Bukefalos 28 år!

Underliga brunster

K

kristalia

Jag har ett 18 årigt sto som jag ska betäka i år. Hon har haft tre föl tidigare och allt har gått bra.( första gången för mig nu)
Nu ska jag betäka henne naturligt med en andalusier.
Jag har regelbundet gjort ultraljud för att se vart hon är i sin brunst cykel.
Veterinären konstaterade att hon skulle börja brunsta om nån dag så jag åkte ner med henne till hingsten och vi kollade hennes brunst varje dag,,,,men ingen brunst komm när veterinären hade sagt att det skulle komma, sedan fick vi avbryta pga att hingsten skulle åka utomlands nån vecka.
Sedan var veterinären hos mig igen och kollade. Vi skulle då kolla när ägget skulle släppa så att vi kunde räkna ut när nästa brunst skulle bli så att jag skulle kunna åka ner med henne igen.
Ägget var då stort ca 4 cm och han sa då att hon skulle börja brunsta vilken dag som helst. Han skulle sedan återkomma för att se att ägget hade släppt.
Det här gjordes på en torsdag och en vecka efteråt komm han tillbaka och ägget var lika stort. Hon hade då inte släppt ägget...Hon visade heller inga tecken på brunst under den perioden. Men eftersom att jag inte har någon hingst på gården så är det ju svårt att se något.

Veterinären rekomenderade att åka ner och lämna stoet hos hingsten eftersom att hon hade så krångliga brunster.
Nu står hon hos hingsten och i förrgår ringde hingstägaren och berättade att hon var brunstig. Jippi tänkte jag äntligen ska det väl bli av.
Men det som är lite konstigt är att hon egentligen inte ska brunsta nu, det är alldeles för tidigt om man ser efter ultraljudet.

Hon ringde tyvärr idag och berättade att hon inte alls var brunstig
SUCK...brunstig endast en dag??
Det verkar som att ultraljudet och stoet säger olika saker.

Visade hon brunst även fast hon inte var det...troligast...
Problemet är ju att jag ska betäka naturligt så hon måste ju vara ordentligt brunstig för att det inte ska bli nån våldtäkt.
Det hade ju varit mycket lättare med semin, då är det ju "bara" att spruta i innan ägglossningen.

Det känns som att hon aldrig kommer att brunsta...har inte märkt något på hela sommaren.
Och det börjar ju bli lite sent nu...
Hästen måste ju visa brunst innan ägglossningen annars kommer det ju aldrig bli nått litet föl.
Jag vet ju att det inte är ovaligt med ston som brunstar underligt. Det är väl snarare ovanligt om dom brunstar som man hade tänkt sig. :)

Vad har ni att säga...några tips...liknande situationer.. vad göra...vad kan det bero på??
 
Sv: Underliga brunster

Skriver här istället...skickade iväg det för tidigt..

Jo vad är det för sjukdom cystisk corpus luteum . Vad beror den på.
Och hur undersöks den
Jag är väl medveten att det är sent men på grund av hingstägaren så ser situationen ut så här. Och jag känner att hon kanske är för gammal nästa år så jag vill gärna ge gärnet och göra allt för att hon skall bli dräktig i år även fast det verkar luta åt fel håll...hmm
 
Sv: Underliga brunster

kristalia skrev:
Skriver här istället...skickade iväg det för tidigt..

Jo vad är det för sjukdom cystisk corpus luteum . Vad beror den på.
Och hur undersöks den
Jag är väl medveten att det är sent men på grund av hingstägaren så ser situationen ut så här. Och jag känner att hon kanske är för gammal nästa år så jag vill gärna ge gärnet och göra allt för att hon skall bli dräktig i år även fast det verkar luta åt fel håll...hmm

corpus luteum = gulkroppen
att den sedan blivit cystisk innebär att den enkelt förklarat kapslat in sig i en cysta och därmed hindrar brunster och därmed dräktigheter.
Kan försvinna av sig själv om man väntar tillräckligt länge men kan fortsätta vara cystisk.
Och bör då alltså beh. tre dagar i rad med Dinolytic och bet. på nästa brunst.

Så ska Du beh. Ditt sto nu, så innebär det bet. i slutet av augusti med ett sent juliföl nästa år?!
Och om Ditt sto är så gammalt så rekommenderar jag att Du hellre köper ett färdigt föl.

mvh
Carina på Cesam Arabians
 
Sv: Underliga brunster

Ok. Ska höra mig för om sjukdommen och kolla upp det.
För mig har det ingen betydelse om jag får ett sent eller tidigt föl.
Jag känner inget behov av att köpa ett föl,,, utan jag vill ha ett efter den hingsten och mitt sto.
Men visst låter hela situationen konstig?
Vad skulle hända om jag sprutade igång henne då tro?
 
Sv: Underliga brunster

kristalia skrev:
Det hade ju varit mycket lättare med semin, då är det ju "bara" att spruta i innan ägglossningen.


Nix, så lätt är det inte... :crazy:
Om inte stoet är brunstigt är inte cervix öppen.

Egentligen skulle jag behöva mer info för att kunna hjälpa dig, det du skulle kunna prova är ju att pusha på brunsten med Dinolytic.
Dock är det ett jäkla kludd att dels ringa ut veterinär hemma, och sen åka till hingst fram och tillbaka, eftersom stona lätt hänger upp sig då de flyttas i början på brunst.
Såna krångelston har störst chans att bli dräktiga om de kan stå på en seminstation och undersökas varje dag, både med ultraljud och för hingst.
 
Sv: Underliga brunster

Ja hjälp tack behövs.
Vad vill du veta?
Stoet står nu hos hingsten och kommer stå där så länge det krävs. Det är ingen hingststation utan hon har bara en hingst som hon betäker naturligt med.
Hingsthållaren kollar hennes brunster varannan dag. Inte genom ultraljud utan att dom får snusa på varandra genom boxen.
Har funderat på det här med cystor och läste i ridsport nu att det tydligen var vanligt bland äldre ston som haft föl tidigare.
Hur påverkar det hennes underliga brunster? Kan det vara en orsak?
Veterinären rekomenderade att inte spruta igång henne, men jag minns inte riktigt varför. Utan när han undersökte henne den sista gången och konstaterade att hennes follikel hade varit 4 cm stor i en vecka tid utan att ha släppt ägget och utan att visa tecken på brunst (vi hade ioförsig ingen hingst att kolla med då ) så rekomenderade han att jag skulle åka ner till hingsten för att då lättare kunna se om hon brunstar eller inte. Och nu står hon där grann och fin men ingen brunst...men det kanske kommer snart... eller inte???
 
Sv: Underliga brunster

Står de med en så stor follikel och inget händer brukar det göra susen med en pg.spruta eller två.
Sen ska du på ett snyggt sätt be hingstägaren kolla brunst varje dag, eller allra helst både morgon och kväll.
En del ston har bara "ståreflex" en kort tid.
Är du säker på att din veterinär är tillräckligt kunnig/erfaren inom stogynekologi för att ge rätt hjälp?
 
Sv: Underliga brunster

Ja jag kan be henne att kolla brunsten varje dag.
Men jag har ju fått en känsla av att hon har långa brunster. PGA att när vi har kollat henne med ultraljud så har follikeln varit stor länge innan ägget släppts. Vi har faktiskt aldrig sett en gul kropp på henne när vi undersökt.
Ja jag litar på min veterinär . Han ska ha mycket erfarenhet, men hur duktig han är kan jag inte riktigt svara på. Han kan ju haft fel .
För att det som han sagt har inte stämmt på henne men man förvånas ju varenda dag tydligen av stons brunster.

Ja hon stod ju i söndags och då hade hon ju inte kollat lördagen. Igår ringde hingst ägaren och sa att hon sparkat mot hingsten så tydligen var hon ju brunstig bara en-två dagar om hon nu var riktigt brunstig. Men hon var klart intresserad av hingsten då och kissade och lyfte lite på svansen.
Det hära Dinolytic det är för att få igång brunsterna och samtidigt får man bukt på cystisk corpus luteum eller???
 
Sv: Underliga brunster

Man måste skilja på brunst och follikelstorlek.
En del ston kan stå med 5 cm folliklar fast de är dräktiga.
Brunst ser man på livmodern. Det ska finnas ordentliga brunstödem, på ultraljudet ser det ut som ett cykelhjul ungefär, med tydliga ekrar.
Är hon betäckt i söndags alltså, fattade inte riktigt?
 
Sv: Underliga brunster

Ok så här är det. Vi har haft hjälp av en duktig hästkarl. och han sa att gammla ston brukar i regel brunsta längre. så han sa att när hon börjar visa brunst så ska vi vänta 2-3 dar innan vi betäker. vi skulle alltså betäka idag eftersom att hon brunstade i söndags men helt plötsligt så brunstade hon inte igår någonting så då blev det ju ingen betäkning idag.
 
Sv: Underliga brunster

Krångelston betäcker man så fort de "står" för hingsten sedan fortsätter man att betäcka varannan dag fram tills att de slår ifrån. Det gäller att som sagt kolla dem både morgon och kväll och så fort de står för hingsten ut och betäck. Har hingstägaren ingen kunskap alls ? Är det en godkänd hingst ?
 
Sv: Underliga brunster

kristalia skrev:
Det hära Dinolytic det är för att få igång brunsterna och samtidigt får man bukt på cystisk corpus luteum eller???

Dinolytic är ett naturligt hormon, prostaglandin, som man dels kan beh. cystisk corpus luteum och dels kan "spruta igång" brunster på.....Man använder det olika beroende på vilken effekt/beh. man vill ha....

mvh
Carina
 
Sv: Underliga brunster

gylle skrev:
Krångelston betäcker man så fort de "står" för hingsten sedan fortsätter man att betäcka varannan dag fram tills att de slår ifrån. Det gäller att som sagt kolla dem både morgon och kväll och så fort de står för hingsten ut och betäck. Har hingstägaren ingen kunskap alls ? Är det en godkänd hingst ?

:bow:

mvh
Carina
 
Sv: Underliga brunster

Hi hi vad ni brusar upp er. Kul med lite reaktioner.
Ja självklart är hingsten godkänd :) och ja vi vet.
Men eftersom att vi hela tiden trott att hon har haft långa brunster så har vi självklart lyssnat på denna kunniga hästkarl. Det är inte alls konstigt eller dumt att vänta någar dagar innan man betäker...men då ska man självklart veta att stona brunstar mer än ett par dagar.
Men nu är det väl konstaterat att hon förmodligen kanske bara kommer att brunsta någon dag så det är spikat och klart med hingstägaren mig själv och han som ska hjälpa till med betäkningen att så fort hon brunstar så är det bara fram med språnglinorna och betäcka. Hon ska kolla henne varje dag nu så vi ska väl inte missa det igen om det nu var en riktig brunst det där.

Om hon brunstade i söndags och inte i måndags så kan man ju räkna med att hon inte kommer att vara brunstig på ca 15 dar. Hur mycket kan det skilja. Kan det gå ca 7 dagar mellan varje brunst?
 

Liknande trådar

Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 169
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 992
Senast: Stereo
·
Avel Mitt sto är på dygn 297 och har idag börjat läcka mjölk, den är vit men relativt genomskinlig. När jag hade en droppe på fingret så...
Svar
5
· Visningar
946
Avel Vad finns det för orsaker att stoet inte tar sig på fryst? Säsongen har sett ut som följande: God kvalitet på spermierna Bra jämn...
Svar
13
· Visningar
1 014
Senast: Karro-Lina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hovelände
  • Börja rida
  • Trollet rymmer

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp