Understrukna/underliggande trakter?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Sweet
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 3 595
S

Sweet

Är lite osäker på benämningen...

Alltså när trakterna är vinklade in under hoven.

Vad kan man göra åt detta och vad för skada kan det göra på hästen att gå med sådana hovar?

Sv: Understrukna/underliggande trakter?

Understuckna trakter kan man tyvärr inte går så värst mycket åt.
Man bör sko hästen med relativt långa skoarmar för att ge så stor bäryta som möjligt baktill, så att trakterna inte överbelastas mer än nödvändigt. På senare år har man dessutom ibland börjat verka ner trakterna och lägga en kilsula under i stället, för att hovens bäryta ska bli lite större. Gör man inte detta så ligger ofta traktvinkeln precis nedanför strålbenet och detta (enligt den info jag har fått) skulle kanske kunna orsaka strålbensproblem. OM så är fallet vet jag inte.

*helt kortfattat*

Har fått hem ett fullblod med något understuckna trakter.

Hon har fina hovar i övrigt, gått barfota i över två år och vill gärna ha henne barfota i fortsättningen om det går, måste man sko?

Vad kommer det sig att trakterna blir understuckna?

Plattfotade hästar brukar oftast ha understuckna trakter..Fullblod tex brukar ganska ofta vara plattfotade.

Understuckna trakter kan orsaka att tån blir längre och hoven blir plattare i sulan, särskilt om trakterna blir för långa på det viset. Detta är egentligen inte samma plattfothet som den "äkta" som är besvärligare att läka ut. Understuckna trakter är i sig inte särskilt farligt i övrigt, såvitt jag vet. Man har sett att det är hyfsat vanligt på mustanger i det vilda utan att orsaka några större problem.
Det går att räta upp dem, frågan är bara om det är nödvändigt då hästen i övrigt inte verkar ha några men av det? Är den öm om hovarna t.ex. ?

Du kan ju inte få en plattfotad häst till att bli icke plattfot...du kan ju bara hjälpa den att fungera bättre. Det är som att säga till en människa som är plattfotad...bara du gör si eller så så läker din plattfothet ut och vipps har du en funktionell hålfot ! Eller hur menar du egentligen då du sa *läka ut* ! Mig veterligen går plattfotheten i arv. 5 generationer ston hos min häst har mer eller mindre tendens till plattfothet, (min likaså även om den är mindre än hos sin mamma) och det beror knappast på alla dessa ägares bristande kunskap på hovvård. Aldrig att understuckna trakter på mina 2 platthästar gjort tån längre, snarare har detta gjort att hoven flutit ut.

Senast ändrad:

Det beror naturligtvis på vad plattfotheten beror på.
Jag sitter inte inne med alla svar, har aldrig hävdat att jag gör det!
Man kan hjälpa en plattfotad häst att läka sin egen hov och bygga upp en bättre konkavitet i sulan. Kanske det är som du säger att vissa hästar har en genetisk plattfot som aldrig kan bli bättre, men det finns även de hästar som fått plattfot senare i livet (dvs efter embryostadiet) pga hovvården eller andra faktorer.
[citat]mer eller mindre tendens till plattfothet[/citat]
Liten konkavitet är väl en sak, men man har inte "tendens" till plattfothet. En plattfot häst är platt undertill med en tendens till grop vid sidstrålfårorna. Ursäkta att jag är lite petig...

[citat]Aldrig att understuckna trakter på mina 2 platthästar gjort tån längre, snarare har detta gjort att hoven flutit ut.]
Långa understuckna trakter gör att tån flyter ut, alltså blir längre. Är det detta du menar?

Mitt fullblodssto som skoddes av i juni efter att ha gått med skor ett antal år, har understuckna trakter, och också liggande hörnstöd. Med detta har också följt utflutna hovar med dålig konkavitet. Nu har hon verkats enligt vildhästtrim sedan mitten juli, och jag har märkt att det är viktigt att hålla korta verkningsintervall och istället ta lite mindre varje gång. På så vis behåller trakterna en riktning som gör att de slits underifrån, istället för att vika sig framåt som de gör om de får växa sig längre. För ungefär två veckor sedan började också hovarna uppvisa lite mer konkavitet, så jag har gott hopp om att kunna ha min dam barfota framöver! Att din häst gått barfota i två år redan talar ju inte emot att det ska gå i fortsättningen precis, men det viktigaste är täta intervaller! Jag håller ca 3 veckor, samt tar ner traktstöden vid behov en gång emellan.
Den här sidan tycker jag är bra och informativ om barfotahästar, även om den främst handlar om fång: www.naturalhorsetrim.com

Jag verkar mitt varmblod enligt vildhästmetoden men hon har ju problemfria hovar så det är ju inget krångel.

Vill lära mig lite mer om detta med understuckna trakter innan jag bestämmer mig för hur jag ska göra med fullblodet.

Liknande trådar

Hästvård Hästen står med stort bandage som kombinerats med en gipsskena på framsidan benet. Gipsskenan går in under hovens tådel och följer benet... 2
Svar
25
· Visningar
1 628
Senast: jemeni
·
Hästvård Min häst har en - enligt MR relativt lindrig - skada på ett ligament mellan hoven och kotan (sneda kollaterala sesamoidligamentet). Har...
Svar
14
· Visningar
1 124
Senast: Hellas
·
Hästvård Jag skulle vilje gå en kurs om hovvård. Inte för att jag vill ersätta min hovslagare eller för att jag vill bli hovslagare själv, utan...
Svar
6
· Visningar
661
Senast: BoYo
·
Hästvård Vi har utrett vår häst under en lång tid och nu ser det som vi hittat kärnan till dennes problem. Bäcken/höft. Frågeställningen som...
Svar
2
· Visningar
422
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka