Ungdomsbok från förr sökes

Gry

Trådstartare
Jag tänker som en gnu men kan inte komma ihåg vad serien hette! Det var en ungdomsboksserie från usa som vi läste och älskade. Jag är 42, så böckerna är gamla. Det handlade om ett ungdomsgäng, mest killar, som var på glid. En av huvudpersonerna hade en lillebror. Undrar om de inte körde runt på motorcyklar också. Vill minnas att den hette out*- nånting? De hade såna där korta namn på tre bokstäver, typ Zak, Kid, Pat osv. Lite rebellisk sådär. Vill minnas att böckerna hade mörka framsidor, kanske tom svarta? Det var en del gängbråk, slagsmål, kämpande pojkar utan bra familjer.

Är det ngn som vet vilken serie?
 
Kan det vara Susan (S.E.) Hiltons böcker? Outsiders, Rumble fish, Tex och The Taming of the Starrunner (den sista har en häst i handlingen)

Hon var mest aktiv under sent 1960-tal-1970-tal. På 1980-talet filmatiserades Outsiders och Rumble fish av Coppola. Rumble Fish var svartvit så när som på kampfiskar som var i färg (en av huvudkaraktärerna Motor cycle boy spelad av Mickey Rourke var färgblind). Även Tex filmatiserades (Jag tror Matt Dillon var med i alla filmerna). Outsiders blev sedan också en kortlivad TV-serie (om en äldre bror som tog hand om sina yngre bröder när de blivit föräldralösa. Bröderna var greasers (arbetarklass mc-ligister))
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp