Ung häst som kliar sig väldigt!

Men vad blir skillnaden? Om den börjar klia sig och man slänger på täcke, eller om man täckar, tar bort och den börjar klia sig och man täckar igen? För mig blir det samma sak, fast olika sätt.

Risken är stor att den hinner klia sönder sig om man väntar tills man ser.

Man brukar se att de kliar sig ändå som sagt. Det upphör inte bara för att man skyddar men det blir lindrigare. När man kollar läget med täckad häst så släpper man inte ut den i hagen över natten utan kontrollerar i t ex box el dylikt. Konstant övervakning alltså.
 
Men vad blir skillnaden? Om den börjar klia sig och man slänger på täcke, eller om man täckar, tar bort och den börjar klia sig och man täckar igen? För mig blir det samma sak, fast olika sätt.
Skillnaden är att om man väntar tills den börjar klia sig så har den redan satt igång en massa histaminer i kroppen eftersom den fått i sig en massa allergener, och det tar TID innan det lugnar sig, oavsett täcke, vilket innebär att den kommer klia sig oändligt mycket mer.
Tar man på täcke lååååångt innan man ens tycker man ser några insekter så ger man hästen också en liten chans att vänja sig långsamt vid insekterna, i bästa fall har man en häst som kanske kliar sig knappt alls om den bara har täcke.
Om den inte kliar sig alls nästa sommar, med täcke, så skulle jag täcka minst två somrar till, sedan kan man prova och se.

Det är nog tyvärr bara att sälja som eksemhäst, oavsett. Hittar man en köpare som är eksemvan samt att de har ganska insektsfria hagar så kan det gå ganska fint. Särskilt om hästen kan ha tillgång till ligghall sommartid så den kan gå in vid gryning och skymning, när insekterna är värst.
 
Min började klia svansen sent på hösten som åring. Fattade inget.

La inte på täcke direkt året efter. Utan när jag såg han började klia la jag på. Det året var ett helvete.

Året efter la jag på så fort snön försvann och alla år efter. Då räckte det + insektsmedel. Men som flera sagt, lite kliar de ändå.

Tog några år lära mig just hur tidigt på och hur sent av. Men täcke i tid och länge nog är A och O.

Täcke i tid = kliade litegrann så man såg på täcket men inte mer. Täcke på för sent = kliade sönder sig och boxen.

Så instämmer med skärpa i vad alla andra sagt - på med täcke när snön försvinner nästa år. Svar får du ändå.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 194
Senast: jemeni
·
Hästvård Jag har en Islandshäst som sedan en dryg månad tillbaka kliar rumpan, svansen och mankammen. Hon sätter vanligtvis svansen i krubban och...
2
Svar
26
· Visningar
5 426
Senast: Seabaz
·
Hästvård Kära buke-oraklet. Jag vet inte vad jag ska ta mig till. Herr Häst har mig veterligen aldrig varit någon eksem-häst. Han har ju rosa...
Svar
7
· Visningar
737
Senast: Fiorano
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 860
Senast: NotlikeI
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp