar med torv och begränsa sopningen till 1 ggr per dag och om det är större stall än 10 boxar så använd sopmaskin.

2. Använd bra redskap. Att använda trasiga grepar och sopborstar med för korta skaft gör att man förstör både rygg och axlar i onödan. Kosta hellre på er en 500-ring extra på grepen - den använder ni ju varje dag.

3. Undvik tunga lyft. Man ska undvika att hantera något som väger mer än 15 kg för hand. Om det är tunga saker så kan man lyfta dessa med tex en elektrisktelfer som kostar ett par tusenlappar (vilket är en bråkdel av vad ett diskbråck kostar ) och sedan sänka ner på en vagn. Många gånger kan man ha grejjerna på pallar som då kan förflyttas med palldragare som man också kan få tag i för nån tusenlapp.
Detta kräver ju att man bygger bort trånga passager och har ordentligt golv...

4. Bygg en ordentlig gödselstad. Att balansera med överfulla skottkärror på isiga plankor på ibland flera meters höjd utan vare sig skyddsräcken eller halkskyddsåtgärder hade aldrig accepterrats utanför hästvärlden.

5. Skaffa traktor. Ska ni hantera ensilagebalar, skotta ihop dyngstacken m.m. så är det traktor som gäller. Det finns inget enskilt redskap/verktyg som är så mångsidigt och användbart i olika situationer för att spara ryggen som en traktor med lastare. När ni bygger nytt ska ni alltid bygga för traktorkörning i möjligaste mån, lägg på en meter extra på takhöjden när ni bygger hö/strö förrådet så att man kan köra in där med traktorn... eller varför inte lägga till en meter extra i takhöjd på stallet så att man kan köra in strö till boxarna med traktor.

6. Dra vattenledningar. Vattenledningar som är nergrävda på frostfritt djup, är isolerade eller har värmekabel kan spara in mycket bärande.
Till sommarhagen drar man vattenslang... annars kan man använda traktorskopan med 20 liters dunkar, fördelen med traktorskopan är att man kan ha skopkanten i höjd med vattenkaret och bara tippa dunken - man ska inte lyfta tunga vattendunkar.

Tycker det verkar vara en del konstiga problem bland hästfolk
Täcken , till vad? Vad jag vet så är hästarnas päls anpassad för väder och vind OCH vem har sett ett föl med täcke och benlindor (vad nu benlindor ska vara till) Är det inte bara för att just min häst ska vara häftigast i färgsättningen? Sedan detta med redskapen om man använder dom till det dom ska vara så håller dom, ska man plocka bort en sten, använd ett spett.
Sen det där med tid, kan förstå dom som har ett arbete, men i dom trakterna jag bor är hälften av alla som har häst sjukskrivna (långtid) eller förtidspensionärer. Tack Fredrik att du tog tag i detta okynne bland bl a hästfolk

Fodrar mina hästar med hösilag små balar på ca 50 kg st och det är ett tungt och jobbigt moment att först få in dem till stallet och sedan upp för en liten trapp till foderbordet;).

Hatar det extra mycket när det har snöat och de utöver att vara svårhanterliga dessutom är snor hala av is:devil:

Funkar det inte att använda en pirra då?

Hej! jag tänkte bara höra vilka moment hästfolket tycker är jobbigast av allt stallpyssel, och vad som borde finnas på marknaden för att underlätta arbetet och förhindra att man sliter ut sin kropp bara för att man älskar att vara i stallet och syssla med sin hobby?

Jag har planer på att utveckla produkter som ska underlätt allt stallarbete som idag gör att vi sliter ut oss i förtid helt i onödan, jag inte om att jag är ensam om att tycka att stallarbete ska vara roligt och särka oss istället för att slita ut oss pga alla tunga lyft t.ex.

Så vilka moment är jobbigast? t.ex. bära vattenhinkar? fodra på dumma tider? hålla hästarna med vatten i hagen? eller likanande?
Tacksam för alla svar:laugh:

Jag ser de tyngre momenten som träning. Jag har ju inte tid att varken gymma eller motionera på annat sätt så mig gör det inget.
Att det är sllitigt ibland tillhör lixom hästeriet. Speciellt om man har hästarna hemma och inga inackorderingsmänniskor. :)

...tänkte en stund och det jag tycker är jobbigast är ändå vattnet i hagarna på vintern...de där thermobar-karen e inte speciellt billiga.

Senast ändrad av en moderator:

*kl*

här skriver jag för att kanske komma ihåg att berätta hur jag löser det på vägen. Jag håller ju på med detta precis nu i mitt stall... Allt för att underlätta arbetet och göra det ännu roligare att hålla på:)
Ännu så länge har jag 3hjulig skottkärra för asande av hösilage
2hjulig att mocka med. Gödselstacken kommer att bli nergrävd så att man får en bra tömhöjd.
Vatten kommer jag dra ut till hagen med kabel nergrävd på frostfritt djup. En elkabel fårhjälpa till när det är riktigt kallt. Precis som till vattenkopparna.

En tankebara. Om man har lutning på vattenslangen i taket så att vattnet aldrig står stilla- borde det inte håplla sig isfritt om man har inkommande vatten isfritt? Tänk dagvattensystem och hängrännor...

Mocka hage (grus) på vintern är inte det roligaste. Det mesta hagarbetet på vintern är rätt segt så som vatten hinkar och mocka när det är kolsvart och 10 minusgrader.

Sen också mocka när man har brottom, har annars inte så mycket problem med det eftersom det inte tar så mycket tid faktiskt... :)

Värsta jag vet är att springa fram och tillbaka till hagar. Jag hatar det!!
En vän till mig har ca 20 minuter fram och tillbaka till hagen räckna på 10 hästar 6 av dom måste man gå själv med av den ena eller andra orsaken. Tar hur mycket tid som hellst under en dag att springa fram o tillbaka.

Mocka kommer som NR2 tids ödande arbete som är 100% 364 dagar om året (mockar inte på julafton).

Hö hantering som NR3 då jag är allergisk mot det mesta inom hö/hösilage så hämtar jag hellre ofta och mindre doser än stora partier som skall föravaras och riskera bli mögligt=katastrof för mig.

Allt annat tycker jag går bra :)

Om man skall rida hästen i annat än lullturer så blir hästen ganska svettig. En ordentlig vinterpäls tar tid att torka (fukt fryser i kyla), därför brukar man klippa hästen. En klippt häst blir också svett, men torkar ganska fort. Kruxet är att när man tar bort hästens naturliga skydd så måste man ersätta det med ett annat ... täcket.

I andra fall kan man lägga på en häst täcke på hösten för att hästen själv inte skall sätta så mkt päls, och då kanske den klarar ridning ändå ganska bra beroende på häst och pälssättning.

Hästar är ju ganska olika. En shettis sätter mer päls än ett halvblod osv ... Själv har jag en lättfrusen häst som inte skulle klara sig utan att vara täckt.

Jag förstår inte hur man skulle kunna vara aktiv och träna och jobba sin häst vintertid utan att behöva täcka hästen.

Angående benlindor ... Så har jag aldrig hört någon ha benlindor i stallet för att det är snyggt och har rätt färg. Då har det handlat om olika stallbandage pgv diverse skador eller som förebyggande stöd.

*kl*

här skriver jag för att kanske komma ihåg att berätta hur jag löser det på vägen. Jag håller ju på med detta precis nu i mitt stall... Allt för att underlätta arbetet och göra det ännu roligare att hålla på:)
Ännu så länge har jag 3hjulig skottkärra för asande av hösilage
2hjulig att mocka med. Gödselstacken kommer att bli nergrävd så att man får en bra tömhöjd.
Vatten kommer jag dra ut till hagen med kabel nergrävd på frostfritt djup. En elkabel fårhjälpa till när det är riktigt kallt. Precis som till vattenkopparna.

En tankebara. Om man har lutning på vattenslangen i taket så att vattnet aldrig står stilla- borde det inte håplla sig isfritt om man har inkommande vatten isfritt? Tänk dagvattensystem och hängrännor...

Om vattnet ska hålla sig isfritt i den slangen måste du öppna kopplingen i övre änden, dvs tömma den varje gång du använt den. Annars kommer det att frysa likväl eftersom vattnet står still i slangen och inte är frostskyddat. Dagvattensystem och hängrännor är ju öppna, så att inte vattnet ska just stå still.

Jag tycker att stallarbetet blir jobbigt när det är massor av pass i veckan och avståndet till stallet ...

Passen tar lång tid då det är många hästar att hantera. Hade stallet varit mitt så hade jag gjort utsläpp och insläpp så hästarna kan gå själv. 6 hagar blir 6 grindar att öppna och då kommer man ifrån 14 promenader fram och tillbaka.

Det skulle spara ganska mkt tid.

Annars är det ju som folk tidigare nämnt, vattenhanteringen och tynga släp och lyft hit och dit ... En kran vid varje box, så slipper man bära (om man inte vill ha vattenkopp)

En annan del är underlaget i höst/vinter/vår hagar ... LERA. Det är det besvärligaste jag vet. Hästar får mugg i värsta fall rasp och det är allmänt skitjobbigt. När jag bygger stall hemma tänker jag dränera och grusa upp. Kosta vad det kosta vill! Grus kombinerat med skogshage vintertid.

En annan del är skitiga täcken! Årlig tvätt ... Var då? Schabrak, benlindor ... Jag vill ha tillgång till en grovtvättmaskin och ett litet torkrum. ...också nånting som skall planeras för till mitt egna stall.

Folk har nämnt grepar och kvastar osv .. För min del handlar den ergonomiska utformningen ätt korta av alla kvast så de passar mig då jag är liten och kort. Jag har därför egna grepar och kvastar.

KL

Jag har löst det tyngsta jobbet som att transportera vatten från huset till stallet genom att skippa 25 litersdunkar. Istället använder jag 10 litersdunkar och fyller 4 st (har 2 pållar). Till dessa 4 dunkar har min exman gjort en liten vagn till, så det är inga problem att transportera ut vatten till stall och hagar.

Till hanterandet av spånbalar och fodersäckar så är ju säckkärran en utmärkt uppfinning.

När det gäller mockningen så har jag bädd, och går hellre en extra vända till dynghögen med skottkärran än att jag fyller den överfull.

Är också noga med att inte stressa när jag är i stallet, mockningen får ta den tid det tar helt enkelt.

/Lizzie

Bädden har sparat mycket tid och ansträning hos oss. Maken har byggt en vagn till kubiktanken vilket gör att vi på bilen kopplar vagn med 1000 liter vatten. Några har också monterat flottörkar till själva tanken, så hästarna helt själva sköter påfyllningen. Ytterligare arbetsbesparing.

En BRA säckakärra sparar mycket, jag använder vår till allt; fodersäckar, 170 kgs balar hösilage, spånsäckar, höbalar. Sparar ryggen och axlarna mer än man tror.

Vi har inte några vattenkoppar i stallet utan hinkar och för att slippa spilla vatten i stallgången har vi 10-litersdunkar att bära vatten inomhus i.

är det ingen som använder slang bara ?? Det gör jag för dom som har hink i stallet och ut i hagarna har vi slang med kopplingar så man aldrig behöver dra slangen åt nåt håll.
Täcken ...de som vll ha täcken på sina hästar får fixa det själva, det finns så fina täcken nu så det inget gör att dom står på nätterna med samma....det tar dubbelt så lång tid om man ska byta täcken o dyl vid utsläpp på morron och det har jag varken tid eller lust med....vid förändringar av vädret kan ja sättta på regntäcke, men inte om man redan vet om att det ska regna dan efter

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Smart watch
  • Handdukar
  • Vad gör vi? Del CCXIII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka