Underligt beteende

HannaPP

Trådstartare
När jag fodrar mina hästar på kvällen och morgonen så börjar flertalet av dom kissa! :D Jag fattar ingenting, :eek: varför ska dom kissa när jag dom ska ha mat? Känner ni igen detta? någon som kan ge en vettig förklaring?:o :D Jag har 7 hästar i mitt stall , ikväll kissade 4 av dom när jag började dela ut maten.:D
Mvh Hanna

Sv: Underligt beteende

Vet inte.. Min häst kissar också på bestämda tider, alltid när han får kvällsmat och hunnit äta i 1 minut så måste han kissa, så ställer han sig och gör det i ett speciellt hörn där han inte når maten så han försöker sträcka sig efter den samtidigt som han kissar.

Kanske inte hjälpte dig, men de blir väl kissnödiga då?

Så gör våra oxå, framförallt min. Hinner knappt öppna stalldörren innan hon kissar :D
Varför vet jag faktiskt inte, vi pratade om det häromdan, men kom inte fram till nåt.

konstigt. mitt halvblod kissar också alltid när jag kommer in i stallet på morgonen. Har funderat på varför det är så, men inte kommit på nån förklaring. ingen som har någon teori?!

Jag har en teori.... :D

Dom kissar för att oro/spänningar släpper, ett sätt att visa tacksamhet?
Så upplever jag det iallafall eftersom mitt gamla sto kissar när jag kommer lite senare än vanligt för att ge mat...

Jag gissar på tvärtom.. hästen har stått lugt o stilla o sovit / vilat o sen då det är matdax vaknar de till o kissar.Hur kul är det att lämna sängen för gå upp o kissa då man vilar? Då väntar man hellre tills man faktiskt ska gå upp..

Så gör hästarna i stallet jag är i oxå - t.o.m kvällsfodringarna :D

Varför??

Jag kan inte hålla med dig, tyvärr. Det stämmer inte med mina observationer. Har sett samma tecken på "tacksamhet" när jag haft hästarna på främmande stall, lämnat dom och sedan kommit tillbaka.

Kanske stämmer det med att dom slummrat när jag kommer in och ska fodra, på kvällen så har det varit tomt i stallet några timmar när jag ska kvällsfodra så dom kanske har sovit?
Någon annan som har en teori?

hästen har stått lugt o stilla o sovit / vilat o sen då det är matdax vaknar de till o kissar.Hur kul är det att lämna sängen för gå upp o kissa då man vilar? Då väntar man hellre tills man faktiskt ska gå upp..
Jag tror nog på din teori.
Våran shettis-kille kissar ALLTID varje morgon när jag kommer in i stallet. Det slår aldrig fel. Fast han har nog gjort det till en fix-idé. Verkar som att han gör det även om han inte är särskilt kissnödig. Pressar alltid ut lite i alla fall.

Jag har en teori.... :D

Dom kissar för att oro/spänningar släpper, ett sätt att visa tacksamhet?
Så upplever jag det iallafall eftersom mitt gamla sto kissar när jag kommer lite senare än vanligt för att ge mat...

Nejmen! Nu är vi överens igen...
Tror även at det ligger i deras natur att "passa på" när de kommer en "bekant" situation = dom vet vad som ska hända när maten kommer. Då är det iaf inget "farlig".
För flyktkänslan sitter OTROLIGT DJUPT i dessa djur..

Har en till observtion om detta. När jag kommer till stallet för att träna hästen då försöker han kissa även fast det inte kommer ngt alla gånger. Det tror jag beror på att den vill tömma sig inför kommande uppgift.

hästen har stått lugt o stilla o sovit / vilat o sen då det är matdax vaknar de till o kissar.Hur kul är det att lämna sängen för gå upp o kissa då man vilar? Då väntar man hellre tills man faktiskt ska gå upp..

Hm, den teorin stämmer inte på den "före-maten-kissande" hästen i vårt stall, för han är nog den som är absolut mest vaken av alla strax före matdags...:D

Min ena häst kissar alltid när hon kommer in i boxen. Det spelar ingen roll vilken tid på dagen. Även på morgonen när jag kommer så kissar hon innan jag släpper ut henne. För det mesta när jag har ridit färdigt och innan jag släpper ut i hagen ska hon kissa på vägen dit. :angel:
Den andra har jag nästan aldrig sett kissa överhuvudtaget. Hon är lite blyg.:o

Liknande trådar

Hästvård För en vecka sedan hände det dom inte fick hända. Hittade min häst med tillsynes lätt kolik men slutade med döden efter att veterinären...
Svar
18
· Visningar
2 158
Senast: Mint
·
Hästhantering Hej! Vi har en 5-årig D-ponny som vi haft i ca 3-månader, han har nu börjat visa sig aggresiv vid matning i boxen, när han ska få sin... 2
Svar
20
· Visningar
1 344
Senast: fijja
·
Hästvård Någon som varit med om något liknande o vill dela med sig? Kanske några ge råd/tips? Har såklart haft veterinärbesök o varit in på...
Svar
4
· Visningar
1 034
R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar... 2
Svar
23
· Visningar
2 368
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka