Undvika "torr" currysmak?

• Mat
  • Trådstartare Trådstartare Bufera
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 2 622

Bufera

Trådstartare
Hej

Vi äter gärna currysås/gryta här hemma men har alltid problemet att det smakar "torrt", hur kan man undvika det?
Är currypasta bättre i sås form?:laugh:

Vi använder vanlig curry krydda från Santa Maria.

Bufera

När tillsätter ni kryddan? Har för mig att curry gärna ska brännas i fett för att komma till sin rätt smakmässigt. Så när jag gör curry så kör jag i olja, kryddor och sen steker jag löken eller köttet eller vad jag nu ska ha i grytan.

Hej

Vi äter gärna currysås/gryta här hemma men har alltid problemet att det smakar "torrt", hur kan man undvika det?

Bufera
Stek curryn en stund, och såsen kan inte vara för fettsnål. Prova med paste, men det smakar lite annorlunda.

Tack, ska pröva det nästa gång. Är det i olja som det blir bäst? Vi använder bara smör:D

Hej

Bufera

Vi lagar en hel del indiskt dvs använder mycket curry. Har inte haft problemet med att det smakar torrt men vet precis vad du menar då jag ätit grytor eller liknande där det smakat så.
Jag steker alltid kryddorna dvs curryn och annat när jag stekt lök och vitlök. Har då extra mycket smör och fräser runt några minuter. Så jag tycker inte att olja behövs. Använder alltid grädde/växtbaserad grädde eller emellanåt fet kokosmjölk. Har också Santa Marias vanliga gula curry.

Hej

Bufera
Man ska steka kryddan i smör innan man använder den och man behöver använda ett par matskedar normalt. (Till en stor gryta är det typ halva burken som är lagom ofta)

Om man gör en currysås till tex ugnsgrillad kyckling kan man med fördel slänga i lite rivet äpple eller dyl för att få en lätt sötma som förstärker smaken.

Hej

Bufera
Torrt currypulver är hopplöst att använda. Köp currypasta på burk från Patak istället, det blir mycket bättre. Och sen grunda med lök, vitlök och ingefära mjukstekt i olja innan man bryner currypastan.

Liknande trådar

Tjatter Visst kör vi i år också? :D Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet vad som gäller - men läs ändå igenom... 16 17 18
Svar
342
· Visningar
10 292
Senast: Takire
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på... 50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
36 926
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är nu 3½ år sedan jag fick besked om att jag är överkänslig mot komjölk, de 4 vanliga sädesslagen (vete, havre, korn, råg) samt...
Svar
0
· Visningar
516
Senast: cassiopeja
·
Hundhälsa Hej alla! Jag ska försöka att fatta mig så kort jag kan. Jag har en Pomeranianpojke på 4 år. Han har aldrig tidigare haft några problem...
Svar
1
· Visningar
679
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka