Sv: Underlätta stallarbetet
Kl
Jag har en heldel saker som jag tycker förenklar.
I varje box finns en vattenkran så att man fyller hinken där och slipper bära, kranen sitter så att man sätter på vattnet utanför boxen och det går ner speciella vattenslangar, (sådana man normalt sett gräver ner) en bit ner i hinken.
Till alla hagar har vi slangar, det blir mycket slang

men ingen behöver bära.
Jag har en skottkärra av lättmetall med helt handtag och två hjul i fram vilket gör att man kan dra den efter sig istället vilket är enklare.
Skottkärran välter inte tack vare de dubbla framhjulen och eftersom den är i lättmetall så slipper man släpa på en vanlig skottkärras vikt.
Våra hästar står på torv, vi tar ut skiten varje dag men låter kisset ligga och fyller på torv vid behov.
Vi låter hästarna vara ute mellan 14-16 timmar/dygn vilket gör att det bara blir några högar per häst att mocka ut.
Vi har höhäckar, just nu två sorter för att utröna vilken som fungerar bäst.
Den ena är en enkel ställning med en 65 liters murarbalja i. I den har min sambo borrat ett antal hål för att vattnet ska rinna ur.
Den andra är mer traditionell höhäck i finmaskigt "nät" som min sambo svetsade ihop.
Jag tycker att murarbaljan fungerar bäst med hårdpressat småbals hö medans den andra är bättre för rundbalshö/hösilage.
Alla täckestork hängare hänger så högt att jag inte behöver lyfta täcket högre än till brösthöjd, det underlättar enormt.
Likaså sadelhängare hänger på lagom "ta nivå", dvs. strax ovan midjehöjd.
Vi har inga krubbor i boxarna därför att jag tyckte de var svåra att rengöra, istället har vi hinkar i metallringar som lätt tas ur och diskas ordentligt mellan varje mål.
Vi har vinterhagen ca 3 meter från stallet det är enkelt att ta ut och in slangen till vattnet vintertid.
Vi har varmvatten i stallet vilket gör att vattnet inte fryser på en gång.
Alla torvbalar ställs upp så det är enkelt att luta dem mot väggen och sticka under säckakärran.
Allt kraftfoder förvaras i Ikeas "sortera låda med lock" i lagom arbetshöjd och vi har diskbänk i anslutning till fodret.
Min sambo har byggt en special elevator som passar just vårt loft så att det är enkelt att få upp småbalshö och han har byggt en rundbalslyft så att det också enkelt kommer upp.
Vi har en riktig trappa upp till loftet som hissas upp med en enkel knapptryckning när man är klar där, ger mer plats på logen och katterna kommer inte upp och gör sina behov i hö´t.
Jag har en paddocvac (betesdammsugare) som gör att mockning av hagar utförs på ett minimum av tid mot normal hagmockning.