Undran över Myler kombinationsbett

CallMeAce

Trådstartare
Jag har på inrådan av min equiterapeut köpt ett myler kombinationsbett med en ring, bild på bettet (fast jag har bara en ring på mitt):

g_mbits_3Rcombo_short.jpg

Jag undrar nu hur hårt/löst jag ska spänna den här delen som går runt nosen på hästen?
Den här skinndelen (vilket material är det nu igen?) ska jag mjuka upp den med varmt vatten o rida hästen på det o sen låta det torka så det anpassar sig efter hans nosrygg?

Måste bara säga att han är otroligt tjafsig i munnen men gick hur bra som helst och kändes verkligen mjuk när jag red på det här bettet. Han har gått på vanligt rakt innan med fasta ringar och känns mycket stummare på det. Är väldigt glad än så länge över att jag hittat något som passar oss :) hoppas bara den lyckan håller i sig :)

Sv: Undran över Myler kombinationsbett

är nosdelen gjord i nylonrep? Liknar lite det som är framtill på sidepull, de kan vara rätt stela och hårda i början..min valack reagerade starkt på det trots löst spänt..så jag hade spänt löst eller satt litet nosludd för att få det mjukt..(om det nu är av det material jag tror..)

nä det är någon sorts skinn som är väldigt ljust, ja kommer inte på vad skinnet heter men det är typ sånt man ger hundar att tugga på så det är stenhårt nu men ska väl mjukas upp med varmvatten antar jag...

Ett tips är att inte rida på det varje dag, byt mellan något annat bett några dagar i veckan. Annars är det lätt att hästen "vänjer" sig vid det och slutar funka på det med.
Sen tycker ju inte jag att det är ett bett man rider dressyr på...

det är sämskinn.. har ett lika dant bett till min ponny.. testa men jag gjorde likadant med mitt men det blev inte så stor skillnad,,,

dolce__g skrev:
testa men jag gjorde likadant med mitt men det blev inte så stor skillnad,,,
vad gjorde du likadant med? vad är det ja ska testa? att blöta det? det känns ju så himlans stenhårt nu bara

Du blöter råhuden med varmt vatten och formar det efter hästens nosrygg...

Den ska spännas lika hårt som en vanlig engelsk nosgrimma, alltså du ska kunna få in 2 fingrar mellan läderremmen och underkäken...

jaha så hårt alltså...
ja har blött det här hemma o gjort det mer rakare än vad det var innan men får la ta med mig vattenkokaren till stallet. :)

Någon som vet vad det är för skillnad på att ha lång eller kort rulle i mundelen? Den rullen som är i mitten på bettet.

Jag blev ordinerad en lång rulle men det fanns bara kort rulle i den storleken ja ska ha. Hade blivit för stort annars.

Blev ocså rek. av min et att ha ett sånt bett till min häst(förra häst, han är död nu...) Men han funkade verkligen bra på det. det var lättare för honom att förstå vad det var jag ville han skulle göra- allså gå i form, han trampade väl under sig, men ville inte komma ner med huvudet (eftersom det var en travare var ju det inte narurligt för honom att gå med böjd nacke) men med det (svindyra) bettet hann han att visa mig vilken fin form han verkligen kunde komma i, innan sin sista dag på jorden...blä vad jag saknar honom...
Nu har jag en ny travarkuse, men har inte provat det bettet på honom ännu- inget ridväder här nere precis. Vad hette din e.t??

jag pm´ar dig om vad hon heter för det får man nog inte utlämna här.

ska testa att rida på mitt eget bett idag men ja tror inte det ska bli några problem för han gick verkligen superfint. vet du om du hade lång eller kort rulle i mitten på mundelen?

jag har en lån rulle. mitt bett ser ut precis som det du har på bilden. vad har du för häst?
söt "uggla" du har på din avatar :)

mitt bett har kort rulle o så har det bara en ring under den vanliga bettringen. alltså inte två som på bilden.

ja visst är min ugglekatt för söt ;)

är det sånt bett som sara algotsson rider på??

oj, det var längesen ja skrev den här tråden :D
men frågan kan ja inte svara på tyvärr...

okej... aja, spelar inte så stor roll kanske :smirk:

Liknande trådar

Utrustning Jag rider min häst med micklemträns och ett smalt tredelat bett för det mesta. Det är den utrustning jag har kommit fram till att passar...
Svar
7
· Visningar
1 474
Senast: palle
·
Utrustning Min häst gillar varken rakt metal bett med fasta ringar eller två-delar metall bett med fasta ringar. Hästen gapar som sjutton med...
Svar
5
· Visningar
2 845
Senast: froggy
·
Utrustning Vad har ni för erfarenheter? Hästen går kanonbra på hackamor (korta skänklar och läder över nosen) hoppa enkelt hemma går bra och...
Svar
10
· Visningar
3 426
Senast: Gimlan
·
Utrustning Jag ska införskaffa ett nytt bett till min häst, som variation till det tredelade eggbettet som vi rider på idag. Det kommer...
Svar
8
· Visningar
1 138
Senast: Gimlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Smitare - hur gör ni?
  • Valp 2025