Ung häst som kliar sig väldigt!

MissFideli

Trådstartare
En bekant till mig har en unghäst (1 år) som i år har kliat bort i princip all man och svans på svansroten. Det började tidigt, dom hade på Probe olja (?) och det blev bättre. Men sen när värmen kom blev det mycket värre. Hon har haft sina hästar inne dagtid för att avhjälpa, men det verkar inte ha gett nått.

Vad gör man med en så ung häst som kliar sig? Kan man sätta på eksemtäcke? Kommer den fortsätta klia sig varje sommar nu? Ingen av föräldrarna kliar sig.
 
Innan sommaren men om den kliar sig fortfarande så är det bättre att täcka nu än att inte göra det.

Ja, jag kan tänka mig att det skulle varit bättre innan. Men vem kunde tro att en så ung, svenskfödd häst skulle börja klia sig liksom? Ska berätta för ägaren och hoppas hon köper ett täcke. Tack!
 
Ja, jag kan tänka mig att det skulle varit bättre innan. Men vem kunde tro att en så ung, svenskfödd häst skulle börja klia sig liksom? Ska berätta för ägaren och hoppas hon köper ett täcke. Tack!

Eksem förekommer nog i alla raser men är olika vanligt. Och har olika orsak och triggers.

Nästa vår så behandlar man som eksemhäst typ från när snön börjat smälta.
 
Eksem förekommer nog i alla raser men är olika vanligt. Och har olika orsak och triggers.

Nästa vår så behandlar man som eksemhäst typ från när snön börjat smälta.

Ja, vet man om det beror på sol eller knott? Eller båda? Eller nått annat? Hästen är ett halvblod, så det var lite oväntat.
 
Ja, vet man om det beror på sol eller knott? Eller båda? Eller nått annat? Hästen är ett halvblod, så det var lite oväntat.
Knappast solen, om det inte är en väldigt ljus häst som man sett att den bränt sig. Men då borde det blivit bättre när man tog in den dagtid.
Allergi mot bitande insekter kan bryta ut när som, ibland kan det vara stressutlöst pga sjukdom/flytt eller liknande. Man kan också ha blivit utsatt för något annat allergen under vintern(mögel, konservaringsmedel/annat i kraftfodret) och sedan brakade immunförsvaret ihop när insekterna kom.
Oavsett orsak måste hästen nu behandlas som en eksemhäst. Om eksemet utlöstes av något externt så kan det hända att nästa sommar blir mycket bättre/lugnare, men man får inte glömma att allergin för insekterna nu finns där, och hästen måste skyddas med eksemtäcke.
Riktiga eksemtäcken, inga fjantiga flugtäcken.
 
Det är inte ovanligt att eksem debuterar som åring/tvååring tyvärr.

Min fick första symptomen på hösten som åring.
 
jag har även mött en del 1 åringar som kliat sig, sedan har det aldrig hänt igen.
Ingen aning om varför det varit så, eller vad för bakomliggande orsak det kan finnas.
Hade det varit min unghäst hade jag börjat täcka den tidigt nästa vår, och så kollat korta stunder med jämna mellanrum om den fortfarande kliar sig.
men jag håller med någon annan som skrev att det är bäst att behandla den som en eksemhäst, tills motsatsen är bevisad.
 
Hoppas @ancan har rätt denna gång :p
Ägaren kommer att slänga på täcke direkt vid symptom nästa år. Och hoppas på att det bara är en tillfällig grej.
 
Nej täcka i god tid innan!

Att vänta tills den börjar klia sig kan resultera i att den hinner klia sönder sig totalt.

Men hur vet vi då ifall det kommer? Han var till salu och även om ägaren nu väljer att behålla för att se utvecklingen, så ska han ju säljas och då måste hon ju veta om han är en eksemhäst eller ej.
 
Men hur vet vi då ifall det kommer? Han var till salu och även om ägaren nu väljer att behålla för att se utvecklingen, så ska han ju säljas och då måste hon ju veta om han är en eksemhäst eller ej.

Det brukar visa sig ändå och inlägget ovan ger ett förslag på hur man testar :)
 
Ja, vet man om det beror på sol eller knott? Eller båda? Eller nått annat? Hästen är ett halvblod, så det var lite oväntat.

Samma med mitt halvblod, hösten som ettåring pang bom - exemhäst. Fattade ingenting, varför då liksom? Hon är nu 6 år och har haft symtom varje år men jag håller det i schack med täcke, zinktillskott, och smörjer vid behov med en salva från apoteket. Har inga symtom i svansen de senaste 2 åren sedan vi började med zinket, manen klias lite fortfarande.
 
Det brukar visa sig ändå och inlägget ovan ger ett förslag på hur man testar :)

Men vad blir skillnaden? Om den börjar klia sig och man slänger på täcke, eller om man täckar, tar bort och den börjar klia sig och man täckar igen? För mig blir det samma sak, fast olika sätt.
 
Samma med mitt halvblod, hösten som ettåring pang bom - exemhäst. Fattade ingenting, varför då liksom? Hon är nu 6 år och har haft symtom varje år men jag håller det i schack med täcke, zinktillskott, och smörjer vid behov med en salva från apoteket. Har inga symtom i svansen de senaste 2 åren sedan vi började med zinket, manen klias lite fortfarande.

Jättetrist! Framför allt om man vill sälja till avel eller så.
 
Men vad blir skillnaden? Om den börjar klia sig och man slänger på täcke, eller om man täckar, tar bort och den börjar klia sig och man täckar igen? För mig blir det samma sak, fast olika sätt.

Tyvärr kan jag av egen erfarenhet säga att de inte låter bli att klia sig helt och hållet med täcke, bara mycket mindre än utan. Så kliar den märks det ändå om den har täcke.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 201
Senast: jemeni
·
Hästvård Jag har en Islandshäst som sedan en dryg månad tillbaka kliar rumpan, svansen och mankammen. Hon sätter vanligtvis svansen i krubban och...
2
Svar
26
· Visningar
5 431
Senast: Seabaz
·
Hästvård Kära buke-oraklet. Jag vet inte vad jag ska ta mig till. Herr Häst har mig veterligen aldrig varit någon eksem-häst. Han har ju rosa...
Svar
7
· Visningar
737
Senast: Fiorano
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 860
Senast: NotlikeI
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV
  • Är begonia farlig för katter?

Hästrelaterat

  • Shettistråden del II
  • Färgtråd III
  • Födda -21

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp