Underlätta stallarbetet

• Hästmänniskan
  • Trådstartare Trådstartare CocoChanel
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 68
  • Visningar Visningar 10 425
Sv: Underlätta stallarbetet

Kl

*Bära vattenhinkar
*Kånka hö eller hantera tung silageboll
*Blöta tunga täcken
*hatar att packa höpåsar, det värsta jag vet, mockar hellre tio boxar än att packa höpåsar

Kom på att man kan ta garagedomkraften att vända upp silagebollarna med, om man inte har någon som kan hjälpa till att välta upp bollarna.

knapp
Jag efterlyser de perfekta stallhandskarna.
- Varma
- VattenTÄTA (dvs. inte "vattentåliga".)
- Smidiga nog att kunna pilla upp knutar med
- Och som inte drar åt sig strå och strö som om de vore magneter och järnflis

Och sen, som alla andra önskar, en lösning för alla tunga hinkar och balar som ska flyttas runt. Tänker mig något vagnsliknande med följande egenskaper:
- Stadig (ingen enhjuls skottkärra som bara tippar hela tiden)
- Någon mirakellösning som gör att den aldrig kör fast, oavsett ler-/snömängd :angel:
- Bra jobbhöjd, dvs lyfthöjden får inte bli för hög. Nedfällbara kanter vore en idé.
- En vagn som fungerar till "allt". Den ska sluka mycket men samtidigt vara smidig nog att lotsa runt i trånga stallutrymmen.

Vi har en lyxlösning när det kommer till mockning på ridskolan. Genom ett hål i stallväggen går ett rullband ut och upp över kanten på containern. När kärran är full tippar man av den på rullbandet inne i stallet, trycker på knappen och skiten rullar självmant iväg till containern :idea: En förfining av denna lösning skulle vara något som fördelade skiten inne i containern, som det är nu får man hoppa i och skotta lite då och då för att undvika gödseltorn.

Bra tråd! Och bra tanke att försöka utveckla prylar som underlättar stallarbetet!

För mig är fruset vatten det värsta. Skulle vilja ha en enkel anordning som inte kostar massor och som går att använda både i hagen och i stallet.

En typ av säckkärra som är anpassad i storlek och form för sådant som används i ett stall vore inte fel.

Lättviktsredskap, även skottkärror, efterlyses. Samt utveckling av gödselhantering (allt detta balanserande på smala brädor upp på en gödselstack med en full skottkärra .....!)

Håller också med den person som skrev om handskar. Såna vill jag också ha!

Vi löste det genom att sluta ha täckesbyten!
Varje hästägare ansvara själv för att byta täcke, och stallvakten har ingen skyldighet till att varesig lägga på eller ta av täcken:)
Det har fungerat super, i ett stall med allt från shettisar till en arab, något halvblod, 3 travare och 4 new Forest!

Be folk sluta täcka är nog lite svårt men...Be dem sköta det själva går rätt bra:D

Detta tycker jag inte är snällt mot hästarna och det är väl ändå dom som måste gå i första hand då de inte klarar av detta själva.

Att behöva stå med kanske två täcken inne (innetäcke och ett utetäcke) dygnet runt i princip för att vi inte orkar tycker jag är :devil:.

Jag kan förstå att man inte gör ett täckesbyten där ett ska av och ett ska på, men baske mig att man kan lägga på ett täcke på morgonen och ta av det när de kommer in.

Hur kul kan det vara att komma in med ett dygnsurt och lerigt regntäcke som sen ska ligga på tills nästa dag. Om jag redan varit ute ska jag då behöva åka ut igen och ta av för att nästa morgon åka dit för att sätta på. Skulle jag inte ställa upp på.

Stog på ett stall som hade så. Det var 25-30 grader kallt ute även dagtid.
Så hästen fick stå med ett innetäcke på + ett tjockt vintertäcke hela natten då blev hästen varm under natten för den hade för mycket på sig INNE.
Sen ut på morgonen svettig och kanske blöt under hur skönt är det.

Visst måste ví underlätta för oss i stallet för det är mycket tungt arbete men det får baske mig inte gå ut över hästarna.

Kom på att man kan ta garagedomkraften att vända upp silagebollarna med, om man inte har någon som kan hjälpa till att välta upp bollarna.

Man kan också låta leverantören ställa dom uppvälta när balarna levereras till gården.

/KT

På min önskelista står isolerade vattenledningar ut till hagarna ( som inte fryser om vintern).

En liten smidig traktorliknande sak som klarar av att flytta på rundbalar. ( Men förstås inte får kosta flera hundra tusen kronor).

......

Sedan hade ett modernt lättskött stall med breda stallgångar och någon sorts gödselkulvert i stallgången varit underbart. Det jobbigaste och farligaste är ju om vintern när man halkar runt på brädor med rullebören uppe på gödselstacken, just det momentet hade det varit väldigt skönt att slippa.

..............

Bra belysning utomhus, jag hade gärna sett att jag hade bra belysning längs de "rutter" som jag leder in hästarna om kvällen.

Nu har jag visserligen belysning på huset, men lite till hade förenklat.

.......

På min önskelista står dessutom stadiga och framförallt billiga höhäckar som inte hästarna kan skada sig på. Samtidigt ska de vara hyfsat enkla att flytta på utan att behöva en traktor.

För mig är ett pris på 2000:- eller mera väldigt mycket pengar.

..........................

KT

KL

Jag tycker det jobbigaste är att bära vatten och föra ut dynga när det är lerigt och blött.

Min medryttarhäst står i ett stall där de sköter vatten och hö i hagarna så det behöver vi inte fundera på (skönt:)), men när det kommer till den övriga skötseln så har jag försökt att effektivera arbetet lite. Tvättar ur vattenhinken (till boxen) och sedan istället för att bära vattnet i hinken så bär jag det i trädgårdsvattenkannor, det är ju samma mängd som ska bäras, men så mycket lättare.
När jag för ut dyngan tar jag på samma gång in nytt spån, och går även förbi höladan där jag lastar på höet ovanpå spånet i skottkärran. På så vi slipper jag onödigt spring och bärande.

Ett sätt att slippa lite bärande är ju att ha vattenslangar i den mån det går, även i stallet (och ha en sådan där "vattenpistol" på änden som man får strypa av vattnet)
Vi slipper som tur var att springa på plankor upp gödselstacken, då stallägarna med jämna mellanrum kör ihop den med traktor.

Detta tycker jag inte är snällt mot hästarna och det är väl ändå dom som måste gå i första hand då de inte klarar av detta själva.

Att behöva stå med kanske två täcken inne (innetäcke och ett utetäcke) dygnet runt i princip för att vi inte orkar tycker jag är :devil:.

Jag kan förstå att man inte gör ett täckesbyten där ett ska av och ett ska på, men baske mig att man kan lägga på ett täcke på morgonen och ta av det när de kommer in.

Hur kul kan det vara att komma in med ett dygnsurt och lerigt regntäcke som sen ska ligga på tills nästa dag. Om jag redan varit ute ska jag då behöva åka ut igen och ta av för att nästa morgon åka dit för att sätta på. Skulle jag inte ställa upp på.

Stog på ett stall som hade så. Det var 25-30 grader kallt ute även dagtid.
Så hästen fick stå med ett innetäcke på + ett tjockt vintertäcke hela natten då blev hästen varm under natten för den hade för mycket på sig INNE.
Sen ut på morgonen svettig och kanske blöt under hur skönt är det.

Visst måste ví underlätta för oss i stallet för det är mycket tungt arbete men det får baske mig inte gå ut över hästarna.

Amen!:bow:

Om jag redan varit ute ska jag då behöva åka ut igen och ta av för att nästa morgon åka dit för att sätta på. Skulle jag inte ställa upp på.

Det är väl snarare du som hästägare som inte orkar ta hand om din häst, då du låter den gå med dubbla täcken, och inte tar dig tid att byta själv?
Men det beror väl på vilket stall man står i, porslinshästar har en tendens att behöva byta täcke minst 3 gånger per dygn=D (då inte sagt att din är porslinshäst! )
Underlätta för stallet, innebär för mig att underlätta för stallpassen samt det allmänna (typ mocka boxar, vattenhinkar, mocka hagar med mera..)
Att åka ut och sätta på/ta av sin egen häst täcke, är i mina ögon en del av hästägandet. Ett alternativ är ju klart att stå i "kallstall", då behöv ofta inte mer täcke, dag som natt. På dagarna är det lite varmare, men på nätterna värmer hästarna själv upp stallet samtidigt som det kommer in luft.
Kan tilllägga att jag alltid stått i mindre stall, där dubbla täcken i princip aldrig har behövt. Oftast är det (enligt min erfarenhet) i större stall, med fler hästar och mindre ventilation?

Senast ändrad:

Kl
Jag har en heldel saker som jag tycker förenklar.

I varje box finns en vattenkran så att man fyller hinken där och slipper bära, kranen sitter så att man sätter på vattnet utanför boxen och det går ner speciella vattenslangar, (sådana man normalt sett gräver ner) en bit ner i hinken.

Till alla hagar har vi slangar, det blir mycket slang:angel: men ingen behöver bära.

Jag har en skottkärra av lättmetall med helt handtag och två hjul i fram vilket gör att man kan dra den efter sig istället vilket är enklare.
Skottkärran välter inte tack vare de dubbla framhjulen och eftersom den är i lättmetall så slipper man släpa på en vanlig skottkärras vikt.

Våra hästar står på torv, vi tar ut skiten varje dag men låter kisset ligga och fyller på torv vid behov.

Vi låter hästarna vara ute mellan 14-16 timmar/dygn vilket gör att det bara blir några högar per häst att mocka ut.

Vi har höhäckar, just nu två sorter för att utröna vilken som fungerar bäst.
Den ena är en enkel ställning med en 65 liters murarbalja i. I den har min sambo borrat ett antal hål för att vattnet ska rinna ur.
Den andra är mer traditionell höhäck i finmaskigt "nät" som min sambo svetsade ihop.
Jag tycker att murarbaljan fungerar bäst med hårdpressat småbals hö medans den andra är bättre för rundbalshö/hösilage.

Alla täckestork hängare hänger så högt att jag inte behöver lyfta täcket högre än till brösthöjd, det underlättar enormt.

Likaså sadelhängare hänger på lagom "ta nivå", dvs. strax ovan midjehöjd.

Vi har inga krubbor i boxarna därför att jag tyckte de var svåra att rengöra, istället har vi hinkar i metallringar som lätt tas ur och diskas ordentligt mellan varje mål.

Vi har vinterhagen ca 3 meter från stallet det är enkelt att ta ut och in slangen till vattnet vintertid.

Vi har varmvatten i stallet vilket gör att vattnet inte fryser på en gång.

Alla torvbalar ställs upp så det är enkelt att luta dem mot väggen och sticka under säckakärran.

Allt kraftfoder förvaras i Ikeas "sortera låda med lock" i lagom arbetshöjd och vi har diskbänk i anslutning till fodret.

Min sambo har byggt en special elevator som passar just vårt loft så att det är enkelt att få upp småbalshö och han har byggt en rundbalslyft så att det också enkelt kommer upp.

Vi har en riktig trappa upp till loftet som hissas upp med en enkel knapptryckning när man är klar där, ger mer plats på logen och katterna kommer inte upp och gör sina behov i hö´t.

Jag har en paddocvac (betesdammsugare) som gör att mockning av hagar utförs på ett minimum av tid mot normal hagmockning.

Jag tror inte det är många hästägare som är arbetslösa. Man har ett jobb att sköta så man får in pengar till att betala sina hästar för.
Vi pratar ju om att underlätta stallarbetet, och om alla i ett stall skulle vara tvungna att varje morgon åka ut till stallet för att sätta på sin häst ett täcke så skulle ju alla kunna släppa ut sin häst också. Likaså på eftermiddagen, alla kan ta in också.
Man har stallpass just för att fördela arbtet i stallet. Jag ta hand om de andras hästar de mornar jag har pass och andra tar hand om min när de har sina pass. Det har inte ned att göra att du tycker jag är lat men jag bor inte 2minuter från stallet. Jag bor i Stockholm med timslänga köer fram och tillbaka till stallet.

I de stallet jag står nu skulle INGEN koma på iden ens att läta hästarna stå i samma täcken dygnet runt. Tänk dig att ena dagen är det hällregn och hästen kommer in i ett dygnsurt regntäcke, andra dagen är det strålande sol och hästen får gå ut i samma regntäcke. Nu skulle jag aldrig låta min häst ha det så så jag har valt ett stall som passar mig och du väljer ett stall som passar dig. Men kom aldrig och säg att jag inte tar hand om nin häst.

Ett väldigt stort problem med hästägare är att dom vill ha massor av service - MEN dom vill inte betala för det.

Ett täcke på vid utsläpp och ett täcke av vid intag kostar närmare 1000 kr i månaden i arbetstid per häst, ska det därtill bytas täcken och hållas på med benlindor så hamnar det på det tredubbla varje månad i arbetskostnader.

Täcken är ett h*#¤ete att hålla på med, det tar tid, det är tungt och det sliter på axlarna - jag har full förståelse för om man vill hålla täckeshanteringen på ett absolut minimum.

Det finns redan massor av maskiner som kan underlätta stallarbetet, problemet är mest att hästfolk är för dumsnåla för att köpa dom.

Var annars än i ett stall skulle man träffa på folk som gör tunga jobb som mockning och sopning med gammla trasiga grepar och sopborstar med utslitna borst och för korta skaft ?

En ny grep kostar nån 500 och sparar in både tid och hälsa :grin:

Ska man föra lönsam verksamhet i hästvärlden så ska man sälja fodertillskott, inte redskap.

Ett väldigt stort problem med hästägare är att dom vill ha massor av service - MEN dom vill inte betala för det.

Ett täcke på vid utsläpp och ett täcke av vid intag kostar närmare 1000 kr i månaden i arbetstid per häst, ska det därtill bytas täcken och hållas på med benlindor så hamnar det på det tredubbla varje månad i arbetskostnader.

Täcken är ett h*#¤ete att hålla på med, det tar tid, det är tungt och det sliter på axlarna - jag har full förståelse för om man vill hålla täckeshanteringen på ett absolut minimum.

Jag står i ett kollektivstall, så alla har lika förutsättningar dvs alla vi hjälps åt och vi har kommit överens om vad vi vill hjälpas åt med. Bland annat att vi vill ha täckesbyten. Ett av eller ett på och tvärtom vi insläpp. Hade jag stått i ett stall där 1 person sköter allt så hade jag gladeligen betalat för det eller valt ett annat stall som passar mig.

Hade du betalat en stallhyra på 5000 per månad för en helt vanlig stallplats om det ingår täckesbyte och avtagning av benlindor ?

Det är ju dom summorna vi talar om folk ska få betalt för sitt arbete.

Vintertid har jag i flera år dragit upp vattten i skottkärra i en uppförsbacke till våran lösdrift, men efter att ha halkat runt på isfläckarna med 50 liter vatten i skottkärran skafade vi en gårdsbil. En gammal king cab där man kan ställa ett antal dunkar och höpåsar för att även slippa konka hö. Det har besparat en massa jobb!!!
Att dra vatten varje dag gav förvisso motion men mest slitage. Sommartid ligger det vattenslangar överallt.

Många bra tips! Jag har också använt cykelkärra till vattendunkar, mycket bättre än en skottkärra och när vi nån gång haft snö i Småland har jag använt en pulka att dra dunkar och annat på.

Ja det har jag, nu med två hästar så funkar inte det lika bra, med en inga problem.
Men jag väljer stall där det finns det som jag vill ha först och främst ur hästsynpunkt: daglig utevistelse hela dagen inte halva, bra hagar med fler hästar i samma hage, 4 fodringar per dag, täckesbyte, (lindor använder jag inte), stallmiljön.
Jag tycker inte att det är ur hästsynpunkt att låta de stå med samma täcke jämt.
Som sagt det är ju vi som är i stallet som kommer överens om hur vi vill ha det. Vi har heller inte avtagning av lindor eller andra åtaganden vid insläpp/utsläpp än just täckesbyte.
Är det någon som vill tjäna pengar på sitt stall så bestämmer hon/han hur de vill ha det. Har stått i och varit i många olika stall under ca 20 år, i bara ett stall så har det varit så att de inte har varit täckesbyte.

Är det inte galet det här??? Här går vi hästägare och mockar med Ekebymetoden (alltså med skottkärra) Släpar vattendunkar, rullar ensilagebalar för hand. Det är ju inte riktigt klokt egentligen. Det finns en hel del hjälpmedel inom den övriga lantbruksbranchen som man skulle kunna använda inom hästeriet också. Visst, hästbranchen är sällan någon lukrativ branch när det gäller inkomst, och stora investeringar är sällan möjliga att göra men vissa delar av hästhållningen är verkligen helt vansinnig. Jag vet stall där man häller vatten till hästarna med hjälp av vattenkannor t ex. Att sätta upp en kran, isolera den och sedan ha en jättelång slang som vindas upp automatiskt (precis som sladden till dammsugaren) är en ganska praktisk lösning som borde kunna ordnas utan att stallägaren blir ruinerad.

Är det så att vi hästägare sliter ont för att vi är så insnöade på att "det har alltid varit så" eller vad är det???

Om jag ordnar ett större stall någon gång kommer det att bli ensilagerivare, slang eller kran till ALLA(!!!) hagar, Vattenhoar i boxarna med flottör och kopplat vatten, hårdgjorda ytor i grindhålen, Belysning där det behövs på vintern.

Hade du betalat en stallhyra på 5000 per månad för en helt vanlig stallplats om det ingår täckesbyte och avtagning av benlindor ?

Det är ju dom summorna vi talar om folk ska få betalt för sitt arbete.

Jag betalar 3500 kr/mån strax utanför Stockholm och då ingår täckesbyten och avtag lindor, medicinering eller tempning vid behov. Grejen är att ingen hyresgäst har lindor varje dag eller en massa täcken - och då funkar det. I gengäld hjälper vi hyresgäster till med staket, grovstädning och liknande. Man får och man ger.

Min erfarenhet är att de "stora, dyra" stallen tar 5000 kr / mån och sedan får man ändå betala extra för lindor eller ens att få ha hästen i hage hela dagen :mad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Somna in hemma
  • Valp 2025

Hästrelaterat

• Besiktning nödvändig?
  • Hingstvalsfunderingar 2025
  • Dressyrsnack nummer 18
Tillbaka